Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hankkeet koneurakoinnista  (Luettu 8743 kertaa)

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Hankkeet koneurakoinnista
Ponssella ja joensuun jontikan tehtaalla menee ainakin hyvin ???

Noh, Ehkä yrittäjyyde karu arki katteide pienuudel ja kilpailukovuudel tulee sullekki tutuks jos et rupee pohjose menestyväx tissikoittajaks isunjalanjäljil
http://aijaa.com/img/t/00837/13621429.t.jpg
No en nyt käsitä paljonko kilpailukovuuteen vaikuttaa parin vuoden ikäisen ponssen vaihtaminen uuteen skorppiooniin, voisitko kertoa?

Tuollakin alalla voi menestyä koneistuksesta riippumatta. Tuliterät koneet ja monta ketjua eivät ole mikään elinehto yrittäjälle.

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Hankkeet koneurakoinnista
Ponssella ja joensuun jontikan tehtaalla menee ainakin hyvin ???

Noh, Ehkä yrittäjyyde karu arki katteide pienuudel ja kilpailukovuudel tulee sullekki tutuks jos et rupee pohjose menestyväx tissikoittajaks isunjalanjäljil
http://aijaa.com/img/t/00837/13621429.t.jpg
No en nyt käsitä paljonko kilpailukovuuteen vaikuttaa parin vuoden ikäisen ponssen vaihtaminen uuteen skorppiooniin, voisitko kertoa?

Tuollakin alalla voi menestyä koneistuksesta riippumatta. Tuliterät koneet ja monta ketjua eivät ole mikään elinehto yrittäjälle.

Isojen firmojen hommiin kun lähtee niin tarjouskilvassa pisteytetään myös kalusto ja jos sulla on vanha kalusto niin pisteet laskee vaikka kuinka tarjoisit reippaasti alle yhden kertoimilla...

sorjone

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1437
  • Karjala takaisin.
Vs: Hankkeet koneurakoinnista
Naapurikunnasta aloitti reilut puolenkyt vuotta sitten alasajonsa metsäkoneurakointifirma, joka urakoi 2000 luvun molemmin puolin paljon Storaensolle ja oli suurista hakkuumääristä huolimatta laaduntekijänä kovassa maineessa. Kalustona 3 hyvin ajantasalla olevaa JD/ponsse moto/ajokoneketjua, kaivinkone, kuorma-autoritilä siirtoihin. Oma huoltohalli ja logiikka sekä talous hyvässä kunnossa. Yrittäjän pojat neljänkympin molemmin puolin. Eikö kuulosta melko ideaaliselta tilanteelta ?

Mut silti pojat päätti että firmassa pannaan pillit pussiin ja mennään eri hommiin. Ittellä ainakin herätti ajatuksia ja juttelin toisen pojan kanssa kun hän oli minulla hankintaleimikoita harventamassa. Hältä sain sen käsityksen että toimintaympäristö on nykyisin melko ahdistava ja yrittäjyydestä meni maku ja mielenkiinto.

Pointtina minulla on se, että kyseessä olis ollut mielestäni metsäkonealalla harvinainen ideaalitilanne jatkaa toimintaa, mutta silti ei vaan kiinnostanut.
Omat kokemukset on sen suuntaisia, että siinä vaiheessa kun tuli tämä pääurakoitsija malli, joka sitten työllistää aliurakoitsijoita, niin se alkoi harventaa joukkoa nimenomaan aliurakointipuolella. Moni ei tykännyt siitä, että ei tee suoraan hommia yhtiölle, vaan välissä on pääurakoitsija.

Harvennuspuolella parhaiten menestyvät ns. pelle pelottomat, jotka pystyvät ajamaan vanhemmalla kalustolla ja osaavat laittaa omat koneensa. Tämä malli ei sitten suurille yhtiöille käy, mutta moni yrittäjä tietää mitä tekee. Viime talvena juttelin omalla leimikolla motokuskiyrittäjän kanssa ja hänkin jutteli puolivakavissaan, että metsäpalveluyrittäjänä raivaussahan kanssa tienasi saman kuin tämän koneen kanssa. Kummassakin hommassa on kuitenkin ollut puolensa.

Suoranaiseen yrittäjäkatoon en kuitenkaan usko. Syynä on se, että nettikone pullistelee edullista kalustoa ja isännät alkavat hommailla omaa kalustoa. Saa pidettyä omat nurkat kunnossa ja voi harjoittaa pienimuotoista urakointia omilla ehdoillaan. Sama juttu kuin telakaivinkoneiden kanssa. Pikku hiljaa jokaisella omansa.
mutta miks näin käy, nythän ei ole asialla ahneet ammattiyhdistyksen työntekijät vaan hyveelliset, isänmaalliset, yhteisen edun oman edun edelle laittavat, lojaalit ja vastuulliset yrittäjät, luulis nyt noitten saavan jaettua leimikot tasapuolsesti vai onko terminaattori puhunut hölynpölyä.... tässähän on nyt vielä sekin etu että kaikkein tyhmimmät yhtiön konttorista töitä johtavat teoreetikot putoaa pois, hommat on ammattilaisten käsissä:o :o :o :o
Työnteosta pörssiyhtiöille kannattaa pysyä kaukana.
FIXIT

roadman

  • Vieras
Vs: Hankkeet koneurakoinnista
Naapurikunnasta aloitti reilut puolenkyt vuotta sitten alasajonsa metsäkoneurakointifirma, joka urakoi 2000 luvun molemmin puolin paljon Storaensolle ja oli suurista hakkuumääristä huolimatta laaduntekijänä kovassa maineessa. Kalustona 3 hyvin ajantasalla olevaa JD/ponsse moto/ajokoneketjua, kaivinkone, kuorma-autoritilä siirtoihin. Oma huoltohalli ja logiikka sekä talous hyvässä kunnossa. Yrittäjän pojat neljänkympin molemmin puolin. Eikö kuulosta melko ideaaliselta tilanteelta ?

Mut silti pojat päätti että firmassa pannaan pillit pussiin ja mennään eri hommiin. Ittellä ainakin herätti ajatuksia ja juttelin toisen pojan kanssa kun hän oli minulla hankintaleimikoita harventamassa. Hältä sain sen käsityksen että toimintaympäristö on nykyisin melko ahdistava ja yrittäjyydestä meni maku ja mielenkiinto.

Pointtina minulla on se, että kyseessä olis ollut mielestäni metsäkonealalla harvinainen ideaalitilanne jatkaa toimintaa, mutta silti ei vaan kiinnostanut.
Omat kokemukset on sen suuntaisia, että siinä vaiheessa kun tuli tämä pääurakoitsija malli, joka sitten työllistää aliurakoitsijoita, niin se alkoi harventaa joukkoa nimenomaan aliurakointipuolella. Moni ei tykännyt siitä, että ei tee suoraan hommia yhtiölle, vaan välissä on pääurakoitsija.

Harvennuspuolella parhaiten menestyvät ns. pelle pelottomat, jotka pystyvät ajamaan vanhemmalla kalustolla ja osaavat laittaa omat koneensa. Tämä malli ei sitten suurille yhtiöille käy, mutta moni yrittäjä tietää mitä tekee. Viime talvena juttelin omalla leimikolla motokuskiyrittäjän kanssa ja hänkin jutteli puolivakavissaan, että metsäpalveluyrittäjänä raivaussahan kanssa tienasi saman kuin tämän koneen kanssa. Kummassakin hommassa on kuitenkin ollut puolensa.

Suoranaiseen yrittäjäkatoon en kuitenkaan usko. Syynä on se, että nettikone pullistelee edullista kalustoa ja isännät alkavat hommailla omaa kalustoa. Saa pidettyä omat nurkat kunnossa ja voi harjoittaa pienimuotoista urakointia omilla ehdoillaan. Sama juttu kuin telakaivinkoneiden kanssa. Pikku hiljaa jokaisella omansa.
mutta miks näin käy, nythän ei ole asialla ahneet ammattiyhdistyksen työntekijät vaan hyveelliset, isänmaalliset, yhteisen edun oman edun edelle laittavat, lojaalit ja vastuulliset yrittäjät, luulis nyt noitten saavan jaettua leimikot tasapuolsesti vai onko terminaattori puhunut hölynpölyä.... tässähän on nyt vielä sekin etu että kaikkein tyhmimmät yhtiön konttorista töitä johtavat teoreetikot putoaa pois, hommat on ammattilaisten käsissä:o :o :o :o
Työnteosta pörssiyhtiöille kannattaa pysyä kaukana.
[/quote

Varsinkin tienhoidossa on järki hävinnyt, kun veromaksajien rahoilla elätetään ensin jotain mummoa kultakäädyissä Helsingin espalla ja sen jälkeen jääneillä rahoilla yritetää hoitaa tiestöä.

Mulls ois melkosen valmis malli alemman elyn valvoman tieverkon hoitoon. Siinä joka ainoa euro jäis maakuntaan eikä yksikään pörssi yhtiö pääsis jaolle.

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Hankkeet koneurakoinnista
Isojen firmojen hommiin kun lähtee niin tarjouskilvassa pisteytetään myös kalusto ja jos sulla on vanha kalusto niin pisteet laskee vaikka kuinka tarjoisit reippaasti alle yhden kertoimilla...
Niitä renkejäkään saa pian töihin jos ei ole Korpijounia tarjota alle...
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.