Kokemusta koneesta? työsaavutuksia ym. Kuinka isoja kiviä se tiestä murskaa? Onko missäpäin maata käyttäjiä. Tien kunnostuksia olisi ja lanaamalla ne ei kuntoon tule
Noilla murskaimilla tehdyn murskekuution hinnalla ostaa melkein rekka kuorman mursketta. Suosittelen unohtamaan moiset systeemit. Nähnyt kun ovat remixiä tehneet valtionteillä. Sillä systeemillä ei montaa kuutiota mursketta tule päivässä (Ehkä noin nuppikuorma jos oikein kivistä maata on murskattavana). Joutuu ajamaan useaan kertaa jotta kivi hienonee riitävästi. Murske tahtoo jäädä hyvin teräväsärmäiseksi. Teräkustannukset ovat huimaa luokkaa noissa tr murskaimissa murskattua kuutiota kohti. Päätä pienemmät kivet se kohtuudella murskaa. Iisommat on suosiolla veivattava raviin, tai voihan nekin hakkuuttaa mutta teräkustannukset kasvaa huimasti.
Ennemmin jos reunapaltteita ja muuten reunassa mursketta ja tiessä vähänkin, niin suosittelen rakentamaan tai hankkimaan tämän tyyppisen laitteen ja nyppimään ne isommat murkulat kaivinkoneella pöpelikköön. Itse ajanut toissa kesänä kuvissa olevalla proto laitteella muutaman tie pätkän. Yksityisteistä liki umpeen kasvaneeseen metsäautotiehen. Vieläkin pärjää lanalla noilla teillä, kunhan huolehtii sen reunapaltteen kurittamisen samalla.
https://www.youtube.com/v/W39GeEJMexQ%26fs=1%26autoplay=1Videon jyrsimessä pienet ylläpito kustannukset ja tuolla menetelmällä saapi reunahiekat ja murskeet takaisin sinne minne ne kuuluukin. Soramotteja voi tulla yllättävänin paljon kilometrille. Tämä toimenpide kannattaa tehdä jo toukokuulta alkaen heinäkuuhun mennessä, jotta tie ehtii rauhoittua ennen syys-sateita.
Joku vähän enemmän lukenut nyt väläyttää ett kivikoneella homma hoituu. Huomatkaa kyseisen karhottimen halkaisija on puolet isompi kuin kivikoneiden ja itse olen sitä mieltä että ei yhtään paha jos karhotin olis vielä isompikin. ens talvena ois resursseja ruveta enemmän pähkäilemään tuon härpäkkeen parannuksia joten toiveissa olis saaha ens kesäksi tännekin tommonen vrg,n perään.
Jos taasen tien pinta ja kantavat materiaalit on hukassa ns. tiessä ei ole kuin pohjamaat, niin eipä siinä auta muu kuin kerrosten ajo. niin kuin sanotaan Tyhjästä on paha nyhjästä.
Valitettava tosi asia tänäpäivänä on se että, kiveltä kivelle käy höylä ja lanamiehen tie.