Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Voimanottoa tonnisella akselilla  (Luettu 7170 kertaa)

mää vai

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
  • 2015-ostajan markkinat
Vs: Voimanottoa tonnisella akselilla
4-nopeuksinen voimanotto ja oma järki niin homma sujuu aina sopivilla välityksillä/kierroksilla. ;)
Oon vaatimaton!

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Vs: Voimanottoa tonnisella akselilla
Ei se perässä oleva kone tiedä millä nopeudella se dieseli pyörii! Paitsi tietysti, jos koneen kierrokset pyrkii putoamaan liiaksi esim hihna välitteisessä koneessa kuormitushuippujen aikana.

Tämä on nyt tullut selväksi. Toisaalta Saunaseuran edustajakin sanoi joskus, että ei se kivi tiedä, millä se on lämminnyt. Silti saunoissa on eroa. Kiitos asiallisista vastauksista.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26125
  • vastustan
Vs: Voimanottoa tonnisella akselilla
Ei se perässä oleva kone tiedä millä nopeudella se dieseli pyörii! Paitsi tietysti, jos koneen kierrokset pyrkii putoamaan liiaksi esim hihna välitteisessä koneessa kuormitushuippujen aikana.

Tämä on nyt tullut selväksi. Toisaalta Saunaseuran edustajakin sanoi joskus, että ei se kivi tiedä, millä se on lämminnyt. Silti saunoissa on eroa. Kiitos asiallisista vastauksista.
tietynlaiset rasituksethan kasvaa moottorin työtahtien harvetessa mutta nämäkin rasitukset taitaa jäädä sinne traktoriin :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Voimanottoa tonnisella akselilla
Mites muuten jos 540E perällä pitää kierroksia jossain 580-610 välillä kovissa hommissa niin tekeekö pahaa traktorille ???

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Voimanottoa tonnisella akselilla
No ei kai ny sentään... Kyse on enemmän näin maalaisjärjellä ajateltuna momentin muutoksista. Apevaunua pyörittelen tonnin perällä ja ulosotosta noin 700 r/min.

Mr. M

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 240
Vs: Voimanottoa tonnisella akselilla
Paalaajaa pyöritin ennen 540 ja kierroksia traktorista niin paljon kuin lähti, mikä vastasi noin 620r/min. Nyt on traktorissa 540E vaihtoehto ja paalain naukuu 630r/min moottorin pyöriessä 2100 kierroksen tuntumassa. Luulisin että säästää aika palijon polttoainetta.

Niittokonetta ajoin joskus 1000:lla, mutta turhan lujaa se tais pyöriä kun ei traktoria viiti ihan tyhjäkäynnillä vedättää.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2527
  • Etelä-Karjala
Vs: Voimanottoa tonnisella akselilla
Mites muuten jos 540E perällä pitää kierroksia jossain 580-610 välillä kovissa hommissa niin tekeekö pahaa traktorille ???

Ei luulis. Mä ajan tuolla 540E ruiskun, polttopuukoneen ja Caben. Lumilinko sitten normi 540.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Voimanottoa tonnisella akselilla
Tonnin voimaottokierrokset on tullu aikanaan sen takia kun siirrettävät tehot (sitä myöten momentit) alkoivat kasvaa, joten nivelakseli joutuu koville tai sitten akselia on kasvatettava. Tonnilla (vs 540) kun tuo momentti lähes puolittuu, jos teho pysyy samana tai vastaavasti samalla momentilla voidaan siirtää lähes tuplateho. Kaava: momentti (Nm)=teho (kW)*9549/kierrosluku (r/min).

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Voimanottoa tonnisella akselilla
Lainaus
Tähän on varmaan jokin luonnollinen selitys, mutta kertokaa, mikä se on.

Tonniperällä myös kiihdytys käynnistäessä on nopea, riippuen tietysti osaako traktori luistattaa VOA-kytkintä, kuluttaa ainakin raskaassa koneessa hihnoja ja voiman siirtoa paljon.

Konevalmistajan näkökulmasta on oleellista että suurin sallittu kierrosluku ei ylity. Vapauttaa vastuusta.