Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Oikea puintikosteus?  (Luettu 8538 kertaa)

ana111

  • Vieras
Vs: Oikea puintikosteus?
Pakko kysyä kansalta...

Mistä johtuu että aina poikkeuksetta ensin vältellään kastetta, yökuivausta ja puoliraakana ajamista (siis ei vihreenä vaan sellasta että esmes ohrassa on jokunen tähkä taittumatta)?

Kun syksy etenee ja sateet uhkaa niin viitataan kintaalla kaikkia edellä mainittuja juttuja. Voisiko jo heti kuivana kautena kuivata yöllä ja puida vähän yökasteen nahkeena? Ja vaikka koko kasvusto ei olisikaan 100% valmista niin puitaisiin?

Tänäänkin vihmoi vettä ja puinti jatkui. Kastetta oli aamusella ja silti puitiin. Sama illalla, kun aurinko laskee niin heti tulee kastetta, ei haittaa vaan puidaan yön pimeydessä.

Miksi??????


Naapuri perhana pääsi yllättämään, meni hetki sitten täyden ohrakuorman kanssa ohitse.  >:(
Huomenna määkin aloitan ohran leikkuun  :D
Viimevuotisii ajelee piruuttaan eestaas ;) ;)

Täällä AnallI paistaa aurinko muuallekin kun risukasaan  :D
Mä puin nyt poudilla kuivana viljat pois, kun te muut puitte sitten kun sataa päivästä toiseen  :P

Muistin taas tään  ;D
Mitä sul sitä peltoo ny olikaan.3 hehtaarii  ??? ???

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Oikea puintikosteus?
Mä puin ja kuivasin omat kahuni (8 kuivaajallista) ennen kuin kukaan meidän MMS:n kuivaajalla oli vielä aloittanut urakkaansa. Tai viimeistä kuormaa puitiin silloin kuin muut ensimmäisiä. Tosin muut puivatkin kerralla sitten 3-4 kaappia. Meillä Volvolla sai sen 1-2 kuivaajallista päiväs ja välis oli remontti ja sade päiviäkin. 8 kaapillisen yhteisaika lämmitykseen 15.5h ja jäähdytyksineen mittari näytti yhteisaikaa 21h. Ittellä viimeinen kaapillinen oli se sitkein ja muut toivat siinä vaiheessa niitä pellolta laariin kuormia "pölynpoistoon". Nyt kun käväisee katsomassa vaikka 8 viimeisen kaapillisen yhteisaikaa , ei taida toi 21 h piisata. moni kuorma vedättää reilun 4h jäähdytyksineen. Tosin mulla on hätäinen luonne ja ohra lajikkeena pääosin TIRIL "kahu".

Duunarifarmari

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 172
  • Juoppo
Vs: Oikea puintikosteus?
Sekin on tärkeä tietoa kuinka kova kasi on aamulla. Jos on oikein märkää, niin kahteen asti voi olettaa olevan poutaa. Kuiva aamu tietää aikaista saderintamaa. Joskus pääsee kuivana aamuna puimaan jo aamukasilta. Tämmöinen keli on vaan hyvin harvinainen...

Tuo oli mulle uutta tietoa, tai sitte en muista ennen kuulleeni, tai yleensäkään en muista mistään mitään. Ainakaan akan mielestä
Tässä kait pitäs lukea jotain terävää....

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Oikea puintikosteus?
mutta eikö ole hienoa että joku painaa noita asioita mieleen kun huomaa!   ja on hyvä että myös jotain oikeaa tietoa löytyy täältä pelkän v...uilun sijaan.