Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe new holland ts 100 kytkin/hydrauliikka?  (Luettu 15706 kertaa)

isojussi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
Outo oire tuli rakkoliin kevät talvella, eli kytkintä ei juurikaan pysty luistattamaan pienellä alueella, vaan ottaa heti kiinni. Peräöljyn painevalo välillä palaa, mutta sammuu kun käyttää kytkintä pohjassa. Välillä kytkin toimis muka paremmin, mutta esim.kytkintä luistattaessa ei kuormain juurikaan toimi. Isolla alueella kytkin toimii normaalisti.
Öljyt ja suodattimet vaihdettu keväällä. Onko ollu muilla samoja oireita? Anturi vika? Tai joku venttiili vika? Pumpussa tuntuu paukkua olevan, nostaa vaikka perseen ilmaan.

TSL

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 104
Vs: new holland ts 100 kytkin/hydrauliikka?
Mikä vaihteisto? Onko sinulla korjaamokäsikirjat? Saatko vikakoodit luettua? Nyykkärin korjaamokäsikirjathan voi englanninkielisinä ostaa osa kerrallaan täältä: http://www.dmcretail.com/newholland/  - varsin halpojahan ne eivät ole, minulla nyt sattuu olemaan pdf:nä TS100:n korjaamokäsikirjan sähköosa ja hydrauliikkaosa mutta toistaiseksi olen pärjännyt ilman voimansiirto-osaa... 

Itsellä on EC 16x16, ja jos siihen tulisi tuollainen vika, ensimmäisenä kalibroisin vaihteen pakat (äkkinäisesti kiinniottava kytkin voisi selittyä tällä), ja vaihtaisin kaikki hydrauliikkapuolen suodattimet (jos vähääkään on tuuria, peräöljyn painevalo tällä). Sitten mittaisin pakkojen paineet: mittaus on todella helppo proseduuri, sain mittauskohdat selittävän sivun taannoin Lahden CNH:lta, mutta sotkin sen sitten mitatessa öljyyn... Mittauksen proseduuri selitetään korjaamokäsikirjan voimansiirto-osassa, joka näyttää pdf:nä maksavan 109.12 USD. 

Jotkut konnat saattaisivat vaikka YV:llä vaihtaa päikseen noita korjaamokäsikirjoja, mutta onneksi täällä on vain lainkuuliaisia kansalaisia jotka eivät sellaista edes ajattele.


jps

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 807
Vs: new holland ts 100 kytkin/hydrauliikka?
Helpottais arvailua jos tietäis minkä ikäinen ja millä laatikolla kone on. Oletan että laatikko on ES, siinä on prioriteettiventtiili kytkimelle, joka "varastaa" kaiken tarvitsemansa öljyn pääpumpulta. Kytkintä luistattaessa hydrauliikan toiminta hidastuu selvästi, mutta palautuu välittömästi normaaliksi kun poljin on pohjassa tai ylhäällä. Äkkinäiseen toimintaa auttaa yleensä pakkojen kalibrointi, riippuu hiukan koneen iästä kuinka hyväksi laatikon saa. Jos oire ainoastaan kytkintä käytettäessä voi olla paikallaan myös kytkimen täyttöajan kalibrointi.

Tuo peräöljynmerkkivalon välähtely pienillä kierroksilla on pikemminkin ominaisuus. Yleensähän se välähtää tyhjäkäynnillä kytkintä luistattaessa, pitäis sammua heti kun saa kierroksia. Omassa apevaununpyörittäjässä (6640 sle) se välkkynyt jo 6000 tuntia, joten en ole siihen enää paljon kiinnittänyt huomiota.

isojussi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
Vs: new holland ts 100 kytkin/hydrauliikka?
Vaihteisto on tuo es 16+16. Merkkivalo ei sammu kierroksia antaessa, mutta kytkintä kerran polkaisemalla tai naputtelemalla isompia vaihteita sammuu heti. Ja tämä merkkivalon palamaan jääminen alkoi kevät talvella, on toki aikaisemmin välähtäny, mutta ei ole jäänyt palaamaan.

TSL

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 104
Vs: new holland ts 100 kytkin/hydrauliikka?
Lue vikakoodit. Siinä koneessa varmaan on LCD-mittaripaneeli? Silloin ensimmäiseen vikakoodimuistiin pääsee niin, että:

1. Kun traktorissa on virrat pois, paina mittaripaneelin "digit set" -nappi pohjaan (eli se kahdeksan ja nuoli ylös -nappi, joka on tiimalasinapin vieressä).

2. Kytke virta kun pidät "digit set" -napin pohjassa. Ensimmäinen vikakoodi tulee näkyviin joko kierroslukunäytöllä tai nostolaitteen asentonäytöllä, vikakoodista riippuen. Samalla näkyy tuntilukema jolla vikakoodi viimeksi oli päällä. Päästä tässä vaiheessa "digit set" takaisin ylös.

3. "Digit set" sekä selaa vikakoodit läpi (lyhyt painallus) että resetoi vikakoodimuistin (10 sek. painallus). Resetointi on huono idea. Mikä tahansa muu instrumenttipaneelin nappi vie takaisin normaalitilaan.

Etsi vikakoodeja 11, 12, 37, 47 ja 48, ne liittyvät kytkinpolkimen sähköihin, tai vikakoodia 24 joka kertoo että pakkojen kalibrointi on väärä (pakkojen kalibrointi kannattaa tietysti tehdä joka tapauksessa). Vikakoodit 39-45 liittyvät vaihteiston pakkojen solenoideihin, mutta jos vaihteet pelaavat moitteetta, näissä solenoideissa tuskin on ongelmaa.

Jos sopivia vikakoodeja ei löydy, tarvitset seuraavaksi diagnostiikkakytkimen, joka kytketään nostolaitteen hallintapaneelin takaa löytyvään diagnostiikkaliittimeen. Sen kanssa pääsee näkemään lisää vikakoodeja, tekemään kytkinpolkimen asentotunnustelun kalibroinnin ja tekemään täyttöajan kalibroinnin.

isojussi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
Vs: new holland ts 100 kytkin/hydrauliikka?
Kiitos ohjeesta! Täytyy huomenna kattoa. Pitää soittaa huoltoukolle jos ei selkeätä vikaa löydy. Vaikka monenlaiseen "vehkeeseen" on sormet tullu työnnettyä, antaa silti ammamiesten tulla kattoon ku kiireiltä kerkeävät.

TSL

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 104
Vs: new holland ts 100 kytkin/hydrauliikka?
Kiitos ohjeesta! Täytyy huomenna kattoa. Pitää soittaa huoltoukolle jos ei selkeätä vikaa löydy. Vaikka monenlaiseen "vehkeeseen" on sormet tullu työnnettyä, antaa silti ammamiesten tulla kattoon ku kiireiltä kerkeävät.

Ennen kuin soitat huoltomiehen, mittaa kuitenkin vielä kytkinpolkimen potentiometrin resistanssi läpi koko polkimen liikkeen, ja tarkista että polkimen rajakatkaisija toimii oikein - molemmat saa näkyviin ilman työkaluja, ja mittaus on helppo homma.
 
Siitä eteenpäin joko tarvitaan erikoistyökaluja tai pitää purkaa paljon osia irti. Siinä vaiheessa voi tosiaan olla parempi antaa huoltomiehen ihmetellä traktoria, ja työntää omat sormet sellaisiin vehkeisiin joissa niistä on enemmän iloa...

isojussi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
Vs: new holland ts 100 kytkin/hydrauliikka?
Löyty vika koodit 5,1ja 4 :o

TSL

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 104
Vs: new holland ts 100 kytkin/hydrauliikka?
1: Engine oil pressure sender short or open circuit
4: Fuel tank level sender open circuit or short to +12V
5: Axle speed sender short circuit

Eli tuo vikakoodi 5 tulee anturista, jolla elektroniikka haistelee vaihteistolta ulos tulevan akselin pyörimisnopeutta mm. valittaakseen jos suunnanvaihtajaa käytetään liian kovassa vauhdissa, ja vaihtaakseen mittariston km/h –näyttöön maantienopeuksilla.

Merkillistä, jos tuo oireilisi äkkinäisenä kytkimenä ja peräöljyn paineena, mutta toisaalta traktorin sähköt ovat merkillisiä ja niissä on merkillisiä vikoja.

Jos sen vikakoodi 5:n tunnit ovat lähellä oireiden viimeisintä ilmenemistä, varmaan kannattaa mitata onko se kunnossa.

Anturi löytyy, kun ottaa hytistä maton pois ja avaa lattian pohjaluukun. Pohjaluukun alla luukun reunaa kiertää iso johtonippu. Nipusta irtoaa luukun ajosuuntaan vasemmassa takanurkassa haara kohti vasenta taka-akselia. Tätä haaraa kun seuraa, ensimmäinen löytyvä liitin on vaihteiston nopeusanturi. Anturin liittimestä on kahdenlaista kuvaa, pyöreä kaksijohtoinen ja litteä kolmijohtoinen, tiedä sitten kumpi sieltä löytyy.

Anturin resistanssin pitää olla 2.5 kilo-ohmia.

Sitten avaat nostolaitteen hallintapaneelin, eli se neljällä ruuvilla hytissä oikean lokasuojan kohdalla oleva levy säätimineen irti. Sen alta löytyy vaihteiston ja nostolaitteen prosessoriboksi. Boksissa on kaksi isoa liitintä, niistä penkin puoleinen irti. Tämän liittimen kutoskarvasta pitää olla suora yhteys vaihteiston nopeusanturiin. Kun pidät liitintä niin, että sen lukituksen salpa on ylös, ykköskarva on alarivissä oikealla, karva 12 on alarivissä vasemmalla. Tähän siis pitää tulla suora yhteys yhdestä ja vain yhdestä karvasta anturin liittimeltä. Yhteen anturin liittimen karvaan pitää tulla sähkö.

Nämä kun on mitannut ilman että selvää oikosulkua löytyy alkaa olla kunniallista luovuttaa ja soittaa huoltomies paikalle.

kkk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 825
  • romuja, mutta omia
Vs: new holland ts 100 kytkin/hydrauliikka?
Näistä ohjeista TSL :lle plussaa ,vaikka en omistakkaan nyykkäriä  8)
Eihän se oma tieto vähene vaikka sitä jakaa  ::)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4394
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: new holland ts 100 kytkin/hydrauliikka?
Täältä myös pointsit. Oikean tiedon levittäminen ja auttaminen on Hyvä Juttu :-)

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: new holland ts 100 kytkin/hydrauliikka?
Minusta tämä ketju on provo ! Ikinä en ole kuullut jotta nyykkärissä olisi
edellä mainittua vikaa ,Valtroissa kylläkin ja kaikissa vähänkin kotimaisissa vikaa löytyy paljon ja useasti.
Hiukan nyt sitä asiallisuutta kun nyyhkyn vioista kirjoitellaan ja pitäviä kirjallisia todisteita pitäisi olla. 8)
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

TSL

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 104
Vs: new holland ts 100 kytkin/hydrauliikka?
Minusta tämä ketju on provo ! Ikinä en ole kuullut jotta nyykkärissä olisi
edellä mainittua vikaa ,

Eihän Isojussin nyykkärissä nyt varsinaista vikaa ollut, se vain vähän vilkuttelee varoitusvaloja ja kytkimessäkin on korkeintaan ominaisuus.

Minunkaan nyykkärit koskaan viallisia ole olleet, joskus ne vain kyllästyvät maataloustöihin ja niitä pitää vähän maanitella jotta ne saa uudestaan alkamaan hommiin. Ymmärtäähän sellaisen nyt jokainen tällä foorumilla. Viattomia koneita, ja yksinkertaisia ja viattomia ollaan me käyttäjätkin.