Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maidon hinta laskee  (Luettu 47151 kertaa)

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Maidon hinta laskee
Pankaas sanoen kun valio laski kuus senttiä ja osuuskunnat neljä niin onko ne jäävät kaksi pois jälkitilistä vai jostain investoinnista vai löytykö ne sieltä poispotkittujen palkoista vai mistä ne kaks senttiä otetaan.
Syyskuulle kausilisä oli +2 senttiä..... :'(
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Maidon hinta laskee
Apemieskin sen olikos tuossa edellisellä sivulla kertoi että jälkitili tulee olemaan minimaalinen, sieltähän sitä on helppo ja järkeväkin syödä.

Sinänsä ihan hyvä että valio joutuu nyt tehostamaan työntekijäpuoltaan.

E: Ja on kyllä naurettavaa kitistä maidon jälkitilistä kun sitä ei ole viljallakaan. Jos perustaisitte vaikka oman osuuskunnan joka tuottaa siitä viljasta jotain muutakin kuin pelkkää bulkkitavaraa mitä koko maailma on täynnä...

Viimeksi muokattu: 29.08.14 - klo:09:06 kirjoittanut JD6630

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Maidon hinta laskee
Apemieskin sen olikos tuossa edellisellä sivulla kertoi että jälkitili tulee olemaan minimaalinen, sieltähän sitä on helppo ja järkeväkin syödä.

Sinänsä ihan hyvä että valio joutuu nyt tehostamaan työntekijäpuoltaan.
Ja miettiä markkinointistrategiaansa.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Maidon hinta laskee
Pankaas sanoen kun valio laski kuus senttiä ja osuuskunnat neljä niin onko ne jäävät kaksi pois jälkitilistä vai jostain investoinnista vai löytykö ne sieltä poispotkittujen palkoista vai mistä ne kaks senttiä otetaan.
Syyskuulle kausilisä oli +2 senttiä..... :'(

Kait sentään kokoajan puhutaan perushinnasta. Kausilisät menee ihan normaalisti.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Maidon hinta laskee
Apemieskin sen olikos tuossa edellisellä sivulla kertoi että jälkitili tulee olemaan minimaalinen, sieltähän sitä on helppo ja järkeväkin syödä.

Sinänsä ihan hyvä että valio joutuu nyt tehostamaan työntekijäpuoltaan.
Ja miettiä markkinointistrategiaansa.
Mistä arvelit korvaavia markkinoita löytyvän?
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Maidon hinta laskee
Mä sanoisin, ja olen jo vissiin ihan muutaman kerran sanonutkin, että maidontuotannon täydellinen ja taloudellinen optimointi on ollut ja on aika pirun tärkeää..

Tässä on mielestäni nyt ollut aika monta vuotta aikaa hioa kaikkia prosesseja. Toiset ovat sen tehneet, ja toiset eivät ole. Nyt puntit vähän tutisevat jo huipuillakin... miten heillä, jotka ovat vuosia jarruttaneet kehitystään ja eläneet kuin pellossa  :-X

Sitä, että lehmäkohtaiset tuotot putoavat vaikka 400 €/kanttura/vuosi on aika hiton vaikeaa kuroa kiinni kustannussäästöillä ja tuotannon nostamisella  :-X Monissa tapauksissa puolet tuosta on saavutettavissa kovalla työllä
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Maidon hinta laskee
Mä sanoisin, ja olen jo vissiin ihan muutaman kerran sanonutkin, että maidontuotannon täydellinen ja taloudellinen optimointi on ollut ja on aika pirun tärkeää..

Tässä on mielestäni nyt ollut aika monta vuotta aikaa hioa kaikkia prosesseja. Toiset ovat sen tehneet, ja toiset eivät ole. Nyt puntit vähän tutisevat jo huipuillakin... miten heillä, jotka ovat vuosia jarruttaneet kehitystään ja eläneet kuin pellossa  :-X

Sitä, että lehmäkohtaiset tuotot putoavat vaikka 400 €/kanttura/vuosi on aika hiton vaikeaa kuroa kiinni kustannussäästöillä ja tuotannon nostamisella  :-X Monissa tapauksissa puolet tuosta on saavutettavissa kovalla työllä
Bäckis nyt hieman karrikoiden esitti tuon. Nythän ollaan oikeesti vielä ihan kohtalaisella tasolla. Sanotaanko, että nyt joutuu olemaan tarkempi siitä rahasta, mitä tähän saakka on voinut laittaa maatalouden ulkopuolelle.
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Maidon hinta laskee
LIKWIN mukaan mulla 5 sentin maidonhinnan tiputus ja 10% ostorehujen hinnan nousu ei vaikuta yksityistalouteen. Tälle vuotta on jo etitty 6000€ vuotuiset säästöt ja ensi vuodelle mietitään uusia toimenpiteitä mitkä kuolettaa itsensa 2-5 vuoden aikana itsensä pelkästään säästyneinä euroina.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

mah

  • Vieras
Vs: Maidon hinta laskee
"Meidän iskä"TM oli oikeassa jo vuonna 1996, jolloin sanoi, ettei tämä kannata.... :-X

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9770
Vs: Maidon hinta laskee
"Meidän iskä"TM oli oikeassa jo vuonna 1996, jolloin sanoi, ettei tämä kannata.... :-X

Isäs olis pitänyt teettää tollasen viisaan LIKVIN kuin Terminaattori. Siitä olis nähnyt että vaikka tulot tippuu niin ei vaikuta elämiseen  :P

mah

  • Vieras
Vs: Maidon hinta laskee
"Meidän iskä"TM oli oikeassa jo vuonna 1996, jolloin sanoi, ettei tämä kannata.... :-X

Isäs olis pitänyt teettää tollasen viisaan LIKVIN kuin Terminaattori. Siitä olis nähnyt että vaikka tulot tippuu niin ei vaikuta elämiseen  :P

On minullakin ainakin kaksi "likviä", joiden mukaan kannattaa 34 sentin hinnallakin. Nuo LIKWIT ja iskä ovat yhtä oikeassa todellisuudesta... :-X

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Maidon hinta laskee
Mä sanoisin, ja olen jo vissiin ihan muutaman kerran sanonutkin, että maidontuotannon täydellinen ja taloudellinen optimointi on ollut ja on aika pirun tärkeää..

Tässä on mielestäni nyt ollut aika monta vuotta aikaa hioa kaikkia prosesseja. Toiset ovat sen tehneet, ja toiset eivät ole. Nyt puntit vähän tutisevat jo huipuillakin... miten heillä, jotka ovat vuosia jarruttaneet kehitystään ja eläneet kuin pellossa  :-X

Sitä, että lehmäkohtaiset tuotot putoavat vaikka 400 €/kanttura/vuosi on aika hiton vaikeaa kuroa kiinni kustannussäästöillä ja tuotannon nostamisella  :-X Monissa tapauksissa puolet tuosta on saavutettavissa kovalla työllä
Bäckis nyt hieman karrikoiden esitti tuon. Nythän ollaan oikeesti vielä ihan kohtalaisella tasolla. Sanotaanko, että nyt joutuu olemaan tarkempi siitä rahasta, mitä tähän saakka on voinut laittaa maatalouden ulkopuolelle.
Mulla on aika hyvä käsitys laajentaneiden maitotilojen rahavirroista, ja voin kyl kertoa, että 1 robon kokoluokassa joku 24 tonnin menetys "kirvelee todella ikävästi"..
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

antti-x

  • Vieras
Vs: Maidon hinta laskee
Mä sanoisin, ja olen jo vissiin ihan muutaman kerran sanonutkin, että maidontuotannon täydellinen ja taloudellinen optimointi on ollut ja on aika pirun tärkeää..

Tässä on mielestäni nyt ollut aika monta vuotta aikaa hioa kaikkia prosesseja. Toiset ovat sen tehneet, ja toiset eivät ole. Nyt puntit vähän tutisevat jo huipuillakin... miten heillä, jotka ovat vuosia jarruttaneet kehitystään ja eläneet kuin pellossa  :-X

Sitä, että lehmäkohtaiset tuotot putoavat vaikka 400 €/kanttura/vuosi on aika hiton vaikeaa kuroa kiinni kustannussäästöillä ja tuotannon nostamisella  :-X Monissa tapauksissa puolet tuosta on saavutettavissa kovalla työllä


Tuohon minulla on yksi optimointikohta tarjolla. Hedelmällisyyspoistojen minimointi.

Kun hoitaa soluttavaa/tulehdusherkkää lehmää, hoito on robottilypsyssä melko hankalaa/stressaavaa ja kallista. Ja todennäköisyys sille että onnistuneestakin hoidosta on apua vain hetkeksi (1-2 kk), on suuri.

Sen sijaan hedelmällisyysongelmista kärsivä lehmä kun hoidetaan onnistuneesti tiineeksi, niin se ongelma on sitten hoidettu vuodeksi eteenpäin. Eikä siinä tarvitse lypsellä erilleen eikä stressata soluista. Piikkiä ja kierukkaa vaan ja paljon siemennyksiä.

Jos itse siementään niin voi vaikka tilata 10 (x 6€) annosta nuorsonneja/suomenkarjaa/lihaa ja heittää annoksen koneeseen joka toinen päivä 3 viikkoa eikä vaivaa (tai varsinkaan kustannusta) ole välttämättä sitäkään kuin yhdestä helposta utaretulehduskuurista.

Ja kun vielä miettii miten kannattava robottilypsyssä on yksi tuotoskausi terveestä ja vaivattomasta lehmästä, niin en kyllä kovin herkästi lähtisi poistamaan.

5kk ummessa (3kk ylimääräistä umpiaikaa) ja sitten 11 000kg maitoa vuodessa vai 2vuotta hiehon kasvatusta joka sekin pitää saadaa tiineeksi, ja sitten mahdollista tappelua opettamisessa ja joku 7-8000kg ensikkokausi. Kumpi on kannattavampaa?

mah

  • Vieras
Vs: Maidon hinta laskee
Mä sanoisin, ja olen jo vissiin ihan muutaman kerran sanonutkin, että maidontuotannon täydellinen ja taloudellinen optimointi on ollut ja on aika pirun tärkeää..

Tässä on mielestäni nyt ollut aika monta vuotta aikaa hioa kaikkia prosesseja. Toiset ovat sen tehneet, ja toiset eivät ole. Nyt puntit vähän tutisevat jo huipuillakin... miten heillä, jotka ovat vuosia jarruttaneet kehitystään ja eläneet kuin pellossa  :-X

Sitä, että lehmäkohtaiset tuotot putoavat vaikka 400 €/kanttura/vuosi on aika hiton vaikeaa kuroa kiinni kustannussäästöillä ja tuotannon nostamisella  :-X Monissa tapauksissa puolet tuosta on saavutettavissa kovalla työllä


Tuohon minulla on yksi optimointikohta tarjolla. Hedelmällisyyspoistojen minimointi.

Kun hoitaa soluttavaa/tulehdusherkkää lehmää, hoito on robottilypsyssä melko hankalaa/stressaavaa ja kallista. Ja todennäköisyys sille että onnistuneestakin hoidosta on apua vain hetkeksi (1-2 kk), on suuri.

Sen sijaan hedelmällisyysongelmista kärsivä lehmä kun hoidetaan onnistuneesti tiineeksi, niin se ongelma on sitten hoidettu vuodeksi eteenpäin. Eikä siinä tarvitse lypsellä erilleen eikä stressata soluista. Piikkiä ja kierukkaa vaan ja paljon siemennyksiä.

Jos itse siementään niin voi vaikka tilata 10 (x 6€) annosta nuorsonneja/suomenkarjaa/lihaa ja heittää annoksen koneeseen joka toinen päivä 3 viikkoa eikä vaivaa (tai varsinkaan kustannusta) ole välttämättä sitäkään kuin yhdestä helposta utaretulehduskuurista.

Ja kun vielä miettii miten kannattava robottilypsyssä on yksi tuotoskausi terveestä ja vaivattomasta lehmästä, niin en kyllä kovin herkästi lähtisi poistamaan.

5kk ummessa (3kk ylimääräistä umpiaikaa) ja sitten 11 000kg maitoa vuodessa vai 2vuotta hiehon kasvatusta joka sekin pitää saadaa tiineeksi, ja sitten mahdollista tappelua opettamisessa ja joku 7-8000kg ensikkokausi. Kumpi on kannattavampaa?

Osta sonni. :-X

antti-x

  • Vieras
Vs: Maidon hinta laskee
Mä sanoisin, ja olen jo vissiin ihan muutaman kerran sanonutkin, että maidontuotannon täydellinen ja taloudellinen optimointi on ollut ja on aika pirun tärkeää..

Tässä on mielestäni nyt ollut aika monta vuotta aikaa hioa kaikkia prosesseja. Toiset ovat sen tehneet, ja toiset eivät ole. Nyt puntit vähän tutisevat jo huipuillakin... miten heillä, jotka ovat vuosia jarruttaneet kehitystään ja eläneet kuin pellossa  :-X

Sitä, että lehmäkohtaiset tuotot putoavat vaikka 400 €/kanttura/vuosi on aika hiton vaikeaa kuroa kiinni kustannussäästöillä ja tuotannon nostamisella  :-X Monissa tapauksissa puolet tuosta on saavutettavissa kovalla työllä


Tuohon minulla on yksi optimointikohta tarjolla. Hedelmällisyyspoistojen minimointi.

Kun hoitaa soluttavaa/tulehdusherkkää lehmää, hoito on robottilypsyssä melko hankalaa/stressaavaa ja kallista. Ja todennäköisyys sille että onnistuneestakin hoidosta on apua vain hetkeksi (1-2 kk), on suuri.

Sen sijaan hedelmällisyysongelmista kärsivä lehmä kun hoidetaan onnistuneesti tiineeksi, niin se ongelma on sitten hoidettu vuodeksi eteenpäin. Eikä siinä tarvitse lypsellä erilleen eikä stressata soluista. Piikkiä ja kierukkaa vaan ja paljon siemennyksiä.

Jos itse siementään niin voi vaikka tilata 10 (x 6€) annosta nuorsonneja/suomenkarjaa/lihaa ja heittää annoksen koneeseen joka toinen päivä 3 viikkoa eikä vaivaa (tai varsinkaan kustannusta) ole välttämättä sitäkään kuin yhdestä helposta utaretulehduskuurista.

Ja kun vielä miettii miten kannattava robottilypsyssä on yksi tuotoskausi terveestä ja vaivattomasta lehmästä, niin en kyllä kovin herkästi lähtisi poistamaan.

5kk ummessa (3kk ylimääräistä umpiaikaa) ja sitten 11 000kg maitoa vuodessa vai 2vuotta hiehon kasvatusta joka sekin pitää saadaa tiineeksi, ja sitten mahdollista tappelua opettamisessa ja joku 7-8000kg ensikkokausi. Kumpi on kannattavampaa?

Osta sonni. :-X

Se jäi listasta pois, kannattavaa jos tosiaan keksii sopivat tilat ja varsinkin jos ei ole toimilupaa eli siemennykset ovat paljon kalliimpia.

edit: Ja itsellä ilman sonnia hedelmällisyyspoistoja on hiehoista ehkä 5-10% (lähinnä huonoja ja vain jos vaikuttaa että niitä ei myöskään välttämättä tarvita) ja lypsävistä 1-3 vuodessa eli alle 10% kokonaispoistoista. Ja lypsävissäkin herkästi huonommasta päästä olevia. Yksi hyvä AY ensikko menee juuri umpeen. Lypsänyt 650 päivässä vajaa 20 000kg eikä tainnut herua 40 kiloon.

Ensikoita on välillä tullut poistettua turhan herkästi huonon hedelmällisyyden ja suht huonon tuotoksen takia (myös aika heikko lypsettävyys yleensä). Olisi niistä kuitenkin voinut aika hyvän kakkoskauden saada irti pidennetyn umpikauden jälkeen.

Meillä utareterveys ja -rakenne ovat suurimmat ongelmat karjassa, ja toisaalta liian kalliit ostorehut taloudessa. Peltoja on omia aika vähän, mutta sillä on yllättävän vähän merkitystä talouteen. Tietty jos olisi 100 hetaaria enemmän omaa niin olisi se kiva, mutta samoin voisi sanoa että jos olisi toista miljoonaa euroa rahaa, niin olisi sekin ihan kiva.  :P

Viimeksi muokattu: 29.08.14 - klo:19:12 kirjoittanut antti-x