Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Saat viljellä...  (Luettu 11240 kertaa)

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Saat viljellä...
Väkisinki takaisin maksuaika perustuu lievästi ennustukseen.Vaikka diskonttais mitä,tulevaisuudesta ei voi olla varma. :-* Ensimmäiset peltokaupat makso mulla 3000e/ha,silloin olin kuulemma hullu kun maksoin sellaisia hintoja.Nyt samoista pelloista on luvattu yli 10000 ja olen hullu kun en myy :o
Täällä viäki noloommas moommas voidaan jo ajatella tuleviaki sukupolvia.Jos eivät ala viljelijöiksi,on edes jotain myytävää 8)
Sä ilmeisesti vannot vain meijeritilin varaan,mun mielestä hajautettu riski on parempi 8)
Sitäpaitti:Harrasteviljely on kivaa. ;D
Toistaseks on mentävä suuruuden ekonomian ehdoilla. Toinen säie on tukiriippuvuuden vähentäminen ja siihen ei oikein sovi kalliit hehtaarit kahden vuosikymmenen tuilla diskontattuina.

Olen ostanut peltoa 4000 euron hehtaarihintaan. Seuraavat tarjokkaat on olleet joko kaukana, pohjavesialueella tai yli kymppitonnin tonttimaaodotusten vuoksi. Rehuntuotantoalasta on kymmenkunta hehtaaria vaihtanut omistajaa tässä viiden vuoden aikana, mutta hehtaarit on pysyneet tuotannossa. Joku, jolla on rahaa, sijoittaa sitä talteen. Se ei ole multa pois, mutta jos olisin mukana huutamassa hintaa ylös, olisi hetken päästä tilanne toinen.....investointien keskittäminen nopeimmin takaisin itsensä maksaviin kohteisiin hajauttaa riskiä minun mielestäni tehokkaammin kuin kilpahuutaminen ylihintaisesta maasta kymmenen kilsan päässä.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Saat viljellä...
Jos olisi pankinjohtajan kanssa kaveri niin kannattaisi ostaa kaikki alle 10000 pellot ittelle. Makselis korkoja (vuokrana) ja lyhentelis jos jaksaa ja sattuu oleen rahoja.

Navetoita tarttee sitten rakennella jotta jollain elää mutta kaikki pelto mikä on omissa nimissä vaikkakin pankin rahoilla on aina plussaa ja niitä hehtaareja osaa arvostaa kuka vaan. Pelto kun ei välttämättä tule enää ikinä myyntiin ja sitä ei tehdä lisää.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Saat viljellä...
Väkisinki takaisin maksuaika perustuu lievästi ennustukseen.Vaikka diskonttais mitä,tulevaisuudesta ei voi olla varma. :-* Ensimmäiset peltokaupat makso mulla 3000e/ha,silloin olin kuulemma hullu kun maksoin sellaisia hintoja.Nyt samoista pelloista on luvattu yli 10000 ja olen hullu kun en myy :o
Täällä viäki noloommas moommas voidaan jo ajatella tuleviaki sukupolvia.Jos eivät ala viljelijöiksi,on edes jotain myytävää 8)
Sä ilmeisesti vannot vain meijeritilin varaan,mun mielestä hajautettu riski on parempi 8)
Sitäpaitti:Harrasteviljely on kivaa. ;D
Toistaseks on mentävä suuruuden ekonomian ehdoilla. Toinen säie on tukiriippuvuuden vähentäminen ja siihen ei oikein sovi kalliit hehtaarit kahden vuosikymmenen tuilla diskontattuina.

Olen ostanut peltoa 4000 euron hehtaarihintaan. Seuraavat tarjokkaat on olleet joko kaukana, pohjavesialueella tai yli kymppitonnin tonttimaaodotusten vuoksi. Rehuntuotantoalasta on kymmenkunta hehtaaria vaihtanut omistajaa tässä viiden vuoden aikana, mutta hehtaarit on pysyneet tuotannossa. Joku, jolla on rahaa, sijoittaa sitä talteen. Se ei ole multa pois, mutta jos olisin mukana huutamassa hintaa ylös, olisi hetken päästä tilanne toinen.....investointien keskittäminen nopeimmin takaisin itsensä maksaviin kohteisiin hajauttaa riskiä minun mielestäni tehokkaammin kuin kilpahuutaminen ylihintaisesta maasta kymmenen kilsan päässä.
Niinkuin sanoin,tilakohtaisia juttuja.
20 vuoden kuluttua nähdään kuka oli oikeassa,vai ei kumpikaan :-\

SKM

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2041
  • Sir Loimaa, savinenseudun (r)kunkku
Vs: Saat viljellä...
Pelto kun ei välttämättä tule enää ikinä myyntiin ja sitä ei tehdä lisää.

Tottahan toki tehdään lisää - koko ajan.

 Tukikelpoinen pelto on eri asia.
Vuokrapienviljelijän unelma Loimaalla: 70-lukulaiset veljekset Simulta ja Hankmo sekä isovaari Faari vm. 1976

Monen eri nimimerkin sujuva käyttö takaa samanmielisten kokoontumisajon.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Saat viljellä...
Pelto kun ei välttämättä tule enää ikinä myyntiin ja sitä ei tehdä lisää.

Tottahan toki tehdään lisää - koko ajan.

 Tukikelpoinen pelto on eri asia.
Suomen pinta-alasta 6% taitaa olla peltoa. Pitäis kaivaa NIIN iso oja, että kaikki järvet kuivuisivat. Saatais 100 000 000 ha peltoa jaettavaksi  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Maajullikka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 229
Vs: Saat viljellä...
Ensi kesälle taas lisää sopimuspeltoa. Salaojittavat sen tänä kesänä valmiiksi  ;)

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8353
Vs: Saat viljellä...
Joillain menee maatilan tuotot kaikki välittömiin kuluihin. Jotkut mittaavat onnistumistaan traktorin vaihtovälillä ja jotkut ostavat tuotolla peltoa.
Mystinen kesälaatumies

JMK

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 110
Vs: Saat viljellä...
Kotieläin tilat on asia erikseen,pellon tuotteelle saa sen lisä-arvon,ilman tukiakin,kierrättämällä eläinten kautta...
Mutta jos ihan puhtaasti lasketaan,kasvinviljelystä saatavilla myynti-tuloilla,oli se ohraa,kauraa,vehnää yms.pitäis satotason olla aika hyvä,että
taloudellisesti kannattais.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Saat viljellä...
Kotieläin tilat on asia erikseen,pellon tuotteelle saa sen lisä-arvon,ilman tukiakin,kierrättämällä eläinten kautta...
Mutta jos ihan puhtaasti lasketaan,kasvinviljelystä saatavilla myynti-tuloilla,oli se ohraa,kauraa,vehnää yms.pitäis satotason olla aika hyvä,että
taloudellisesti kannattais.
8 tonnia pitäis tosiaan tulla minimikuluilla jotta pääsisi normisadon tuottoon
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8353
Vs: Saat viljellä...
Kotieläin tilat on asia erikseen,pellon tuotteelle saa sen lisä-arvon,ilman tukiakin,kierrättämällä eläinten kautta...
Mutta jos ihan puhtaasti lasketaan,kasvinviljelystä saatavilla myynti-tuloilla,oli se ohraa,kauraa,vehnää yms.pitäis satotason olla aika hyvä,että
taloudellisesti kannattais.
Kyllä vilja on edullisempi ostaa. Nurmirehua voi kerätä, jos kasvusto asiallista.
Mystinen kesälaatumies

Maajullikka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 229
Vs: Saat viljellä...
Omilla mailla kasvaa viljat ja soppari mailla apilanurmet. Peltoa olen myös ostanut, mutta nyt ei perse kestä  ;D

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Saat viljellä...
Näitten "saa viljellä" peltojen hoitajat varmistaa vuokrien pysymisen korkealla kun maksavat 5-600 tukina maanomistajille, joitten muussa tapauksessa olisi luultavasti pakko vuokrata maansa pois. Maidontuottajat erityisesti harrastaa tätä tämän ketjun perusteella, kun taas kasvi- ja emotilat tarvitsevat myös ne peltotuet kannattaakseen. En kiistä, etteikö joissain tapauksissa olisi ihan tasaveroisesta yhteistyöstäkin kyse, mutta useimmiten hommaan sijoitetaan kotieläintilan tukia. Erityisesti c-alueella on pelto sattuneesta syystä kortilla ja joku jopa selitti "saa viljellä" peltojen viljelyä tukiriippuvuuden vähentämisellä  ;D Täytyy keskustella asiasta uudelleen kunhan myös 142 poistuu  ;)

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Saat viljellä...


Toivotaan että 142 poistuu mahdollisimman pian,Niin sitä nopiampaa saa näpeilleen omalle tontille paskoneet täppääjä isännät ja pellot siirtyy oikeille yrittäjille 8)
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

Kohta-Sippoolan Kaappoo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 623
Vs: Saat viljellä...
täällä olis ihan lottovoitto jos sais sillai viljellä ilman vuokraa et tuet menee maanomistajalle. vielä kun saa maanomistajan maksamaan vaikka jonkun tuotantopanoksen esim. siemenen tai apulannan ni johan on kauppa!
Kalkitus, teiden ja ojien kunnossapito, tiemaksut yms. kulut tuenhakijalle ja muut sadonkorjaajalle vastaa noin 300-350 euron vuokraa. Vertailua vaikeuttaa se, että kotieläintilalla nautitaan korkeammista tuista. Tuolla kaupalla ei pääse oikein spekuloimaan markkinahinnoilla.

Avaappas nyt vähän tätä sun logiikkaa, kun en ymmärrä miten se, että maanomistaja saa pitää n.600€ tuen, vastaa 300-350€ vuokraa. Ei kai kellään mee ojien perkaamiseen 250€/ha JOKA vuosi?

Itselläkin on viljelysopimuksia, mutta niissä noiden sun luetelemien velvoitteiden lisäksi maanomistaja maksaa mulle viljelystä tukitason ja vuokratason erotuksen. Toisena ääripäänä joillakin on se, että sadonkorjaaja maksaa korjaamastaan sadosta.

Viimeksi muokattu: 26.06.14 - klo:15:30 kirjoittanut Kohta-Sippoolan Kaappoo

"Tämä sääntö pätee aina: kaikissa mielipideasioissa vastustajamme ovat järjettömiä." -Mark Twain-