Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kuminakoi  (Luettu 3200 kertaa)

Juha H

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 133
Kuminakoi
Onko toukkia löydetty?
Itse löysin jo vanhemmasta kuminapellosta pääkukkasarjoista muutaman. Sivuversoja ei vielä edes ole. Kumina on tosi lyhyttä ja luulin että vielä ei olisi kiire.

2620

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 296
Vs: Kuminakoi
Viikko sitten löytyi ja ruiskutettukkin on juuri ennen kukintaa.

Juha H

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 133
Vs: Kuminakoi
Viikko sitten löytyi ja ruiskutettukkin on juuri ennen kukintaa.

Pohjois Pirkanmaalla ei vielä kuki eikä toukille ole edes paljon syötävää,  odottelisin vielä ruiskutusta, mutta huolestuin kun löysin jo nyt matoja, että onko niitä tavanomaista enemmän.

2620

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 296
Vs: Kuminakoi
Täällä länsirannalla ehti kasvukausi hiukan yllättää ötökät, perhosia oli kyllä pirusti.
Sun tapaukses kuulostaa ihan siltä, että kaks ruiskutusta saattaa olla paikallaan. Itse en odottelisi jos matoja jo löytyy, pyretroidin ainekustannus on kuitenkin sen verran pieni.

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Kuminakoi
Kyllä pelto kannattasi ruiskuttaa, jos pellossa alkaa olla nuppuja ja ensimmäiset alkavat jo kukkia, mielestäni kukkivan pellon ruiskutus ei ole kovin suotavaa. Ainakin Karate on pitkävaikutteinen, haittana vaan, että tuhoaa muutakin kuin niitä toukkia. Mavrik näyttää olevan aina ensimmäsenä suositeltujen aineiden listalla, mutta ko. ainesta minulla eritäin karvas kokemus, joten en missään nimessä suosittele.

Viimeksi muokattu: 02.06.14 - klo:09:06 kirjoittanut nestori2

TSL

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 104
Vs: Kuminakoi
Mavrik näyttää olevan aina ensimmäsenä suositeltujen aineiden listalla, mutta ko. ainesta minulla eritäin karvas kokemus, joten en missään nimessä suosittele.

Minkä sortin kokemus? Jäämiä myytävässä siemenessä vai epäonnistunut ruiskutus ja kuminan täystuho?

Karate on ollut ainakin toimintavarma, mutta Mavrikia tekisi mieli siirtyä käyttämään - haluaisin välttää kimalaisten hävittämistä, jos mahdollista, ja Mavrikia ainakin sanotaan hellävaraisemmaksi tässä suhteessa.

Täällä on jotenkin tavallistakin epätasaisempi kuminan kukintaan lähtö, ja kuminakoin toukat pääsivät melkein yllättämään kun ilmestyivät niin aikaisin.

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Kuminakoi
Kokemus oli sellainen, että mielestäni ruiskutin aivan oikeaan aikaan, nuput oli pellossa, kukinta alkamassa. Mavrikilla ruiskutin ja oletin, että homma on hallinassa. No peltoon iski täystuho, koit söivät käytännössä koko pellon. Johtopäätös oli, että aineen teho oli täysi nolla. En sitten tiedä, oliko tuossa valmistuserässä jokin vika.  Jos Mavrikia käyttää, niin on parempi ruiskuttaa kahteen kertaan ehkä noin viikon välein. Karatea koit uskovat kertalaakista ;)

TSL

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 104
Vs: Kuminakoi
Kokemus oli sellainen, että mielestäni ruiskutin aivan oikeaan aikaan, nuput oli pellossa, kukinta alkamassa. Mavrikilla ruiskutin ja oletin, että homma on hallinassa. No peltoon iski täystuho, koit söivät käytännössä koko pellon.

Kiitos kokemuksen jakamisesta!

Tämä ei nyt varsinaisesti rohkaissut kokeilemaan Mavrikilla, kun Karate tosiaan on tarjonnut luotettavasti viimeisen voitelun niille toukille. 

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Kuminakoi
Naapurikylällä viljelijä kävi tuonna vuonna tarkistamassa pellon Mavrik-ruiskutuksen jälkeen ja pellossa oli runsaasti tuholaisia, jotka viis veisasivat torjunnasta. No hän uusi ruiskutuksen toisella aineella ja sato pelastui. Että torjunnan teho kannattaa tarkistaa ainakin Mavrikin kohdalla.

Juha H

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 133
Vs: Kuminakoi
Naapurikylällä viljelijä kävi tuonna vuonna tarkistamassa pellon Mavrik-ruiskutuksen jälkeen ja pellossa oli runsaasti tuholaisia, jotka viis veisasivat torjunnasta. No hän uusi ruiskutuksen toisella aineella ja sato pelastui. Että torjunnan teho kannattaa tarkistaa ainakin Mavrikin kohdalla.

Minulla on käsitys ettei Mavrikilla ole lainkaan karkote vaikutusta, tappaa ainoastaan osuessaan.
Itse olen tehnyt ruiskutuksen niin että juuri kun kasvusto on tulossa kukkaan, tarkoittaa sitä että jossain aurinkoisessa kohtaa peltoa kukkii jo, vedetään karate ja siitä noin vajaan viikon päästä toinen kierros Mavrikilla. Ruiskutus tietenkin yöllä. Tällä hetkellä kukkaa ei ole vielä missään ja varjoisimmissa paikoissa ei ole edes nuppuja.
Mehiläispönttöjä on muutaman pellon reunalla ja tarhurin kanssa on väleissä pysytty.