Tuosta koulutuksesta. Tämän nykykäytännön mukaan aika suuri ammattikoululaisten opiskelusta on työssäoppimista ja jos hyvä tuuri käy, niin he tosiaan oppivatkin siellä työpaikalla. Siihen vaaditaan sitä asennetta siltä opiskelijalta kuin myös ohjaajalta. Itse olin ohjaajana paljonkin näille lantalyseosta tuleville ja monesti meinasi itku päästä, kun kaupunkilaistaustan omaavalle rupeat alkeista parsinavetan lypsyä opettamaan. Mutta sitkeydellä hommat vain opittiin ja oppi siinä uusia kujeita itsekin.
Nykyisillä oppilaitoksilla ei ole edes kunnon kokoisia lypsyasemia,parsinavetoista puhumattakaan eli opetus on siirtynyt sinne maatiloille. Lomittajilla on useinkin näitä harjoittelijoita mukanaan, mutta valitettavasti usein tilan mielipiteet jäävät heikoille, kun näitä sijoitetaan. Näyttökokeilla sitten varmistellaan opittuja asioita.
Itse kannatan ehdottomasti saksalaista mallia näissä oppisopimus jutuissa. Siellä on näitä perinteitä tästä oppipoika hommasta aika pitkälti, mutta Suomessa ne välillä jo unohdettiin ja nytkin ovat aika huonossa kurssissa.