Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Welger rp 235 suomi  (Luettu 7973 kertaa)

Solifer1

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 589
Welger rp 235 suomi
Paljonko tollaisella paalaimella tekee palloja ennenkö alkaa isompia remontteja ilmeneen. Itellä ollu 200 master joka alkaa oleen niin finaalissa ko olla ja voi. Tarkkaa paalimäärää ei oo tiedossa mutta arvio on että yli 30000 ois tällä tehty. Ite on tehty 15000 ja 3 kautta oli ennen meitä urakoitijalla.  Tää meidän 200 ei ollu mielestäni mailmanparas paalainmalli mutta aikansa tälläki paalas. 235 sessa on ilmeisesti molemminpuoliset rasvattavat laakerit, 200 ssa oli kestovoidellut joita sai vaihtaa ehtimiseen. Noukin kait kans parempi tossa uudemmassa.Mitä tollasesta paalaimesta ois syytä tarkastaa ennenkö kaupat tekasee??

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Welger rp 235 suomi
Varmasti 50000 paalia pystyy tehdä jos vähän tekee ennakoivaa huoltoa. Kunhan katsot ettei ole kokenut pahaa kolaroimista, jotta on kone muodossaan, rasvaputket kunnossa ja käyntiääni hiljainen jos on mahdollista koepyörittää. Lisäksi kannattaa jos yksityiseltä myyjältä ostat niin varmistaa että sähköt pelaa. Sullojan pohjan ja terien pelaaminen voi olla hyvä tarkistaa myös. Itse kun noita koneita aika rajusti rankaisen niin tuli vedettyä joku kanto sullojaan ja meni koko pohja muutaman sentin vääräksi. Sen verran riskin tekoinen laite että ei ole oikein konstia purkamatta oikaista. Tuo kone oli kyllä prototyyppi jotta en ole varma onko nykyvelgerissä mahdollista. :P

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Welger rp 235 suomi
renen listaan jatkoa: Katso että noukkimen piikit kulkevat keskellä rakoa. Jos on kietonut nataa/juolaa päätylaakerin viereen, saattaa noukinakseli siirtyä laakereillaan ja alkaa hurja piikkien ym osan menekki. Paalin päälle peruutetun koneen koko peräportti voi purkaantua, eli tarkista että peräportin poikkipalkki on suorassa. Telan päätyjen törkypesien puhtaus kertoo koneen puhdistuksen huolellisuudesta. Terien kunto + mahdolliset varaterät on rahakysymys, alkuperäiset 50€/kpl +alv. Nyt onneksi Nykänen myy parilla kympillä. 

herttu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 219
Vs: Welger rp 235 suomi
renen listaan jatkoa: Katso että noukkimen piikit kulkevat keskellä rakoa. Jos on kietonut nataa/juolaa päätylaakerin viereen, saattaa noukinakseli siirtyä laakereillaan ja alkaa hurja piikkien ym osan menekki. Paalin päälle peruutetun koneen koko peräportti voi purkaantua, eli tarkista että peräportin poikkipalkki on suorassa. Telan päätyjen törkypesien puhtaus kertoo koneen puhdistuksen huolellisuudesta. Terien kunto + mahdolliset varaterät on rahakysymys, alkuperäiset 50€/kpl +alv. Nyt onneksi Nykänen myy parilla kympillä. 

Väliin, kuka nykänen, missä?

Kun tutkit noukinta, katso onko piikkiakselit suorat.
Peräportissa olevat lukkojen vastakappaleet tahtoo revetä ajan myötä irti.
Ketjujen venyminen haittaa toisella kympillä.
 

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Welger rp 235 suomi
Väliin, kuka nykänen, missä?

Peräportissa olevat lukkojen vastakappaleet tahtoo revetä ajan myötä irti.
Ketjujen venyminen haittaa toisella kympillä.
 

Nykänen Savossa.
http://www.rivakka.net/semek/

Lukkojen vastakappaleiden ja sylinterien tappien tyvet on vahvistettu jo tehtaalla useamman vuoden.
Uudet esivenytetyt ketjut noin 1000 €/kone.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Welger rp 235 suomi
Ketjut on kulutustavaraa. Jos koneella on paalattu moniakymmeniätuhansia paaleja niin rattaat saattaa olla niin kuluneet että ketjut ei tahdo enää kestää.
 Paalain on aina kompromissi kestävyyden ja painon välillä. Pelliosissa on usein halkeamia jotka kannattaa ottaa ajoissa kiinni ennen kuin tulee vahinkoa, näin myös portin lukituksessa, akselin kiinnityksessä ja vetoaisassa. Kuuluu ennakoivaan huoltoon. Huollettuna kone on aika varmatoiminen ja yllätykset johtuu usein käyttäjästä. Claas on sitten taas se kone jossa tulee käyttäjästä riippumattomia yllätyksiä jo melko tuoreissakin koneissa... :P

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Welger rp 235 suomi
Ketjut on kulutustavaraa. Jos koneella on paalattu moniakymmeniätuhansia paaleja niin rattaat saattaa olla niin kuluneet että ketjut ei tahdo enää kestää.
 Paalain on aina kompromissi kestävyyden ja painon välillä. Pelliosissa on usein halkeamia jotka kannattaa ottaa ajoissa kiinni ennen kuin tulee vahinkoa, näin myös portin lukituksessa, akselin kiinnityksessä ja vetoaisassa. Kuuluu ennakoivaan huoltoon. Huollettuna kone on aika varmatoiminen ja yllätykset johtuu usein käyttäjästä. Claas on sitten taas se kone jossa tulee käyttäjästä riippumattomia yllätyksiä jo melko tuoreissakin koneissa... :P

Ei ehkä ollu uutinen... mut sen kans on oppinu elämään. Osa vioista johtui tietämättömyydestä tiettyjen ongelmakohtien suhteen, ja veikkaan, että samankaltaisia ongelmakohtiä, jotka pitää tiedostaa, on kaikissa merkeissä.

Viimeksi muokattu: 20.10.08 - klo:23:47 kirjoittanut KJL

tethering holes to their concave windings

herttu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 219
Vs: Welger rp 235 suomi
Ketjut on kulutustavaraa. Jos koneella on paalattu moniakymmeniätuhansia paaleja niin rattaat saattaa olla niin kuluneet että ketjut ei tahdo enää kestää.
 Paalain on aina kompromissi kestävyyden ja painon välillä. Pelliosissa on usein halkeamia jotka kannattaa ottaa ajoissa kiinni ennen kuin tulee vahinkoa, näin myös portin lukituksessa, akselin kiinnityksessä ja vetoaisassa. Kuuluu ennakoivaan huoltoon. Huollettuna kone on aika varmatoiminen ja yllätykset johtuu usein käyttäjästä. Claas on sitten taas se kone jossa tulee käyttäjästä riippumattomia yllätyksiä jo melko tuoreissakin koneissa... :P


Tietyt rattaat vaihdetaan ketjujen aina kans, tai ainakin toivottavasti. Vanhoilla pilaa varmasti uuden ketjun.

Väliin, kuka nykänen, missä?

Peräportissa olevat lukkojen vastakappaleet tahtoo revetä ajan myötä irti.
Ketjujen venyminen haittaa toisella kympillä.
 

Nykänen Savossa.
http://www.rivakka.net/semek/

Lukkojen vastakappaleiden ja sylinterien tappien tyvet on vahvistettu jo tehtaalla useamman vuoden.
Uudet esivenytetyt ketjut noin 1000 €/kone.

Jaa
todennäkoisesti tukevampaa tekoa 235:ssa

Nii motofunmies... enpä heti yhdistäny...

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Welger rp 235 suomi

Tietyt rattaat vaihdetaan ketjujen aina kans, tai ainakin toivottavasti. Vanhoilla pilaa varmasti uuden ketjun.


Niinku mitkä rattaat? Nehän maksaa mahdottomia. Ei ole ollut Welgerin rattaat mitään ruokottoman näköisiä vanhanakaan, paitsi silloin kun on katkennut ketju rellestänyt.

Paalari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 686
Vs: Welger rp 235 suomi
Kyllä ketjupyörät kestää koko koneen iän, kunhan vaihtaa ketjut ajoissa.
Vanhassa loppuunajetussa oli ainoastaan peräportin alimman rummun ratas käynyt ohueksi.

herttu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 219
Vs: Welger rp 235 suomi

Tietyt rattaat vaihdetaan ketjujen aina kans, tai ainakin toivottavasti. Vanhoilla pilaa varmasti uuden ketjun.


Niinku mitkä rattaat? Nehän maksaa mahdottomia. Ei ole ollut Welgerin rattaat mitään ruokottoman näköisiä vanhanakaan, paitsi silloin kun on katkennut ketju rellestänyt.

Ei alkuperäisiä kärsi kenenkään ostaa. Yleisrattaasta olen sorvuuttanut, niitä saa parilla kympillä. Vaati kyl vähän pajatoimintaa.

Ainakin omastani oli peräportin alin ja kammiopuolen ylin ratas vaihtokunnossa ketjunvaihdon yhteydessä. Talvella telan vaihdon yhteydessä vaihdan kammion puolelle vielä yhden rattaan.

Tiedä sitten jos olis vaihtanu ketjut jo ennakolta aiemmin. En kyllä kokenut ongelmaksi.

Perstuntuma on et ketjun pitää olla tosi lopussa et katkeaa.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Welger rp 235 suomi
Kyllä ketjupyörät kestää koko koneen iän, kunhan vaihtaa ketjut ajoissa.
Vanhassa loppuunajetussa oli ainoastaan peräportin alimman rummun ratas käynyt ohueksi.
Ainakin sullojan ketjun ketjupyörät voi joutua vaihtamaan koneeseen. Telanpyöritys ketjupyörät ovat vaihtokelpoisia keskenään, pyörä jota ketju vain vähä hilippoo ei kulu käytännössä yhtään mutta ne pyörät joilla ketju kulkee pitkän matkan kannattaa vaihtaa tuohon välille jossain vaiheessa.
 Ketjupyöriä saa tehtyä alkuperäiseen keskiöön kyllä itsekin. Ei aina kannata ostaa alkuperäistä varaosaa. Uuden rattaan keskelle kaasulla iso reikä ja vanhasta rattaasta kaasulla keskiö irti (kannattaa leikata vähän isompi ettei kutistu), rullamitalla keskelle ja lujilla tärpeillä kiinni. Ei saa hitsata isoja saumoja! Jos haluaa hyvin tehdä ja ei ole kiire niin kannattaa ehkä polttoleikkauksen jälkeen käyttää hiiletyskarkaisussa tuo uusi pyörä, aikansa kestää kyllä muutenkin. :P