Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kummalle linjalle äänesi menee 2:  (Luettu 2215 kertaa)

Veeti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13633

Viimeksi muokattu: 23.02.14 - klo:03:06 kirjoittanut Veeti

Veeti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13633
Vs: Kummalle linjalle ääni menee 2:
Suomenmaa:

Avioliitto on pyhä

Perttu Sistonen | 21.02. klo 12:16

Kristityille ja kirkolle avioliittoa koskeva lainsäädäntö on tunnustuskysymys. Isossa katekismuksessa Martti Luther kirjoittaa kuudennen käskyn selityksessä, miten Jumala tahtoo meidän kunnioittavan avioliittoa. "Jo alussa hän on asettanut avioliiton kaiken muun edelle ja luonut miehen ja vaimon erilaisiksi juuri avioliittoa varten.

Kuilu ”tasa-arvoisen” avioliittokäsityksen ja kirkon tunnustuksen välillä käy nyt entistä selvemmäksi. Avioliitto on kyllä luterilaisen tunnustuksen mukaan maallisen järjestyksen piiriin kuuluva asia. Tämä on kuitenkin nähtävä sitä taustaa vasten, jonka muodostaa Lutherin kahden hallinnan (regimentin) oppi ja sen liittyminen tuon ajan yhtenäiskulttuuriin. Jonkin asian kuuluminen yhteiskunnallisen järjestyksen piiriin ei suinkaan merkinnyt, että se olisi epäolennainen tai vailla mielenkiintoa Jumalalle.

Augsburgin tunnustuksen puolustuksessa todetaan: ”Luonnonoikeus on todella jumalallinen oikeus, koska se on Jumalan luontoon istuttama järjestys. Ja kun tämä oikeus ei voi miksikään muuttua ilman että Jumala erityisellä tavalla asiaan puuttuu, pysyy välttämättä voimassa oikeus avioliiton solmimiseen, koska puheena oleva luonnollinen vietti on sukupuolten luonnonmukaista keskinäistä suhdetta säätelevä Jumalan järjestys ja sen johdosta se on oikeus. Mistä syystä muutoin olisi luotu molemmat sukupuolet?” (Apol. XXIII,12)

Tähän asti yhteiskunnallisen lainsäädännön ja kristillisen avioliittokäsityksen välillä on ollut voimassa tietty yhteinen minimi. Kirkon on ollut mahdollista säilyttää myös vihkimisoikeus.Keinohedelmöityksen ja adoptio-oikeuden myötä ollaan kuitenkin tulossa siihen pisteeseen, jossa yleinen ilmoitus ja luonnollinen laki hämärtyvät. Avioliitto pyritään määrittelemään uudella ja oudolla tavalla.

Kirkko ei voi harjoittaa sellaista ”perävaunuteologiaa”, jossa jälkikäteen esitetään teologisia perusteluja päätöksille, jotka valtio tekee kirkosta välittämättä. Nyt on kirkon äänen aika kuulua.

Pertti Sistonen, teol.lis.

Veeti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13633

agricult

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 464
Vs: Kummalle linjalle ääni menee 2:
Suomenmaa:

Avioliitto on pyhä

Perttu Sistonen | 21.02. klo 12:16

Kristityille ja kirkolle avioliittoa koskeva lainsäädäntö on tunnustuskysymys. Isossa katekismuksessa Martti Luther kirjoittaa kuudennen käskyn selityksessä, miten Jumala tahtoo meidän kunnioittavan avioliittoa. "Jo alussa hän on asettanut avioliiton kaiken muun edelle ja luonut miehen ja vaimon erilaisiksi juuri avioliittoa varten.

Kuilu ”tasa-arvoisen” avioliittokäsityksen ja kirkon tunnustuksen välillä käy nyt entistä selvemmäksi. Avioliitto on kyllä luterilaisen tunnustuksen mukaan maallisen järjestyksen piiriin kuuluva asia. Tämä on kuitenkin nähtävä sitä taustaa vasten, jonka muodostaa Lutherin kahden hallinnan (regimentin) oppi ja sen liittyminen tuon ajan yhtenäiskulttuuriin. Jonkin asian kuuluminen yhteiskunnallisen järjestyksen piiriin ei suinkaan merkinnyt, että se olisi epäolennainen tai vailla mielenkiintoa Jumalalle.

Augsburgin tunnustuksen puolustuksessa todetaan: ”Luonnonoikeus on todella jumalallinen oikeus, koska se on Jumalan luontoon istuttama järjestys. Ja kun tämä oikeus ei voi miksikään muuttua ilman että Jumala erityisellä tavalla asiaan puuttuu, pysyy välttämättä voimassa oikeus avioliiton solmimiseen, koska puheena oleva luonnollinen vietti on sukupuolten luonnonmukaista keskinäistä suhdetta säätelevä Jumalan järjestys ja sen johdosta se on oikeus. Mistä syystä muutoin olisi luotu molemmat sukupuolet?” (Apol. XXIII,12)

Tähän asti yhteiskunnallisen lainsäädännön ja kristillisen avioliittokäsityksen välillä on ollut voimassa tietty yhteinen minimi. Kirkon on ollut mahdollista säilyttää myös vihkimisoikeus.Keinohedelmöityksen ja adoptio-oikeuden myötä ollaan kuitenkin tulossa siihen pisteeseen, jossa yleinen ilmoitus ja luonnollinen laki hämärtyvät. Avioliitto pyritään määrittelemään uudella ja oudolla tavalla.

Kirkko ei voi harjoittaa sellaista ”perävaunuteologiaa”, jossa jälkikäteen esitetään teologisia perusteluja päätöksille, jotka valtio tekee kirkosta välittämättä. Nyt on kirkon äänen aika kuulua.

Pertti Sistonen, teol.lis.

Teologia pitäisi mitä pikimmin saada ulos yliopistolaitoksesta.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52004
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kummalle linjalle ääni menee 2:
Suomenmaa:

Avioliitto on pyhä

Perttu Sistonen | 21.02. klo 12:16

Kristityille ja kirkolle avioliittoa koskeva lainsäädäntö on tunnustuskysymys. Isossa katekismuksessa Martti Luther kirjoittaa kuudennen käskyn selityksessä, miten Jumala tahtoo meidän kunnioittavan avioliittoa. "Jo alussa hän on asettanut avioliiton kaiken muun edelle ja luonut miehen ja vaimon erilaisiksi juuri avioliittoa varten.

Kuilu ”tasa-arvoisen” avioliittokäsityksen ja kirkon tunnustuksen välillä käy nyt entistä selvemmäksi. Avioliitto on kyllä luterilaisen tunnustuksen mukaan maallisen järjestyksen piiriin kuuluva asia. Tämä on kuitenkin nähtävä sitä taustaa vasten, jonka muodostaa Lutherin kahden hallinnan (regimentin) oppi ja sen liittyminen tuon ajan yhtenäiskulttuuriin. Jonkin asian kuuluminen yhteiskunnallisen järjestyksen piiriin ei suinkaan merkinnyt, että se olisi epäolennainen tai vailla mielenkiintoa Jumalalle.

Augsburgin tunnustuksen puolustuksessa todetaan: ”Luonnonoikeus on todella jumalallinen oikeus, koska se on Jumalan luontoon istuttama järjestys. Ja kun tämä oikeus ei voi miksikään muuttua ilman että Jumala erityisellä tavalla asiaan puuttuu, pysyy välttämättä voimassa oikeus avioliiton solmimiseen, koska puheena oleva luonnollinen vietti on sukupuolten luonnonmukaista keskinäistä suhdetta säätelevä Jumalan järjestys ja sen johdosta se on oikeus. Mistä syystä muutoin olisi luotu molemmat sukupuolet?” (Apol. XXIII,12)

Tähän asti yhteiskunnallisen lainsäädännön ja kristillisen avioliittokäsityksen välillä on ollut voimassa tietty yhteinen minimi. Kirkon on ollut mahdollista säilyttää myös vihkimisoikeus.Keinohedelmöityksen ja adoptio-oikeuden myötä ollaan kuitenkin tulossa siihen pisteeseen, jossa yleinen ilmoitus ja luonnollinen laki hämärtyvät. Avioliitto pyritään määrittelemään uudella ja oudolla tavalla.

Kirkko ei voi harjoittaa sellaista ”perävaunuteologiaa”, jossa jälkikäteen esitetään teologisia perusteluja päätöksille, jotka valtio tekee kirkosta välittämättä. Nyt on kirkon äänen aika kuulua.

Pertti Sistonen, teol.lis.
siisLuoja nähnyt noin paljonkin vaivaa moisen asian takia,kun nytten miehenpuolikkaat naida naksuttelee keskenään.

Kokeile sinäkin. ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Kummalle linjalle äänesi menee 2:
  Melkoista tekopyhyyttä ja hurskastelua toi homma, joku Pajunen niminen tutkija on tehnyt nykymummoista tutkimusta, yli 20 % isovanhemmista on eronneita, varmaan luku on vielä suurempi  nuorempien keskuudessa.
 Siis näähän ovat olleet aviossa,"susiparit"päälle..

  Nykylapsilla voi olla noitten edeltävien sukupolvien erojen ja uusien liittojen ansiosta liuta isovanhempia, Mummopuolia voi olla kahdeksankymppisestä parikymppiseen, Kyllä perinteinen perhekäsitys on kannut jo muutenkin, ei tuon vähemmistön oikeudet enää sitä paljoa sotke..

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Kummalle linjalle äänesi menee 2:
  Melkoista tekopyhyyttä ja hurskastelua toi homma, joku Pajunen niminen tutkija on tehnyt nykymummoista tutkimusta, yli 20 % isovanhemmista on eronneita, varmaan luku on vielä suurempi  nuorempien keskuudessa.
 Siis näähän ovat olleet aviossa,"susiparit"päälle..

  Nykylapsilla voi olla noitten edeltävien sukupolvien erojen ja uusien liittojen ansiosta liuta isovanhempia, Mummopuolia voi olla kahdeksankymppisestä parikymppiseen, Kyllä perinteinen perhekäsitys on kannut jo muutenkin, ei tuon vähemmistön oikeudet enää sitä paljoa sotke..

Homma menee kyl ihan toisinpäin. Tulevaisuudessa isovanhempia on siis enemmän mutta sekäsotkuihmissuhteitten takia ne ei ole enää läsnä lapsenlapsilleen kuten nykyään.
Kui mää ain olen paras?

Herpertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13078
Vs: Kummalle linjalle äänesi menee 2:
Kyllä toi on selkee homma, lutherin käsitys on se jolla mennään  ;D
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes

Loannes

  • Vieras
Vs: Kummalle linjalle äänesi menee 2:
Millähän linjalla Kokoomus oikein menee ,onko siellä edes pappeja jotka uskaltavat lehdissä ottaa jotain kantaa tähänkin asiaan . ::)
   Stubbin kantahan on käsittääkseni ennallaan .  ;D

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Kummalle linjalle äänesi menee 2:
- normiavioliitoista eroon päättyy kai jotain puolet
- avioliiton ulkopuolisia suhteita on sekä eroon päättyvissä että kestävissä liitoissa
- lasten huono kohtelu on tavallisempaa heteroperheissä (homoperheisiin ei tule yllätyslapsia)

...että vaikka ajatuksena samaa sukupuolta olevien avioliitto on outo, kun ei siihen ole tottunut, niin onko asialla oikeastaan mitään merkitystä?
..."totuuden" etsiminen uskonnollisista teksteistä ei tuota asiaan parempaa vastausta kuin Aku Ankasta sen selvittäminen (lehdestä)

Taitaisin äänestää tyhjää..

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26102
  • vastustan
Vs: Kummalle linjalle äänesi menee 2:
- normiavioliitoista eroon päättyy kai jotain puolet
- avioliiton ulkopuolisia suhteita on sekä eroon päättyvissä että kestävissä liitoissa
- lasten huono kohtelu on tavallisempaa heteroperheissä (homoperheisiin ei tule yllätyslapsia)

...että vaikka ajatuksena samaa sukupuolta olevien avioliitto on outo, kun ei siihen ole tottunut, niin onko asialla oikeastaan mitään merkitystä?
..."totuuden" etsiminen uskonnollisista teksteistä ei tuota asiaan parempaa vastausta kuin Aku Ankasta sen selvittäminen (lehdestä)

Taitaisin äänestää tyhjää..
kirkon luottamustoimiakin yritetään käyttää vaan ponnahduslautana politiikan korkeammille tasoille  vailla mitään hengellistä tunnetta >:( >:( >:( >:(
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Kummalle linjalle äänesi menee 2:


Taitaisin äänestää tyhjää..
[/quote]

  Niin minäkin, se on mulle yks hailee,,
 Mut ihmetyttää vaan toi jeesustelu lapsien osalta kun elävä elämä on nykyään mitä on,, vaikkei homoja huomioitaskaan..

Tuuli

  • Vieras
Vs: Kummalle linjalle äänesi menee 2:


Taitaisin äänestää tyhjää..

  Niin minäkin, se on mulle yks hailee,,
 Mut ihmetyttää vaan toi jeesustelu lapsien osalta kun elävä elämä on nykyään mitä on,, vaikkei homoja huomioitaskaan..
[/quote]

Naisesta ja Miehestä on avIoliitto tehty.   

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8346
Vs: Kummalle linjalle äänesi menee 2:
Mä äänestän Ymmiä. ;D
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Herpertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13078
Vs: Kummalle linjalle äänesi menee 2:
No sehän on niin, että otetaanko fifti-fifti, kilautetaanko kaverille vai kysytäänkö katsomolta  ;D
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes