Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Karjantarkkailu  (Luettu 11499 kertaa)

karvankasvattaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 572
Vs: Karjantarkkailu
Mä olin vuosi takasi dumppaamassa koko tarkkailun mutta keikun vielä mukana, vedin vain palvelut minimiin. Löysin vasikoille kasvatuspaikan niin siellä ne heti kysy kuulunko tarkkailuun.
Tarkkailija käy enää kerran vuodessa, tallennan itte mittalypsyt yms. ammuun, ruokinnansuunnittelu pois.. kyllä se lasku aikalailla pieneni.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Karjantarkkailu
Kai se tuota luokkaa on, mutta ainakin mulla nuo sivut näyttävät tuon iphonesysteemin hinnaksi 2000$.

No niin näyttää. Mikä lie roska oli silmässä lukiessa  :'(
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

mää vai

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
  • 2015-ostajan markkinat
Vs: Karjantarkkailu
Mä olin vuosi takasi dumppaamassa koko tarkkailun mutta keikun vielä mukana, vedin vain palvelut minimiin. Löysin vasikoille kasvatuspaikan niin siellä ne heti kysy kuulunko tarkkailuun.
Tarkkailija käy enää kerran vuodessa, tallennan itte mittalypsyt yms. ammuun, ruokinnansuunnittelu pois.. kyllä se lasku aikalailla pieneni.

Sama! Se näissä tarkkailuhommissa juuri on kun kaikki tahot ovat kytköksissä toisiinsa ja se Faba vaikuttaa siellä mukana. Omalla kohdalla pääse vähimmällä maksamalla vaan kiltisti laskut ja tiedot kulkevat taholta toiselle.
Oon vaatimaton!

navettapiika

  • Vieras
Vs: Karjantarkkailu
Meillä tarkkailu lopetettiin uskoontulon myötä (lue, naatiaisia enemmistö navetassa). Siihen asti olin mitannut ja tuskaillut. Nyt sitten olen päättänyt katsoa, onko Suomessa tosiaan kaiken tultava proagrian kautta. Seuraan maitomääriä jatkuvasti, soluttajia lettupannulla, laskeskelen vuosituotoksia, ja kustannustehokkuutta. Ja olenkin huomannut sen hyötysuhteen lehmäkohtaisesti aika tärkeäksi asiaksi. Olen sellainen vastarannan kiiski. Eilen meillä kävi eläinlääkäri nasevakäynnillä ja ruokintaa siinä ruodittiin. Olin valmistautunut tiukkaan vääntöön, mutta olikin yllättäen kanssani samaa mieltä, sonta ja maito ratkaisee.
Laskemiset käyvät tehokkaasta aivojumpasta ja muutenkin olen vielä miettivällä kannalla. Antaako tarkkailu niin suuren lisähyödyn, kun se tuo myös lisää työtä ja eläimiä ei vielä ole niin paljon, että jalostuseläinkauppaa tarvitsisi käydä.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9880
Vs: Karjantarkkailu
Navettapiian kirjoitusten innoittamana päätin kirjoittaa jotain minäkin ;D Imo aikana muka päätin , että heti kun tila siirtyy mulle niin liityn tarkkailuun. No sitten kun isännäksi pääsin alkoi tarkkailija istumaan sohvalla kerran vuodessa tarkkailua mainostaen. Jotenkin se vastahankainen luonteeni alkoi nostaa aina tuolloin päätään ja lupasin miettiä seuraavaan vuoteen. Toki eu:n tuomat paperihommat alkoi nyppiä ja jos jostain voi sluipailla tein sen mieluusti. Siis pikkuhiljaa edes pienikin mahdollisuus liittyä tarkkailuun alkoi kaikota. Samalla kyllä kaikkosi halu ottaa selvää esim. lehmien tuotoksista. Alkuaikoina mittasin maitomäärän vähintään kerran kuukaudessa, kunnes taloremppa kesällä 2000 lopetti tämänkin harrastuksen. Tuon jälkeen kannoin mittarit varaston orsille ;D Keskituotos meijeriin toimitetussa maidossa on noussut jostain 7000 litran paikkeilta nykyiseen n 10 000 tuotokseen. Ruokinta on paali (harvoin analysoitu) silloin kun pöytä on tyhjä ja väkirehua sukkulasta 7kert/pvä (2/3 ohraa ja 1/3 puolitiivistettä). Tuota toki voin rukata jos urea oikein heittelee ... väkirehu ruokinta lähes tasaruokintaa paskasta ja kylkiluista katsoen ;D  Umpeutukset katson kalenterista en maitomääristä ;) Hiehoja olen myinyt vaikka en tarkkailuun kuulu, karja kumminkin puhdasta valiosonnien jälkeläisistä koostuvaa holsteinia 100 rosenttisesti. Nuorsonneja ei ole käytetty, koska tarkkailuunkuulumattomalle siitä ei ole hyötyä. Nyt reilun kuukauden lypseskellyt milkkareilla, joten hieman nuo maitomäärät ehkä selviytyneet. Ainakin yllätyksiä ne on aiheuttaneet... aina se korkea / matala maitomäärä ei näykkään utareista päällepäin  ;D

antti-x

  • Vieras
Vs: Karjantarkkailu
Mä olin vuosi takasi dumppaamassa koko tarkkailun mutta keikun vielä mukana, vedin vain palvelut minimiin. Löysin vasikoille kasvatuspaikan niin siellä ne heti kysy kuulunko tarkkailuun.
Tarkkailija käy enää kerran vuodessa, tallennan itte mittalypsyt yms. ammuun, ruokinnansuunnittelu pois.. kyllä se lasku aikalailla pieneni.

Sama! Se näissä tarkkailuhommissa juuri on kun kaikki tahot ovat kytköksissä toisiinsa ja se Faba vaikuttaa siellä mukana. Omalla kohdalla pääse vähimmällä maksamalla vaan kiltisti laskut ja tiedot kulkevat taholta toiselle.

Ei meillä käy kanssa kuin korkeintaan kerran vuodessa jos sitäkään joku tarkkailun tiimoilta. Maksan mielestäni eläinkohtaisista maitoanalyyseistä, ja tosiaan siitä kattavasta tietojen rekisteröinnistä ja verkkoon pistämisestä. En minkään "asiantuntijan" käynneistä.

Edit: ja nuorsonneja en käytä ennen genomien julkaisua, sen jälkeenkin tosi vähän (ja faba/VG saisi vielä pistää sonniemien rakennearvostelut paremmin saataville)

Viimeksi muokattu: 14.02.14 - klo:13:37 kirjoittanut antti-x

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Karjantarkkailu
On kuuluttu tarkkailuun ammoisista ajoista asti. 80-90 lukujen vaihteessa vanhuksilla oli joku kuningasajatus luopua siitä.

Minusta tärkein tarkkailun hyöty on juuri tuo maitonäytteiden hyöty/riesa. Jos sitä lehmäkohtaista maitoa ei analysoida, niin alkaa
jalostus kärsiä pitoisuuksien osalta. Tarkkailu on kaikkien etu, koska sitä kautta kerätään tietoa jalostukseen.
Ilman sitä jalostus on aika kapea-alaista..datapohja jää kapeaksi.

Hyviä siemennysonneja halutaan, mutta kukaan ei ilman tarkkailua tiedä sonnien todellista arvoa.

mää vai

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
  • 2015-ostajan markkinat
Vs: Karjantarkkailu
Olen kuvitellut, että täällä agrossa on paikalla ainoastaan eturivin nänninnyplääjiä joille tarkkailuun kuuluminen on itsestäänselvyys. Olin väärässä! täällä on yllättäen useampi tuntumapohjalla menevä tyyppi.
Oon vaatimaton!

navettapiika

  • Vieras
Vs: Karjantarkkailu
Olen kuvitellut, että täällä agrossa on paikalla ainoastaan eturivin nänninnyplääjiä joille tarkkailuun kuuluminen on itsestäänselvyys. Olin väärässä! täällä on yllättäen useampi tuntumapohjalla menevä tyyppi.
No minä nyt olen aina ollut siellä takarivissä, mutta tästä tarkkailusta on montaa mieltä. Olen ollut tiloilla, missä lomittaja hoiti melkein vuoden kaikki mittalypsyt, talonväelle se oli suunnaton riesa ja pelkkä näönvuoksitapahtuma. Raportit oli navetttakirjanpidossa tyylikkäästi avaamattomissa kuorissa, pysyivät siisteinä.
Omalta kohdaltani on tilan karjan jalostus siinä pisteessä,etten tee maidon pitoisuuksilla mitään. En päätä lehmän  jatkoja sen perusteella tuleeko rasvaa vaiko valkuaista, määrä on pitkälti mikä ratkaisee. Ja sen saan selville ilman tarkkailua ja joka lypsykerta. Hyötysuhteen lasken jokaisen lehmän kohdalla ja siinä otan myös huomioon eläinlääkärilaskut. Voi olla hyväkin lehmä, mutta jos hoitoja kertyy useampia, niin kyllä siinä on henki katkolla. Myös eläimen vaivattomuus on painona kelkassa, eli faban mainostama näkymätön lehmä on meillä kova sana. Navetta on jo perustöilleen niin raskas, että turhat taistelut on välttämisen arvoisia asioita.
Olen tehnyt töitä tilalla, missä oli Suomen huippuholsteineja, mutta niin vain katosi maine ja kunnia, kun tuijotettiin liikaa yhteen suuntaan, vaikka tilalla pyöri montakin neuvojaa ja konsulenttia tungokseen asti. Ei näkynyt Nauta-lehden palstoilla enään kuin yksi koko tilan kymmenistä lehmistä.
Tällaiseen en edes pyri. Minun ajatuksena on saada tuonne navettaan kestävä, helppohoitoinen ja tuottava karja. Sitten kun maksuperiaatteen maidossa muuttuvat, niin mietin suunnan uusiksi.  Tällaisilla ajatuksilla täältä takarivistä, ei ehkä niin ammattitaitoinen.

jf

  • Vieras
Vs: Karjantarkkailu
On kuuluttu tarkkailuun ammoisista ajoista asti. 80-90 lukujen vaihteessa vanhuksilla oli joku kuningasajatus luopua siitä.

Minusta tärkein tarkkailun hyöty on juuri tuo maitonäytteiden hyöty/riesa. Jos sitä lehmäkohtaista maitoa ei analysoida, niin alkaa
jalostus kärsiä pitoisuuksien osalta. Tarkkailu on kaikkien etu, koska sitä kautta kerätään tietoa jalostukseen.
Ilman sitä jalostus on aika kapea-alaista..datapohja jää kapeaksi.

Hyviä siemennysonneja halutaan, mutta kukaan ei ilman tarkkailua tiedä sonnien todellista arvoa.
tässä olennaisin,niitä sonniarvosteluja/perimiä ei saada muutoin kuin tarkkailutiloilta ja mitä pienempi määrä karjoista tekee tarkkailua sitä suppeampi on jalostuksesa olevien sonnien sukuvalikoima.Tarkkailuun kuulumattomilla kuuluisi olla huomattavasti korkeampi sonnimaksu arvostelluista sonneista,vain nuorsonneja saisi edullisemmin

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9880
Vs: Karjantarkkailu
On kuuluttu tarkkailuun ammoisista ajoista asti. 80-90 lukujen vaihteessa vanhuksilla oli joku kuningasajatus luopua siitä.

Minusta tärkein tarkkailun hyöty on juuri tuo maitonäytteiden hyöty/riesa. Jos sitä lehmäkohtaista maitoa ei analysoida, niin alkaa
jalostus kärsiä pitoisuuksien osalta. Tarkkailu on kaikkien etu, koska sitä kautta kerätään tietoa jalostukseen.
Ilman sitä jalostus on aika kapea-alaista..datapohja jää kapeaksi.

Hyviä siemennysonneja halutaan, mutta kukaan ei ilman tarkkailua tiedä sonnien todellista arvoa.
tässä olennaisin,niitä sonniarvosteluja/perimiä ei saada muutoin kuin tarkkailutiloilta ja mitä pienempi määrä karjoista tekee tarkkailua sitä suppeampi on jalostuksesa olevien sonnien sukuvalikoima.Tarkkailuun kuulumattomilla kuuluisi olla huomattavasti korkeampi sonnimaksu arvostelluista sonneista,vain nuorsonneja saisi edullisemmin


Nuorsonneissa ei ole alennusta tarkkailuun kuulumattomilla tiloilla. Ja tarkkailunkin voi tehdä niin monella tavalla, kuin navettapiika kirjoitti. Yks tuttukin luisti monet mittalypsyt vaan periaatteella ... tilasäiliöstä noudettu jaettuna lypsävillä sekä sopivasti vaihtelua. Tuota jatkui vuosia, kunnes lopuksi päätti erota tarkkailusta ;)

navettapiika

  • Vieras
Vs: Karjantarkkailu
On kuuluttu tarkkailuun ammoisista ajoista asti. 80-90 lukujen vaihteessa vanhuksilla oli joku kuningasajatus luopua siitä.

Minusta tärkein tarkkailun hyöty on juuri tuo maitonäytteiden hyöty/riesa. Jos sitä lehmäkohtaista maitoa ei analysoida, niin alkaa
jalostus kärsiä pitoisuuksien osalta. Tarkkailu on kaikkien etu, koska sitä kautta kerätään tietoa jalostukseen.
Ilman sitä jalostus on aika kapea-alaista..datapohja jää kapeaksi.

Hyviä siemennysonneja halutaan, mutta kukaan ei ilman tarkkailua tiedä sonnien todellista arvoa.
tässä olennaisin,niitä sonniarvosteluja/perimiä ei saada muutoin kuin tarkkailutiloilta ja mitä pienempi määrä karjoista tekee tarkkailua sitä suppeampi on jalostuksesa olevien sonnien sukuvalikoima.Tarkkailuun kuulumattomilla kuuluisi olla huomattavasti korkeampi sonnimaksu arvostelluista sonneista,vain nuorsonneja saisi edullisemmin
Nyt kun Suomessakin on näitä suuria karjoja yli sata  lehmää, niin miksi näille ei tarjota kunnon täkyjä nimenomaan tähän  sonniarvostelujen tekoa varten, nyt kun näitä kerätään jokaiselta tarkkailuun kuuluvalta tilalta tulee myös ympäristötekijät korostumaan. Ruokinta ja navettaolosuhteetkin vaikuttavat, lypsytietoja kerätään siltä joka paikalle sattuu, vaikka ei ole välttämättä edes hiehoa yhtään kertaa lypsänyt. Olisin tosiaankin valmis maksamaan sonneista, minkä tiedot olisivat varmasti luotettavia. Miksi kukaan olisi valmis vitosen annoshinnan alennuksella tekemään jälkeläisarvosteluiden työn? Mielestäni annoksen tulisi olla ilmainen. Ja me tarkkailuun kuulumattomat tilat emme edes saa ostaa näitä nuorsonnien annoksia. Näillä sonnien annoksilla tehdään rahaa, niitä myydään ulkomaita myöten. Miksi siis suomalainen karjanomistaja tekee ilmaista työtä tähän, saadakseen parempia sonneja, niin ja sille sonnin omistajalle hyvä tilin. Ei se annos kauppa mitään hyväntekeväisyyttä ole.

jf

  • Vieras
Vs: Karjantarkkailu
ei niitä jälkeläisarvosteluja saada muuta kuin tarkkailuuun kuuluvista karjoista eli se siitä asiata.Eikä jalostukseen sonniasemalle oteta muuta kuin tarkkailutiloilta sonnivasikoita.Mikä se systeemi sitten olisi jos ei tarkkailutulosten käyttö valinnassa sonneja valitessa.Isännän tai emännän pärstäkerroinko se olisi parempi kriteeri vai karjan koko.Omaan tietoon voi mittailla ja laskea tuotoksia mutta jalostuksen kanssa sillä ei ole mitään arvoa.Tarkkailu maksaa ei se mitään halpaa ole,mutta paljon siitä saa myös itselle hyödyllistä tietoa.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9880
Vs: Karjantarkkailu
ei niitä jälkeläisarvosteluja saada muuta kuin tarkkailuuun kuuluvista karjoista eli se siitä asiata.Eikä jalostukseen sonniasemalle oteta muuta kuin tarkkailutiloilta sonnivasikoita.Mikä se systeemi sitten olisi jos ei tarkkailutulosten käyttö valinnassa sonneja valitessa.Isännän tai emännän pärstäkerroinko se olisi parempi kriteeri vai karjan koko.Omaan tietoon voi mittailla ja laskea tuotoksia mutta jalostuksen kanssa sillä ei ole mitään arvoa.Tarkkailu maksaa ei se mitään halpaa ole,mutta paljon siitä saa myös itselle hyödyllistä tietoa.

Näinhän se on ja hyvä niin ;)

En mä ainakaan kritisoi kenenkään kuulumista tarkkailuun. Ehkä kuuluisin itsekkin, jos en olisi syntynyt tälläiseksi vastarannan kiiskeksi. Ja sitä tarkkailuun kuuluvien työpanosta maksan sitten korkeampien siemennys maksujen muodossa , mutta en valita. Hyvähän se on että teistä suurimmalle osalle siitä on itsellekkin hyötyä, pienellä tilalla ne hyödyt on suurta mitättömämmät. Tosin tietysti lisätyökin on pienellä vähäisempää. Mutta kuulukaa kaikki , liittykää kaikki vähänkin sitä harkitsevat ;)

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Karjantarkkailu

Oma ajatus lähtee siitä samasta kuin muukin eli kaikki toiminta pitää pystyä altistamaan kritiikille. Neuvonnan ja tarkkailun ostamisella on aina silloin tällöin saanut hankittua tiedon jyväsiä, jotka ovat tuoneet kustannuksia takaisin useaan kertaan. Mutta kuten jo todettu, jokaisen oma valinta eikä mielestäni riipu pelkästään siitä absoluuttisesta euromäärästä mitä joutuu pulittamaan.

Neivojat sais vaan olla rohkeempia ja suorasanaisempia.  ???
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä