Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valtra T 173 ja Deutz M 620  (Luettu 12774 kertaa)

nuffieldmaster

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1719
Vs: Valtra T 173 ja Deutz M 620
Porintehotuonnin penkissä lastutettiin Steyr 180A

http://www.youtube.com/watch?v=FX1OrEC-tiU

Ilman lastua 27,7 hv ja 342 pto Nm ja lastun kanssa 30,4 ja 393 pto nm.

Lastu asennettiin steyriin huippumekaanikkojen avulla  vänkäämällä pihlajan oksasta katkaistu noin kolmetuumaa pitkä lastu startin pääkaapelin väliin niin, että pakkosyöttönappi painui pohjaan.

Eron huomasi heti. Suosittelen  8)
Markkinoiden Wahwimmat Wieska -lumilingot saat Kuuksenvaarasta parhaimpaan hintaan!
040-7306421  SOITA!  https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Valtra T 173 ja Deutz M 620
  Saako portaattomaan John Deere,n kierroksia lisättyä?

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Valtra T 173 ja Deutz M 620
  Saako portaattomaan John Deere,n kierroksia lisättyä?
Kait tuo onnistuu ohjelmaa peukaloimalla. Mutta jos lisää nopeutta tavoittelet niin sitten onkin jo hiukan konstikkaampi homma ::) Siellä on kait niitä antureita mitkä sitä nopeuttamittaa siis useita eri paikoissa. Se vaihteiston äly säätää sitten sitä ajo välitystä niin ettei kulje kuin sen mitä tehdas on asettanut >:( Tälläinen käsitys minulla on JD systeemistä.  Kait tuonkin pystyy jotenkin muuttaan sieltä vaihteiston ohjelmasta? Viisaammat voinevat oikaista :-\
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

Piedro

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 17
  • Power, without smoke
Vs: Valtra T 173 ja Deutz M 620
Terve
Kyllä niihin kaikenlaista voidaan tehdä. Ihmisen tekemiä laitteitahan ne vain on nekin. Kerrotko tarkemmin mallin, niin en tarinoi liikaa, eihän niitä kukaan jaksa lukea, varsinkaan ajatuksella.

T Piedro

Väsynyt

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 78
  • Enemmän nopeasti
Vs: Valtra T 173 ja Deutz M 620
Terve
Kyllä niihin kaikenlaista voidaan tehdä. Ihmisen tekemiä laitteitahan ne vain on nekin. Kerrotko tarkemmin mallin, niin en tarinoi liikaa, eihän niitä kukaan jaksa lukea, varsinkaan ajatuksella.

T Piedro
Vaikka 6030 sarja ap...????

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7108
  • karkki vai keppana?
Vs: Valtra T 173 ja Deutz M 620
  Saako portaattomaan John Deere,n kierroksia lisättyä?
Nopeuden kun sain neljästäkympistä nostettua viiteenkymppiin, mutta miks kierroksia? Harvoin käy yli kahden tuhannen.
pessimisti ei pety!

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Valtra T 173 ja Deutz M 620
Tervehdys
Kun tarinaa kertoo sopivan pyöreesti, vastuu jää lukijalle. Edellisestä postauksesta ei selviä, mitä kaveri Deutsiin tilasi, ja mitä sinne loppujenlopuksi jätettiin. Huteja sattuu jokaiselle eri syistä. Pääasia on että kun pihasta lähdetään toiveet ja toteutettu työ olisivat käsikädessä, ja myös mittauspöytäkirjasta nähtävillä.

Meillä on nyt porukassa traktoridynoja 16 kappaletta, ihan vain siksi että koneisiin saataisiin se määrä tehoa kun kulloinkin halutaan.

Oma arkistomme useamman tuhannen traktorin dynovedoista, niin alkuperäisenä kuin säädettynäkin, auttaa totemaan helposti traktorimoottoreiden epätasalaatuisuuden. Samalla ohjelmasta nähdään helposti, miksi samanlaiset koneet kuluttavat samoissa töissä samoilla laitteilla enemmän kuin toiset vastaavat.

Säätämisessä on myös sellainen haaste, että Isäntä, operaattori, ja ohjelman muokkaaja ymmärtävät keskenään, minkälaista muutosta koneeseen haetaan, ja mihin alueelle. Traktorimaailma ei ole helppo, kun puhutaan milloin moottoritehoista, vakiotehoista, lisätehoista, tappitehoista ja vielä toiset näistä kilowatteina ja toiset hevosvoimina.

Monet kerrat on näitä termejä joutunut tarkentamaan, että päästäisiin säädössä ensimmäisellä jo mahdollisimman lähelle. Kun tarpeeksi tekee, huomaa sen parhaan tavan ja meillä se on muodostunut sellaiseksi että Golf- termejä käyttäen: lyödään ensimmäisellä vedolla pallo viheriölle, ja toisella tavoitellaan reikää.

Tarkoittaa sitä, että pyritään laskemalla saamaan ensimmäinen versio jo lähtötietojen perusteella niin lähelle toivottua kun mahdollista, ja jos tarvetta säätää lisää, niin sitten säädetään vielä siihen haluttuun.

Tässä tulee sitten se haaste: kun moottorit ovat yksilöitä, omien havaintojen perustella erään merkin 160 hevosvoimaisten moottorien ääripäissä on jopa 5.7 milligramman polttoaineen syöttöero vakioohjelmissa!

Tarkoittaa sitä että "heikoin" moottori tarvii 5.7milligrammaa enemmän polttoainetta jokainen moottorin työtahti, verrattuna tehtaan "parhaaseen" versioon tuottaessaan maksimitehon 160 hevosvoimaa.

Sitten kun lasketaan tarvittavaa polttoainemäärää uudelle tavoite-teholle, jos laskennan pohjalla onkin ollut huono moottori, hyvällä moottorilla mennään tehotavoitteen yli herkästi.

Toisin päin taas: herkän hyvän moottorin tarvitsema lisäpolttoainemäärä samaan tavoiteltuun lisätehoon huonossa moottorissa ei taas riitä alkuunkaan.

Tämän laskennan täydelliseen paikkaansapitävyyteen joka kerta, ei riitä Artun, eikä Mikonkaan osaaminen, niin mainioita ja osaavia kavereita kun kumpainenkin ovat. Se on enemmän tai vähemmän lottoa joka kerta. Jos tarkennetaan vielä, niin laskentahan onnistuu kyllä, mutta toteutunut teho ei välttämättä olekaan se laskettu.

Laskennan onnistumisessa auttaa vain ja ainoastaan alkuperäinen teho, ja alkuperäisen tehokäyrän mittaaminen pyörrevirtajarrullisella dynolla. Tehokäyrää kun vertaa moottorille sallittavaan polttoaineeseen, saadaan laskennan suhdeluvut oikeiksi.

Sitten tulee vielä ihan erikseen se, mitä mihinkin koneeseen voidaan laittaa, ja mitä sieltä tulee ulos tapista paikallaan tai tapista liikkeellä, tai renkaista liikkeellä. Asioita voidaan pyöritellä moneen suuntaan. Mittalaitteet tehoille kuten lämmöillekin operaattoreilla helpottavat lopputuloksen kanssa, konekohtainen tuntemus, ja tottakai käyttäjien TÄSMÄLLISET omat toiveet ja kokemukset nopeuttavat toivotun lopputuloksen saavuttamiseen. 

Tavoitteet voivat olla yleviä ja kunnianhimoisia, ja lopputulos on kuitenkin vain aina yhtä vahva kuin ketjun heikoin lenkki.

PS: Kohdalleni sattunut pahin pummi on operaattorin tilaamat 200KW tappiin Fendt 714:sta. Ensimmäisen mittauksen jälkeen kaveri tuli polvet hyytelönä totemaan että: "sorry tarkoitus oli kuitenkin 200 HP tappiin" , no siitä oli lappu pöydällä, joten ei tarvinnut inttää kumpaa oli toivottu, mutta näitä sattuu kun puuhaillaan. Tehot pudotettiin haluttuun ja matka jatkui.

Tässä linkki kyseiseen mittaustulokseen.

http://www.voimaa.com/html5uploader/files/Fendt%20714%20-11%20301%20S%20VCX_v1.pdf
 

Kirpeää pakkasta ja hyviä aurauskelejä:

P. Teppo
VoimaaCom
Joo joo...  ;D  Kukas teidän ohjelmat muuten nykyään tekee??

Piedro

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 17
  • Power, without smoke
Vs: Valtra T 173 ja Deutz M 620
Allekirjoittanutta saa syyttää valtaosasta niiden puolesta, viimoset seittemän vuotta. Joitain harvinaisia poikkitietellisiä joutuu hankkiin muualta, kun ei vaan aika (ja kiinnostuskaan) riitä kaikkien, varsinkaan epäkaupallisten opiskeluun.

Mitä Deeren nopeuksiin tai, niin tai kierroksiin tulee, jos on 6030 ap, neljänkympin ap saadaan menemään viittäkymppiä, viiden kympin ap konetta ei enää kovempaa. Neljänkympin pq ekolaatikollinen jopa kuuttakymppiä, samoin kun viidenkympin pq eko myös. Nämä eivät ylikierrä, vaan menevät huippunopeuttaan joko alkuperäisillä maksimikierroksilla tai sen alle.

Koneet jotka ottavat suurimmalla vaihteella täydet rundit, saadaan menemään kovempaa nostamalla max rpm:ää, mutta niissä kymppi lisää vauhtia tarvii jo noin 4-500 rpm lisää moottorin alkuperäiseen maksimiin. Tulikohan tarpeeksi epäselvästi taas yritettyä.

 

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Valtra T 173 ja Deutz M 620
  Saako portaattomaan John Deere,n kierroksia lisättyä?
Nopeuden kun sain neljästäkympistä nostettua viiteenkymppiin, mutta miks kierroksia? Harvoin käy yli kahden tuhannen.
Ihan kotikonsteinko tuo onnistuu? Jöntikästä paljoa tiedä mutta yksi tavaritshi tuskaili tuon nopeudennoston kanssa kylläkin kovalla lootalla ja 6620 kait. Eivät kait muka huollossa saaneet tuohon vauhtia lisää ??? Siis tuo kone on toverin kones. Vanhemmassa kuulemma autto jonkun piuhan katkaisu.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7108
  • karkki vai keppana?
Vs: Valtra T 173 ja Deutz M 620
Allekirjoittanutta saa syyttää valtaosasta niiden puolesta, viimoset seittemän vuotta. Joitain harvinaisia poikkitietellisiä joutuu hankkiin muualta, kun ei vaan aika (ja kiinnostuskaan) riitä kaikkien, varsinkaan epäkaupallisten opiskeluun.

Mitä Deeren nopeuksiin tai, niin tai kierroksiin tulee, jos on 6030 ap, neljänkympin ap saadaan menemään viittäkymppiä, viiden kympin ap konetta ei enää kovempaa. Neljänkympin pq ekolaatikollinen jopa kuuttakymppiä, samoin kun viidenkympin pq eko myös. Nämä eivät ylikierrä, vaan menevät huippunopeuttaan joko alkuperäisillä maksimikierroksilla tai sen alle.

Koneet jotka ottavat suurimmalla vaihteella täydet rundit, saadaan menemään kovempaa nostamalla max rpm:ää, mutta niissä kymppi lisää vauhtia tarvii jo noin 4-500 rpm lisää moottorin alkuperäiseen maksimiin. Tulikohan tarpeeksi epäselvästi taas yritettyä.

 
Eli vanhempiin (6X20) ei onnistu?
pessimisti ei pety!

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Valtra T 173 ja Deutz M 620
Allekirjoittanutta saa syyttää valtaosasta niiden puolesta, viimoset seittemän vuotta. Joitain harvinaisia poikkitietellisiä joutuu hankkiin muualta, kun ei vaan aika (ja kiinnostuskaan) riitä kaikkien, varsinkaan epäkaupallisten opiskeluun.

Mitä Deeren nopeuksiin tai, niin tai kierroksiin tulee, jos on 6030 ap, neljänkympin ap saadaan menemään viittäkymppiä, viiden kympin ap konetta ei enää kovempaa. Neljänkympin pq ekolaatikollinen jopa kuuttakymppiä, samoin kun viidenkympin pq eko myös. Nämä eivät ylikierrä, vaan menevät huippunopeuttaan joko alkuperäisillä maksimikierroksilla tai sen alle.

Koneet jotka ottavat suurimmalla vaihteella täydet rundit, saadaan menemään kovempaa nostamalla max rpm:ää, mutta niissä kymppi lisää vauhtia tarvii jo noin 4-500 rpm lisää moottorin alkuperäiseen maksimiin. Tulikohan tarpeeksi epäselvästi taas yritettyä.

 
Mites jos joku asiakas pyytää jotain poskettomia tehoja? Siis vaikka motista irtoaiskin niin mites onko tietoa paljonko eri masiinoiden loput osat kestää? Meinaan toppuutteletko jos joku pyytää esim 200hp eikä esim loota kestä kuin 170hp?
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!