Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Viljan itävyys  (Luettu 8563 kertaa)

ana111

  • Vieras
Vs: Viljan itävyys
[

Tekis mieli *****illa, ihan vähäsen, mut en ny jaksa. ;D

Tervetuloa taas pitkästä aikaa hiekkalaatikolle. ;D

Kiitos vaan.Oon kyllä koko ajan seurannu varsinkin tuota TOS-keskustelua.Tarjoan taas kahvit vuosipäivänä.
[/quote]Paljonko on sertisiemenen hinta laskenu.40%

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: Viljan itävyys
Ai niin,unohtúi mainita,meillä on kyllä markkinatilanteeseen nähden riittävästi itävää siementä varmaan sen taikapölyn ansiosta.Eikä Norjan kauppoja oo vielä suuniteltu

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: Viljan itävyys
[

Kiitos vaan.Oon kyllä koko ajan seurannu varsinkin tuota TOS-keskustelua.Tarjoan taas kahvit vuosipäivänä.
[/quote]Paljonko on sertisiemenen hinta laskenu.40%
[/quote]

Laskenu on,senttejä,ei prosentteja

ana111

  • Vieras
Vs: Viljan itävyys
[

Kiitos vaan.Oon kyllä koko ajan seurannu varsinkin tuota TOS-keskustelua.Tarjoan taas kahvit vuosipäivänä.
Paljonko on sertisiemenen hinta laskenu.40%
[/quote]

Laskenu on,senttejä,ei prosentteja
[/quote]Miksi vaan senttejä :o

2065

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 90
Vs: Viljan itävyys
Ittellä kaksi "kukkapurkki" idätystä Tirilistä n.40-45%. Kokeeksi kokeilin viimeisenä puitua Jyvää (puintikosteus n. 14%) mutta tunti lämmitystä kuivaajassa niin sen itävyys 54%. Joten ... toivottavasti muilla itää ja serti olis halapaa 8)

Oliko vähän itämislepoa kyseessä?

2065

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 90
Vs: Viljan itävyys
Onko tietoa tämän vuoden itävyyksistä? Luulisi puintikelien perusteella olevan ihan hyvää tavaraa, mutta mistä näistä tietää. Kuinka on muuten tapana idättää, itse vai jossakin muualla? esim MTT:llä.  Itsellä ohrat itää peitattuna 93%, että hyvillä mielin kylvojä odotellessa.
Naapurin vanhaisäntä kertoili että itävyyden saa pikakoitettua seuraavasti:Laitetaan 10 kauranjyvää kylmälle keittolevylle,laitetaan levypäälle ja lasketaan poksahdukset.Ne jyvät jotka poksahtaa niin itävät.
Mulla Velin itävyys oli 120% 8)

Ookko ihan tosissaan matkassa??

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9766
Vs: Viljan itävyys
Ittellä kaksi "kukkapurkki" idätystä Tirilistä n.40-45%. Kokeeksi kokeilin viimeisenä puitua Jyvää (puintikosteus n. 14%) mutta tunti lämmitystä kuivaajassa niin sen itävyys 54%. Joten ... toivottavasti muilla itää ja serti olis halapaa 8)

Oliko vähän itämislepoa kyseessä?

Hyvin lepää  ;)  Itteasias toisella kertaa Tiriliä idättäes, siemenet oli viikon pakkases ja sen jälkeen 3vrk huoneenlämmös. Tulos yhtä huono kuin ensimmäiselläkin kertaa. Tuo kyllä oli epätasaisesti tuleentunut, mutta muuten puhdasta ja muutenkin silmää hivelevää, siksi yritin siitä siementä. Toi Jyvä oli vaan kokeilu, sillä edellinen kuivaajallinen oli luomumiehen "kauroja" sisältäen lähinnä pelkästään valvattia. Rehuksi siis tarkoitettu, mutta oikeastaan olin vaan utelias 8)

+250

  • Vieras
Vs: Viljan itävyys
Onko tietoa tämän vuoden itävyyksistä? Luulisi puintikelien perusteella olevan ihan hyvää tavaraa, mutta mistä näistä tietää. Kuinka on muuten tapana idättää, itse vai jossakin muualla? esim MTT:llä.  Itsellä ohrat itää peitattuna 93%, että hyvillä mielin kylvojä odotellessa.
Naapurin vanhaisäntä kertoili että itävyyden saa pikakoitettua seuraavasti:Laitetaan 10 kauranjyvää kylmälle keittolevylle,laitetaan levypäälle ja lasketaan poksahdukset.Ne jyvät jotka poksahtaa niin itävät.
Mulla Velin itävyys oli 120% 8)

Ookko ihan tosissaan matkassa??
Mitä luulisit :o Tietenkin ::)

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Viljan itävyys

Mulla Velin itävyys oli 120% 8)
[/quote]

 On täälläkin yhdellä isännällä ollut kauran itävyys 112,tuli oras molemmista päistä....

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Viljan itävyys
Ittellä kaksi "kukkapurkki" idätystä Tirilistä n.40-45%. Kokeeksi kokeilin viimeisenä puitua Jyvää (puintikosteus n. 14%) mutta tunti lämmitystä kuivaajassa niin sen itävyys 54%. Joten ... toivottavasti muilla itää ja serti olis halapaa 8)

Oliko vähän itämislepoa kyseessä?

Hyvin lepää  ;)  Itteasias toisella kertaa Tiriliä idättäes, siemenet oli viikon pakkases ja sen jälkeen 3vrk huoneenlämmös. Tulos yhtä huono kuin ensimmäiselläkin kertaa. Tuo kyllä oli epätasaisesti tuleentunut, mutta muuten puhdasta ja muutenkin silmää hivelevää, siksi yritin siitä siementä. Toi Jyvä oli vaan kokeilu, sillä edellinen kuivaajallinen oli luomumiehen "kauroja" sisältäen lähinnä pelkästään valvattia. Rehuksi siis tarkoitettu, mutta oikeastaan olin vaan utelias 8)

Pannuhuoneeseen pariksi viikoksi, tai sopivaan lämpöiseen paikkaan näytepussukat ja jo itää. Itämislepo murretaan lämmöllä, ainakin keväällä, tarviiko sitten pakkasta välissä? Pakkasesta aina puhutaan mutta asiasta tietävä kehoitti lämmittämään siemenviljaa ennen idätystä, tämä kevään kokeissa.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9766
Vs: Viljan itävyys
Ittellä kaksi "kukkapurkki" idätystä Tirilistä n.40-45%. Kokeeksi kokeilin viimeisenä puitua Jyvää (puintikosteus n. 14%) mutta tunti lämmitystä kuivaajassa niin sen itävyys 54%. Joten ... toivottavasti muilla itää ja serti olis halapaa 8)

Oliko vähän itämislepoa kyseessä?


Hyvin lepää  ;)  Itteasias toisella kertaa Tiriliä idättäes, siemenet oli viikon pakkases ja sen jälkeen 3vrk huoneenlämmös. Tulos yhtä huono kuin ensimmäiselläkin kertaa. Tuo kyllä oli epätasaisesti tuleentunut, mutta muuten puhdasta ja muutenkin silmää hivelevää, siksi yritin siitä siementä. Toi Jyvä oli vaan kokeilu, sillä edellinen kuivaajallinen oli luomumiehen "kauroja" sisältäen lähinnä pelkästään valvattia. Rehuksi siis tarkoitettu, mutta oikeastaan olin vaan utelias 8)
;)

Pannuhuoneeseen pariksi viikoksi, tai sopivaan lämpöiseen paikkaan näytepussukat ja jo itää. Itämislepo murretaan lämmöllä, ainakin keväällä, tarviiko sitten pakkasta välissä? Pakkasesta aina puhutaan mutta asiasta tietävä kehoitti lämmittämään siemenviljaa ennen idätystä, tämä kevään kokeissa.

Joku siis harmitti TOSsia kukkapurkissa, mutta kahvinsuodatinpussissa se iti jo 92%  8) Taidan luottaa tuohon ja oikeastaan se riittää mulle ;)

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
Vs: Viljan itävyys

Mulla Velin itävyys oli 120% 8)

 On täälläkin yhdellä isännällä ollut kauran itävyys 112,tuli oras molemmista päistä....
[/quote]mulla ohra iti 200 prosenttisesti.pikkujyvät yhden,keskikokoiset kaksi ja isoimmat jyvät kolme orasta.siis pellossa.
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.

jcb

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 215
Vs: Viljan itävyys
Justiinsa tuli tietoa Mtt Ylistarosta.
Aukustit keskiarvolla 97. Akselit  keskiarvolla 96. Kummatkin peitattua TOS:a ja mikä pahinta ,
kylvetty ilman muokkausta.
   Aina vaan tahtoo jäädä  paramtamisen vaaraa.

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: Viljan itävyys

Kiitos itsellesi Matti.
Sinulta hankittu, toissa keväänä yli jäänyt Wolmari antoi tänä vuonna keskiarvon 6,4 tn/ha.
Ei se huonosti antanut viime vuonnakaan. Näppi 5 tn/ha.
Viimevuotisesta, sertifioidulla kylvetystä otettu TOS antoi vain 4,5 tn keskim. tänä vuonna. Oli tosin peittaamaton ja lajittelematon siemen.
[/quote]

Kiitos itsellesi kommentista,täällä tulee harvemmin tällaista palautetta.Tuo ero johtuu osittain siitäkin että viime(2012)kauden siemen(sertifioitukin)oli laadultaan erittäin huonoa ja rajoitti osaltaan satotasoa

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Viljan itävyys

Kiitos itsellesi Matti.
Sinulta hankittu, toissa keväänä yli jäänyt Wolmari antoi tänä vuonna keskiarvon 6,4 tn/ha.
Ei se huonosti antanut viime vuonnakaan. Näppi 5 tn/ha.
Viimevuotisesta, sertifioidulla kylvetystä otettu TOS antoi vain 4,5 tn keskim. tänä vuonna. Oli tosin peittaamaton ja lajittelematon siemen.

Kiitos itsellesi kommentista,täällä tulee harvemmin tällaista palautetta.Tuo ero johtuu osittain siitäkin että viime(2012)kauden siemen(sertifioitukin)oli laadultaan erittäin huonoa ja rajoitti osaltaan satotasoa
[/quote]

Viime vuoden TOS oli laadultaan erinomaista ja edesauttoi tämän vuoden parasta satoa koskaan 8) Nyt on laatusiementä, toivottavasti, paljonkin jemmassa. Olosuhteet ainakin oli kunnossa, mutta eipä tuo ulkoinen laatu ole tae itävyydestä :-\
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)