Lukekaas Terminator & Herpertti & Adam & co nuo
http://www.hs.fi/kotimaa/J%C3%A4%C3%A4nmurron+hinta+n%C3%A4r%C3%A4st%C3%A4%C3%A4+liikennevirastoa/a1381729668606
http://www.hs.fi/kotimaa/Liikennevirasto+Valtio+ottaa+%C3%B6ljynporauksessa+riskin/a1381729631157
niin ymmärrätte (ehkä?) vähän paremmin mistä on kyse?
Kysehän on siitä että Offshore-toiminta on tuottanut tappiota ja tappio on sitten katettu lähes monopoliasemassa Itämeren murtajapuolen tuotoilla. Eli teollisuus yms on maksanut kalliisti murtajamaksuissa siitä että kaverti saaneet leikkiä kovaa johtajaa ja puuhastella Offshore-toiminnassa.
Senhän pitäisi mennä päinvastoin. Koko alustyypien ideahan on siinä että se kykenee Offshore-toimintaan josta pitäisi saada kerättyä taitavalla johtamisella tuottoja ja voittoja ja näillä voitoilla sitten voitaisiin subventoida Itämeren jäänmurtoa ja alentaa teollisuuden kustannuksia. Jos näin ei jostakin syystä ole onnistuttu tekemään niin jossakin on jotakin pahasti vialla ja asia on syytäkin selvittää. Jos voitto tulisi Offshore-toiminnasta niin asia olisi OK mutta kun se voitto tulee Itämeren jäänmurrosta.
Mutta? Lukeminen avartaa aina? Ainakin jos ei ole niin hirveän vasemmistokammoinen?
Jos yhtiö tuottaa voittoa ensimmäisen kerran kymmeneen vuoteen, niin nämä yksityisen toiminnan tappiot ei todista mitään, sillä ei ne kuluitta siellä Helsningin satamassa ne laivat seiso, niillä on täysi miehitys palkkalistoilla kokoajan, eli koko yhtiö tuottaa tappiota jos laivat ei liiku
Ofshore toiminta voi näyttää kirjanpidossa tappiolliselta, mutta todennäkäisesti siitä saadaan kumminkin tuloja senverran, että yhtiö saadaan tuottamaan voittoa