Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kaivinkoneen hydrauliikka  (Luettu 13435 kertaa)

jpjulku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19
Kaivinkoneen hydrauliikka
Hanix n350-2 koneeseen tuli seuraavanlainen vika. Moottori käy hyvin ja kaikki hydrauliset toiminnot ok lukuunottamatta puomin nostoa. Kun yrittää nostaa, kuuluu vain vaimea sihinä ja suhina. Sylinteri työntää hitaasti kun siinä ei ole kuormaa (siis irroitettuna puomista). Toiseen suuntaan toimii täysin normaalisti. Mistä vikaa voisi lähteä kartoittamaan? Koneessa hydraulinen esiohjaus, voisiko vika olla siinä? Toisaalta kuitenkin sylinteri toimii hitaasti, mutta siinä ei ole yhtään voimaa ja nopeus on tosi hidas.

rns

  • Vieras
Vs: Kaivinkoneen hydrauliikka
Voisiko olla vaan mäntä irti?  :o

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Kaivinkoneen hydrauliikka
koita vaihtaa letkujen paikkaa, sillä saat suljettua paljo mahdollisuuksia pois..
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

Timon

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 489
Vs: Kaivinkoneen hydrauliikka
Onko lukkoventtiili,joka ei aukea kunnolla?

timpan

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 18
Vs: Kaivinkoneen hydrauliikka
olisko esiohjauksen karaventtiili poikki  :o

dynamiitti

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 100
Vs: Kaivinkoneen hydrauliikka
Lainataan aihetta ja kysytään lisää:

Omassa koneessani (Hitachi EX60) on Engconin pyörittäjä ja sen kautta kauhan lukitus. Alkuperäinen lukitusventtiili (kuvassa nro 1.) on tulpattu ja otettu pois käytöstä. Venttiilissä on yksi kela, siitä lähtee kaksi letkua puomille ja paineelle sekä ilmeisesti paluulle on omat liittimensä. Meneekö normaalisti siitä paine kokoajan toiseen letkuun (lukitus) ja kun kela vetää niin se vaihtaa paineen siksi aikaa toiseen letkuun (lukon avaus) vai miten se pelaa? Mitään ideoita missä muualla sitä voisi hyödyntää?

Pumpun päältä on lähtenyt kaksi tulpattua letkua (kuvassa 3.). Toinen letku puuttuu ja sen tilalla on umpeen hitsattu nippa. Mikä näiden letkujen tarkoitus on?

Mittasin paineen Engconin extra-liittimistä ja sieltä tulee painetta ainoastaan 100 baria. Ilmeisesti paineita on kuristettu Engconin venttiilin (kuvassa 2.) jälkeen puomin tyvessä kaksoispaineenrajoitusventtiilillä. Haluaisin 200 baria energiapuukouraa varten joten mistä kannattaisi ottaa uusi lähtö lisähydrauliikalle ja mihin kytketään sen paluu? Engconin venttiilin kanssa sarjaan? En halua muuttaa pyörittäjän paineita (muuttaa pyörityksen/kallistuksen liian nopeaksi)?



ylipanostaja

jpjulku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19
Vs: Kaivinkoneen hydrauliikka
Voiko vika olla sylinterissä/männässä jos toimii toiseen suuntaan täysin normaalisti?
Letkujen vaihto on seuraavana ajatuksissa kun pääsen seuraavan kerran koneen ääreen.
Jos esiohjauksen karaventtiili olisi poikki, voisiko oireet olla tuollaiset. Siis ymmärtäisin, että toiminto voisi olla hitaampi, mutta että siinä (sylinterissä) olisi kuitenkin voima tallella...?
Yksi mieleentullut vaihtoehto on vika paineenrajoitusventtiilissä. Osaako joku arvioida, kuinka yleisiä liikekohtaiset painevarot on 90-luvun puolivälin koneissa? Ilmeisesti tällaiset paineenrajoitusventtiilit ovat aika vikaherkkiä ja alttiita öljyn epäpuhtauksille...
Suurin ongelma asiassa on, että kone on mökkityömaalla Lapissa about tuhannen kilometrin päässä - seuraavaan paikan päällä käyntiin mennessä on yritettävä hioa teknisiä valmiuksia näin "kuivaharjoitteluna"  :D

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Kaivinkoneen hydrauliikka
Voiko vika olla sylinterissä/männässä jos toimii toiseen suuntaan täysin normaalisti?
Letkujen vaihto on seuraavana ajatuksissa kun pääsen seuraavan kerran koneen ääreen.
Jos esiohjauksen karaventtiili olisi poikki, voisiko oireet olla tuollaiset. Siis ymmärtäisin, että toiminto voisi olla hitaampi, mutta että siinä (sylinterissä) olisi kuitenkin voima tallella...?
Yksi mieleentullut vaihtoehto on vika paineenrajoitusventtiilissä. Osaako joku arvioida, kuinka yleisiä liikekohtaiset painevarot on 90-luvun puolivälin koneissa? Ilmeisesti tällaiset paineenrajoitusventtiilit ovat aika vikaherkkiä ja alttiita öljyn epäpuhtauksille...
Suurin ongelma asiassa on, että kone on mökkityömaalla Lapissa about tuhannen kilometrin päässä - seuraavaan paikan päällä käyntiin mennessä on yritettävä hioa teknisiä valmiuksia näin "kuivaharjoitteluna"  :D

Olet oikeassa. Mökkityömaa Lapissa on varmasti se suurin ongelma mitä voisi olla  :o
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Kaivinkoneen hydrauliikka
noo ensin vaihdat ne letkut sylinterillä näin selvität mahd vian sylinterillä, sitte käännät esiohjausletkut päikseen kahvalla näin selvität kahvavian (tai seuraat letkuja venttiilille ja vaihdat ne siä), sitte jääki jäljelle noston pääventtiili/ ja todennäkösemmin paineraja jossa roska tai rikki jos teki kerrasta ilman voiman hiipumista tms..

mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

Masinisti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 250
Vs: Kaivinkoneen hydrauliikka
Ensimmäiselle kysyjälle:
Suosittelisin että mittaat paineet, vika taitaa kyllä olla venttiilipöydässsä.

Toiselle kysyjälle:
Venttiili 1 toimii varmaan niin kuin kuvailitkin, paine taitaa tosin olla alle 50 bar koska yleensä noihin napataan paine jostain matalapiiristä.
Pumpun päältä lähtevät tulpatut letkut ovat paineentasausta varten, vasaroidessa nuo olisi hyvä olla.
Lisähydrauliikan 100 bar paine viittaa että koneessa on ollut vasara ja puomin painerajaventtiili on ollut sitä varten. Joudut vetämään energiakouralle toiset putket puomintyveltä, Engconin läpivienti ei kestä yli 250 bar paineita ja on ahdas, mikäli ei ole erikseen tilattavaa suurempaa läpivientiä.