Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Sertisiemenen tulevat hinnat  (Luettu 27627 kertaa)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12223
  • Virolaista kiitos!
Vs: Sertisiemenen tulevat hinnat
Haluan, että peltoon menee parhaat ja itämiskykyisimmät jyvät. Jos sinne ajaa kaikein sulpun, niin pahimmillaan se vanhentaa lajiketta. Tällä alkaa olla merkitystä, kun lajike on kymmenettä vuotta viljelyssä, eikä sitä ole matkan varrella täydennetty sertillä. Voin myöskin luottaa siihen, että laskemani kylvösiemenmäärä myös oikeasti konkretisoituu jyviksi. Peittaus taas auttaa kasvitautien torjuntaan ja sekin osaltaan auttaa lajikkeen pysymiseen elinvoimaisena.

Minun mielestäni lajittelu ja peittaus ei ole kustannuksena, eikä työmenekin kannalta mitenkään ratkaiseva. Minulla on vehkeet, systeemit ja motivaatiota suorittaa tuo homma. Ei sen kummempaa.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12223
  • Virolaista kiitos!
Vs: Sertisiemenen tulevat hinnat
,mutta jos on kevättalvella aikaa touhuta,mikäs siinä.Täällä isoilla karjatiloilla näin ei ole ja minä seison lajittelijan vieressä heidän puolestaan ja homma toimii

Niin minäkin seison lajittelijan vieressä tai ainakin lähettyvillä keväisin pitkät tovit. Ja TOSsia, kun ei karjatiloilla ole varaa tai halua maksaa sertisiemenestä 500€/tn hintoja ::) Lajikkeet poikkeuksetta juuri niitä kalleimpia ja uusimpia, tuppaavat olemaan parempia kuin vanhat kunhan on alueelle sopiva lajike. Hyvänä esimerkkinä Brage-ohra, loistava lajike mutta sertinä tuhottoman kallis, TOSsina raakaerä samaa rehuohraa kuin paljon halvempi Saanakin.

+200tn*200€/tn säästö, tekeehän tuo jo 40 000€. Kuitenkin omalla siemenelläkin silloin 300€ tonnihinta. 
Ja kaikki yhden kerran sertisiemenestä lisättyä, kuitenkin sitä sertiäkin lähes jokaisella tilalla seuraavan vuoden siemeneksi. Kun tilan siementarve alkaa olla luokkaa 30-40tn, säästöistä kertyy mukava summa. Sertiin kertyy liikaa niitä sivukuluja, siitä lienee kaikki samaa mieltä. Omaan TOSsiin, siltä parhaalta lohkolta, valikoiden valittuun siemeneen nuo ylimääräiset kulut ei yllä...
Minä laskin jossain vaiheessa TOS-siemen kustannuksen tänne, mutta nyt en löydä sitä. SKN saa kaivaa sen esille... :P

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Sertisiemenen tulevat hinnat
Haluan, että peltoon menee parhaat ja itämiskykyisimmät jyvät.

Ei kun parhaat jyvät myydään pullatehtaalle, keskikokoiset kylvetään ja pienet menevät kanalaan  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Sertisiemenen tulevat hinnat
Haluan, että peltoon menee parhaat ja itämiskykyisimmät jyvät. Jos sinne ajaa kaikein sulpun, niin pahimmillaan se vanhentaa lajiketta. Tällä alkaa olla merkitystä, kun lajike on kymmenettä vuotta viljelyssä, eikä sitä ole matkan varrella täydennetty sertillä. Voin myöskin luottaa siihen, että laskemani kylvösiemenmäärä myös oikeasti konkretisoituu jyviksi. Peittaus taas auttaa kasvitautien torjuntaan ja sekin osaltaan auttaa lajikkeen pysymiseen elinvoimaisena.

Minun mielestäni lajittelu ja peittaus ei ole kustannuksena, eikä työmenekin kannalta mitenkään ratkaiseva. Minulla on vehkeet, systeemit ja motivaatiota suorittaa tuo homma. Ei sen kummempaa.

Miten siinä vehnässä ja ohrassa nyt voi sulppua olla mukana jos just mainostat että osaat puida. Touché!

Peitattua tavaraa on pirun hankala varastoida ja ylimääräiset jää ongelmajätteenä kieruttelemaan nurkkiin.
Kui mää ain olen paras?

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Sertisiemenen tulevat hinnat
Haluan, että peltoon menee parhaat ja itämiskykyisimmät jyvät.

Ei kun parhaat jyvät myydään pullatehtaalle, keskikokoiset kylvetään ja pienet menevät kanalaan  ;D

Pienet myydään sertisiemenenä kalliilla.  ;D
Kui mää ain olen paras?

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12223
  • Virolaista kiitos!
Vs: Sertisiemenen tulevat hinnat
Minä en osaa välttämättä puida puhdasta viljaa ::)

Varastointi ei ole ongelma. Voi ne siemenet käyttää seuraava vuonna. Se on tietysti ongelma jos lajikkeet vaihtuu tiuhaan...

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Sertisiemenen tulevat hinnat
Haluan, että peltoon menee parhaat ja itämiskykyisimmät jyvät.

Ei kun parhaat jyvät myydään pullatehtaalle, keskikokoiset kylvetään ja pienet menevät kanalaan  ;D

Pienet myydään sertisiemenenä kalliilla.  ;D

En tiedä, mutta mää oon aina pruukannu ite syömään siittä säkistä, johon ne isot tulevat. On sakot kohrallaan  8)
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Sertisiemenen tulevat hinnat
Haluan, että peltoon menee parhaat ja itämiskykyisimmät jyvät.

Ei kun parhaat jyvät myydään pullatehtaalle, keskikokoiset kylvetään ja pienet menevät kanalaan  ;D

Pienet myydään sertisiemenenä kalliilla.  ;D

En tiedä, mutta mää oon aina pruukannu ite syömään siittä säkistä, johon ne isot tulevat. On sakot kohrallaan  8)

Miksi isoimmat jyvät täytyy lajitella pois?  Tulisko viljasta muuten liian hyvää/isoa/painavaa?

Jalostuisi jyvät pesäpallon kokoisiksi?
Kui mää ain olen paras?

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Sertisiemenen tulevat hinnat
Haluan, että peltoon menee parhaat ja itämiskykyisimmät jyvät.

Ei kun parhaat jyvät myydään pullatehtaalle, keskikokoiset kylvetään ja pienet menevät kanalaan  ;D

Pienet myydään sertisiemenenä kalliilla.  ;D

En tiedä, mutta mää oon aina pruukannu ite syömään siittä säkistä, johon ne isot tulevat. On sakot kohrallaan  8)

Miksi isoimmat jyvät täytyy lajitella pois?  Tulisko viljasta muuten liian hyvää/isoa/painavaa?

Jalostuisi jyvät pesäpallon kokoisiksi?

Ne tulevat itsekseen pois siitä yhdestä luukusta. Vois huvikseen kylvää joskus pelkkiä niitä  :o Jos tosiaan jalostaisi silleen ite  8)
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Sertisiemenen tulevat hinnat
Haluan, että peltoon menee parhaat ja itämiskykyisimmät jyvät.

Ei kun parhaat jyvät myydään pullatehtaalle, keskikokoiset kylvetään ja pienet menevät kanalaan  ;D

Pienet myydään sertisiemenenä kalliilla.  ;D

En tiedä, mutta mää oon aina pruukannu ite syömään siittä säkistä, johon ne isot tulevat. On sakot kohrallaan  8)

Miksi isoimmat jyvät täytyy lajitella pois?  Tulisko viljasta muuten liian hyvää/isoa/painavaa?

Jalostuisi jyvät pesäpallon kokoisiksi?

Ne tulevat itsekseen pois siitä yhdestä luukusta. Vois huvikseen kylvää joskus pelkkiä niitä  :o Jos tosiaan jalostaisi silleen ite  8)

Laittaisi jonkun ikonin tai hymypoikapatsaan siihen viereen antamaan sen sertifiointia vastaavan jumalisen kasvuvoiman.  ;D
Kui mää ain olen paras?

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Sertisiemenen tulevat hinnat
Haluan, että peltoon menee parhaat ja itämiskykyisimmät jyvät.

Ei kun parhaat jyvät myydään pullatehtaalle, keskikokoiset kylvetään ja pienet menevät kanalaan  ;D

Pienet myydään sertisiemenenä kalliilla.  ;D

En tiedä, mutta mää oon aina pruukannu ite syömään siittä säkistä, johon ne isot tulevat. On sakot kohrallaan  8)

Miksi isoimmat jyvät täytyy lajitella pois?  Tulisko viljasta muuten liian hyvää/isoa/painavaa?

Jalostuisi jyvät pesäpallon kokoisiksi?

Ne tulevat itsekseen pois siitä yhdestä luukusta. Vois huvikseen kylvää joskus pelkkiä niitä  :o Jos tosiaan jalostaisi silleen ite  8)

Laittaisi jonkun ikonin tai hymypoikapatsaan siihen viereen antamaan sen sertifiointia vastaavan jumalisen kasvuvoiman.  ;D

Mut hei... olenhan minä siinä livenä paikalla  8)
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: Sertisiemenen tulevat hinnat
pari tonnia päivässä........ ;D ;D  Voi ***** sua Matti. ;D

Edellinen ninimerkki tienaa sen pari tonnia yhtenä päivänä,minä pyöritän lajittelijaa 11 kuukautta.

Myönnätkö sen verran ettei sentään nälkää ja vilua ole tarvinut siemenuran aikana kärsiä?


Ei tuo pakkaamo mikään lämmin paikka talvella oo.Muistan kun rakennettiin -98 seuraava tammikuu oli muistaakseni hyvin kylmä.Kuivurissa ei ollut ovia eikä ikkunoita ja kolmenkymmenen asteen pakkasella oli melkoinen veto.
[/quote]

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Sertisiemenen tulevat hinnat
pari tonnia päivässä........ ;D ;D  Voi ***** sua Matti. ;D

Edellinen ninimerkki tienaa sen pari tonnia yhtenä päivänä,minä pyöritän lajittelijaa 11 kuukautta.

Myönnätkö sen verran ettei sentään nälkää ja vilua ole tarvinut siemenuran aikana kärsiä?


Ei tuo pakkaamo mikään lämmin paikka talvella oo.Muistan kun rakennettiin -98 seuraava tammikuu oli muistaakseni hyvin kylmä.Kuivurissa ei ollut ovia eikä ikkunoita ja kolmenkymmenen asteen pakkasella oli melkoinen veto.
[/quote]

Ai että sertissä on vielä marttyyrivilukärsiihintalisäkin.  ;D
Kui mää ain olen paras?

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52004
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Sertisiemenen tulevat hinnat
pari tonnia päivässä........ ;D ;D  Voi ***** sua Matti. ;D

Edellinen ninimerkki tienaa sen pari tonnia yhtenä päivänä,minä pyöritän lajittelijaa 11 kuukautta.

Myönnätkö sen verran ettei sentään nälkää ja vilua ole tarvinut siemenuran aikana kärsiä?


Ei tuo pakkaamo mikään lämmin paikka talvella oo.Muistan kun rakennettiin -98 seuraava tammikuu oli muistaakseni hyvin kylmä.Kuivurissa ei ollut ovia eikä ikkunoita ja kolmenkymmenen asteen pakkasella oli melkoinen veto.

Ai että sertissä on vielä marttyyrivilukärsiihintalisäkin.  ;D
[/quote]

 ;D ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

maajulli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 614
Vs: Sertisiemenen tulevat hinnat
Tässä pyytäisinkin konsultiksi niitä jotka ovat sitä mieltä että oman siemenen käyttö on kannattavaa,miten saatte sen kannattamaan jos kaikki mahdolliset kulut oikeasti huomioidaan.
Matti hyvä, sinun tuotteita tarvitaan ja laatutavaralle on kysyntää aina. Pyydän, että et sortuisi samaan kuin"siemenkauppiaitten etujärjestö", eli uhkailuun, kiristämiseen, TOS:sin mollaamiseen, peloitteluun, jne.

Kaupankäynnissä totuttu tapa on, että myyjä perustelee ostajalle tuotteensa edut suhteessa kilpailijoihin tai rinnakkaisiin vaihtoehtoihin. Ei toisinpän.

Tee myymästäsi tuotteesta brändi, tee siitä haluttu tuote joka on hintansa arvoinen, tee siitä tuote joka tuo käyttäjälleen hyvinvointia, tuote jota on hauska käyttää ja mitä jokainen tahtoo käyttää. Eli toimi täysin päinvastoin kuin SKY joka osaa ainoastaan kerran vuodessa lähetää fraasin lakikirjasta.

Joo,ei meillä markkinoinnin kans ole ongelmia,brändi on ihan kunnossa ja täällä asiakkaat ostaa pääosin siemenen joka vuosi.En kuulu SKY:hyn mutta oon sitä mieltä että jalostajan on saatava korvaus tekemästään työstä.Eikä se TOS-maksu liene kohtuuttoman suuri,mielestäni pitäisi olla samankokoinen kuin sertifioidusta maksettava rojalti.Nykysysteemissä tämä teidän sanoessa tundra-alue maksaa kohtuuttoman suuren osan jalostuksesta.Samoin onko järkevää muutaman kympin takia valehdella lajike,ollaanhan me muuten äärimmäisen rehellisiä,eikös niin?SKY:n lähestymistapa saattaa ärsyttää mutta kyllä me uusia lajikkeita tarvitaan.

Tuo miksi pyysin konsultoimaan on se kun minäkin haluaisin tienata sen pari tonnia päivässä,tiedän liiankin hyvin siemenen kulurakenteen enkä usko että siinä tienaa niin hyvin kuin luulette,mutta jos on kevättalvella aikaa touhuta,mikäs siinä.Täällä isoilla karjatiloilla näin ei ole ja minä seison lajittelijan vieressä heidän puolestaan ja homma toimii

Pari tonnia päivässä........ ;D ;D  Voi ***** sua Matti. ;D

 Niin, se oli BACKSPACE joka kertoi tienaavansa sen pari tonnia päivässä lajittelemalla, Matti vain siteerasi häntä kirjoituksessaan.