Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Säilörehun siirto /uudelleen tiivistys  (Luettu 9756 kertaa)

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Säilörehun siirto /uudelleen tiivistys
Jos vetokone on riittävän kokoinen kannattaa laittaa noin pitkälle matkalle kaksi vaunua peräkkäin. Aikaa ei mene kovin paljoa lisää, koska lastauksen takia niitä ei tarttee irrottaa toisistaan, vain etuvaunun kippauksen takia. Jos omistaa vain yhden kärryn niin ei kun vetokita, pistoke, kippiletku ja jarruletkun liitin perään ja toisen kärryn voi vuokrata. Muistaa vain, ettei tee ylikuormaa etuvaunun telille. Saa kohtuu hinnalla tehokkaan kuljetusyksikön.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Kyllä tuo on kaikki joutavaa värkkäämistä ja tupakkia kuluu. Paljonko tulee maksimissaan kerralla tällä yhdistelmällä? Veikkaisin että jää puoleen siitä mitä turvepuoliperällä tulee. Itselle maksoi 60 km siirto/kuorma 240e sis. alv. Ei tullut kyllä mieleenkään traktorilla alkaa hinkkaamaan sitä, vaikka riski ja hyvin kulkeva kone ja kärryt olisi ollut saamaksissa..

En mä tarkoittanutkaan, että pitäisi maailman ääristä sitä tavaraa kuskailla traktorilla, vaan sitä, että jos traktorilla haluaa ajaa tai jos paikkaan ei pääse rekalla, niin kahden vaunun kayttö tehostaa pidemmällä (aloittajan mainitsema 25 km) matkalla kuljetusta, vaikka letkan joutuu katkaisemaan etuvaunun kippauksen takia (ellei ole sivukaatokippi). Tavallisilla kärryillä pääsee kuitenkin melkoiseen hyötykuormaan, riippuu tietysti vetokoneen painosta, mikä on maksimikytkentämassa.

Ja voihan sen puoliperävaunun laittaa traktorinkin perään laittamalla vetoaisan tai dollyn.

Vois joskus mitata kauanko aikaa menisi tähän kippaus-irrotus-toinen kippaus-kytkentä -sykliin. Ei kasettimiehilläkään ihan kauheasti aikaa mene.

no joo, en mäkään niin hurja ole, että kuuttakymmentä kilsaa alkaisin traktorilla rehua kuskaamaan.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26125
  • vastustan
Vs: Säilörehun siirto /uudelleen tiivistys
Itekin näitä kuljetuksia joutuu pohtimaan aika tavallakin.  Paali on kuljetuksen kannalta kätevä, mutta ne pitäisi sit talvisyöttöön olla ehdottoman kuivia, kun muuten palaa käämit verkkoja repiessä ja jääpallukoita hieroessa pienemmäksi.

Oliskohan siinä ideaa, että laittais ajosilppurin perään koukkuvaihtolavakärryn ja pudottelis täydet kuupat odottamaan kuorma-/rekka-autoa. Paikka pitäis olla tietysti tähän sopiva. Tai sitten pitäis olla kaksi traktoria kärryineen kaverina, jolloin silppurin käyttö olisi tehokkaimmillaan. Pääosa konteista siis kulkisi rekoilla, mutta viimeiset tulisi traktoreilla.
eikö jalkalava olisi parempi, jos olis kova alusta... pudottaa vaan kontit suoraan linjaan niinkuin näkee rehukuskin tekevän p-paikalla tai huoltsikan pihalla ja auto kärryineen alta pois ja täysien alle
sittenhän on tiesti näitä autoja joilla kantoja ajavat, mutta kuinka nopeaa tekis kuorman jos tuommoseen puutavahiiappiin laittas ison piikkikahmarin ja laatalta lapiois kyytiin.
talvellahan tuommosella kanto-autolla tulis rapea kuorma aumastakin jos vain irroitus onnistuisi jotenkin...

Eikös koukkusysteemi ole nopeampi, ainakin mun havaintojen mukaan, eikä alustan (maaperä) lujuus ole niin tarkkaa.
voi ollakki, riippuu varmaan siitäkin onko kärryssä 1 vai 2 lavaa... niin tietty nopein ois jos kärryssäkin ois oma koukku mutta taitaa yleensä olla niin että autolla siirtelevät ja kippaavat nuo kontit...
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...