Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maxxum 5100 nelivedon tumpin (+ etuakselin) stefan vaihto?  (Luettu 3886 kertaa)

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 389
Pitäis peräöljyt vaihtaa keissiin (5120) ja siinä samalla olis kätevä uusia nelivedon stefa. Pikkuisen on kostea siitä kohtaa, mutta maahan asti ei kyllä tipu mitään, vaikka oli asfalttipihalla joskus viikonkin. Mutta kyllä kai se siitä pahenee, niin kannattais vaihtaa?

Onkos tuossa jotakin erityistä huomioitavaa? Itte ajattelin, että kardaani irti, sitten tumppi irti vetämällä. Stefan pitäis tulla ilmeisesti tumpin mukana ulos?

Etuakselin puoleltakin on hieman kostea, menis siinä samalla sekin. Mitenkäs sieltä saa tumpin irti, eikai se voi molemmista päistä vaan vetämällä lähteä?

Entä tuleeko kummastakaan päästä edes öljyt pihalle vai voisko vaihtaa öljyjen ollessa koneessa?

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
"Onkos tuossa jotakin erityistä huomioitavaa? Itte ajattelin, että kardaani irti, sitten tumppi irti vetämällä. Stefan pitäis tulla ilmeisesti tumpin mukana ulos?"

Noin se käy, mutta stefa ei tule tumpin mukana.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 389
"Onkos tuossa jotakin erityistä huomioitavaa? Itte ajattelin, että kardaani irti, sitten tumppi irti vetämällä. Stefan pitäis tulla ilmeisesti tumpin mukana ulos?"

Noin se käy, mutta stefa ei tule tumpin mukana.

Puuruuvilla tai O-rengaskoukuilla irtoaa?

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
"Onkos tuossa jotakin erityistä huomioitavaa? Itte ajattelin, että kardaani irti, sitten tumppi irti vetämällä. Stefan pitäis tulla ilmeisesti tumpin mukana ulos?"

Noin se käy, mutta stefa ei tule tumpin mukana.

Puuruuvilla tai O-rengaskoukuilla irtoaa?

Vasaran sorkkapäällä  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

natikkamies

  • Vieras
Pitäis peräöljyt vaihtaa keissiin (5120) ja siinä samalla olis kätevä uusia nelivedon stefa. Pikkuisen on kostea siitä kohtaa, mutta maahan asti ei kyllä tipu mitään, vaikka oli asfalttipihalla joskus viikonkin. Mutta kyllä kai se siitä pahenee, niin kannattais vaihtaa?

Onkos tuossa jotakin erityistä huomioitavaa? Itte ajattelin, että kardaani irti, sitten tumppi irti vetämällä. Stefan pitäis tulla ilmeisesti tumpin mukana ulos?

Etuakselin puoleltakin on hieman kostea, menis siinä samalla sekin. Mitenkäs sieltä saa tumpin irti, eikai se voi molemmista päistä vaan vetämällä lähteä?

Entä tuleeko kummastakaan päästä edes öljyt pihalle vai voisko vaihtaa öljyjen ollessa koneessa?
Ei selkii onko kysees  keskikardaanin stefa vai akselin stefa.Ei ne kumpikaan akseli ihan vetämällä lähde jos niin olisi tippuisivat ajan saatossa kynnösvakoon.
stefa kaivellaa sopivalla työkalulla ulos.ja sit hakataan uusi tiiviste muotopuolena paikalleen ;D.
Toi öljyn valuminen estyy kun  etuakseli on kallellaan toiseen suuntaan.

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 389
Pitäis peräöljyt vaihtaa keissiin (5120) ja siinä samalla olis kätevä uusia nelivedon stefa. Pikkuisen on kostea siitä kohtaa...
Ei selkii onko kysees  keskikardaanin stefa vai akselin stefa.Ei ne kumpikaan akseli ihan vetämällä lähde jos niin olisi tippuisivat ajan saatossa kynnösvakoon.
stefa kaivellaa sopivalla työkalulla ulos.ja sit hakataan uusi tiiviste muotopuolena paikalleen ;D.
Toi öljyn valuminen estyy kun  etuakseli on kallellaan toiseen suuntaan.

Kappas, eipäs muuten suoraan ilmene. Se vaihdelaatikon päässä oleva stefa tässä oli kyseessä pääasiassa. Kun noita peräöljyjä vaihtelen, niin menis samalla helpommin, eikä tarvitsisi öljyjen valumisen takia hätäillä.

Kyllä mun käsittääkseni jompi kumpi tumpeista täytyy olla irti, kun kerran kardaani on kiinteää mallia. Jossakin pitää olla pitkittäissuunnassa joustoa?

Tuo etuakselin kallistus olikin hyvä vinkki, ei tarvi sen takia laskea öljyjä, kun niillä on vasta 250 tuntia ajettu. Mutta saattaa tuo etuakselin päässä oleva stefa jäädä vaihtamatta, kun näyttää olevan hintaa Messicksillä 82 dollaria, eli suomessa 2-300 euroa.

Viimeksi muokattu: 21.07.13 - klo:13:00 kirjoittanut Jerry

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 389
Onko nuo stefat muuten jotain erikoisvalmisteita vai voisko hyvällä säkällä löytää standardimitalla sopivan? Saattais olla hinta vähän eri luokkaa.

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Kannattaako ehjää alkaa korjaamaan.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Onko nuo stefat muuten jotain erikoisvalmisteita vai voisko hyvällä säkällä löytää standardimitalla sopivan? Saattais olla hinta vähän eri luokkaa.

Kyseinen stefa tuskin maksaa enempää kuin "muutaman kympin".
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1327
Onko nuo stefat muuten jotain erikoisvalmisteita vai voisko hyvällä säkällä löytää standardimitalla sopivan? Saattais olla hinta vähän eri luokkaa.

Etuakselin stefat saattaa olla ns. kasettimallin stefa,  eli kaksoistefa, eli  ulko ja sisä "kooli"  kiinni akselissa/laipassa, stefassa
itsessään tiiviste/liukupinnat.

tämän mallin stefa huomattavasti kalliimpi kun normaalin mallin stefa.

ei vielä kannata stefaa vaihtaa, jos ei vuoda, pieni tihkuminen harmitonta, jos ei sotke paikkoja, tarkkailla vaan.
jos vaihteiston puoleinen, kannattaa ennemmin vaihtaa vaihteiston/hydrauliikan  huohotinsuodatin, tukossa jos on, ei uusikaan
stefa kauaa kestä.

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 389
Kannattaako ehjää alkaa korjaamaan.

Itte oon vähä sillä linjalla, että uutta osaa pannaan ennakoivasti, jos ei maksa hirveitä, eikä työtä ole paljoa. Ei nyt välttämättä halvin toimintatapa, mutta pitkän päälle niitä "pikkuvikoja" alkaa olla joka paikassa ja sitten ei enää korjatakaan pikkuvaivalla.

jos vaihteiston puoleinen, kannattaa ennemmin vaihtaa vaihteiston/hydrauliikan  huohotinsuodatin, tukossa jos on, ei uusikaan
stefa kauaa kestä.

Missäs päin tuo huohotin on tässä koneessa? Ollut vasta vähän aikaa talossa, niin ei ole niin tuttu kone vielä...

Edit:
Olikin vähä eri näköinen kun Valmetissa, missä se on ihan suodattimen näköinenkin: www.ebay.co.uk/itm/251290400209

Viimeksi muokattu: 22.07.13 - klo:09:03 kirjoittanut Jerry

natikkamies

  • Vieras
Onko nuo stefat muuten jotain erikoisvalmisteita vai voisko hyvällä säkällä löytää standardimitalla sopivan? Saattais olla hinta vähän eri luokkaa.
Joo stefat on varaosina arvokkaita(piti kirjoittaa että irvokkaan hintasia)
Siis ota vanha stefa mukaan ja alan liikkeeseen sieltä löytyy paljon enempi tietoa tiivisteistä kuin casen varaosatiskiltä ja saat muovikassillisen stefoja samaan hintaan kuin pari kappaletta ns alkuperäisosia jotka ovat aivan samoja kuin nuo ns tarvikkeet,.
Paa googlaten niin löytyy lähimmät  liikkeet jotka myy laakereita ja stefoja ym.
Itellä kokemusta noista etuakselin napojem tiivsteistä jotka ovat sikakalliita varaosana  mut sit ostin alan liikkeestä ja ei ole sen jälkeen tarvinnut vaihtaa.Neuvoivat laittaan hiukan erityyppisen joka sitte näkyykin kestävän.

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Etunapoihin oli koneistettu sellaiset mitat ettei ainakaan Vuorenmaasta löytyny vastaavaa kokoa. Lähimain samankokoinen stefa oli noin viidesosa alkuperäisestä mutta kun ei ollu sopivaa niin ei ollu. Navoissa oli kymmeniä milliä koneistus varaa suuntaan ja toiseen mutta oli omat mitat keksitty. Eikä tämä oo ainut tapaus joka on kohdalle sattunut.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 389
Mutta saattaa tuo etuakselin päässä oleva stefa jäädä vaihtamatta, kun näyttää olevan hintaa Messicksillä 82 dollaria, eli suomessa 2-300 euroa.

Tässä tuli pienoinen ylläri, paikallisella merkkitiskillä 80 euron stefa tuo etuakselin päähän tuleva ja se vaihdelaatikon pään stefa alle 40 euroa. No onhan ne tietenkin kalliita, mutta hinnat edes samaa luokkaa kun muuallakin.