Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Liikennekäyttäytyminen raktorilla ja muutenkin.  (Luettu 6644 kertaa)

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Kumpi muuten on syyllinen siinä jos puimurilla käännytään vasemmalle ja on samaan aikaan auto ohittamassa puimuria oikealta? Oon odottanu että millon kolahtaa jonku onnettoman autoilija päänuppi puimurin silppuriin kun joutuu paljon valtatieltä kääntymään ja eivät ymmärrä että puimuri vie koko kaistan kääntyessään..

Tässä on tietysti monta seikkaa vaikuttamassa, kuten ajonopeudet, vilkun käyttö jne., yleensäkin ennakoitava käyttäytyminen. Yksi pääsääntöhän on se, että peräänajaja on syyllinen. Ratkaisevaa voi olla myös se, missä kenenkin ajoneuvo sijaitsi törmäyshetkellä. Jos oikealta ohittava on osittain pientareella törmäyshetkellä, tämä jo osoittaa, ettei ohitukseen ollut tilaa. Jos taas on kaksi kaistaa samaan suuntaan, vasemmalle kääntyvän puimurin pienikin siirtymä oikeanpuoleiselle kaistalle on puimurikuskille raskauttavaa. Samoin, jos puimuri kääntyy oikealle, perä heilahtaa vastaantulevan liikenteen kaistalle ja tästä aiheutuu kolari vastaan tulevan kanssa, on puimurikuski heikoilla. Jos taas osuma tässä tilanteessa tulee vasemmalta, vastaantulijoiden kasitaa käyttävän ohittajan kanssa, ohittajankin katsotaan ryhtyneen ohitukseen varomattomasti.

Parasta siis olla varovainen ja välttää tahattomia vierailuja väärällä kaistalla.

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Puimurin kanssa voi hiukan auttaa, kun jälleen ottaa tien haltuun.
Vasemmalle kääntyessä ei ryhmity keskiviivalle, vaan vinottain keskelle kaistaa. Sama toisinpäin oikealle.
Tällöin perä ei tule niin paljoa ja nopeasti autoilijan eteen. Eli ei anneta vääriä signaaleja muille ja tarjota vaarallisia ohitusmahdollisuuksia lainkaan.
Toki torvet soi, mutta musiikki on terveellistä.

Vastaranta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 902
Raktorilla oon paljon muitten riesana maantieliikenteessä, väistän kyllä aina kun se on järkevästi mahdollista. Taajama senverran lähellä että valot ja vilkut kyllä toimii ja on minut huomattukin. Parinviikon takainen läheltäpititilanne ohittavan rekan kanssa sai pohtimaan asennevammaa uudestaan.
Rekka tuli taakseni ja tiesin että mutkan jälkeen on pieni mäki ja senjälkeen vasta ohituspaikka, siinä olisi ollut p pysäkkikin väistämistä varten.
Mutta paikallinen autoilija täyspitkällä rekallaan lähti kuitenkin heti mutkan "avauduttua" puuskuttamaan ohi ja eiköhän siellä yppäleen päällä ollut jo matkailuauto vastaantulossa. Rekan nupin ollessa rinnalla vilkaisin että mitä kuski tekee ja samalla huomasin autoilijan nimen ovessa. Kuski jatkoi kaasun painamista ja kiilasi eteeni melko härskisti, jarrutin mutta silti perävaunun ja etukuormaajan aisan väliin ei olis kaljakoria mahtunut.

Soitin autoilijalle, ihan vaan siksi että jos hän ei vaikka ollut huomannut melkein tappaneensa minua, vastaus oli: huomasin, minä ajan niin paljon päivässä tätä rekkaa että minun ei tarvitse joka ***** raktoria väistellä.

Eikä tätä ***** ******** kiinnostanut keskustella asiasta juuri enempää. Haistakoon asennevammoineen rekkamiehenpersehikeä.

En varmasti halua yleistää että kaikki rekkamiehet on mulukkuja, vain nämä muutamat. 60 tonninen rekka vastaan 10 tonnin raktori, toinen on heikompi.

Mulla on samantapaisia kokemuksia useampia. Juurikin nämä liikenteen "ammattilaiset" ovat kovimpia osoittamaan mieltään ja lähtevät ohi ihan järjettömissä paikoissa.
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot

Topias Funke

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 841
  • aSiantuntija
Yleensä ottaen pahimmat ohitukset idiooteimmissa paikoissa tapahtuu täällä semmosilla säiliö autoilla jossa lukee ***** isolla ADR HAANPÄÄ. Epäilen että ne  ei ole maitoautoja.  :o
aSiantuntija lausuntoja maksusta.

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Tänään 100km tuli tukittua valtakunnan pääväyliä 40kmh kulkevalla traktorilla.  LA-puhelin on hieno keksintö, monta onnistunutta ohitusta tuli järjestettyä raskaalle liikenteelle. Toki tähän voi vaikuttaa seki että itellä takana edellisessä elämässä n.800tkm yhdistelmällä sekä ohittaneet rekat lähes kaikki tuttuja. Kaukaa jo takaa kuulu huikkaus laa-puhelimesta että kasettimieskö se siellä lenuaa, onko tie vapaa?? ;D Henkilöautoille en tietä anna päätiellä, jos ei nykyaikasella autolla raktorista eelle pääse ilman nii ajakoot perässä.

Ikävä kyllä kuullut esson baarissa juttuja rahtimiehiltä: Kyllä raktoria voi kiilata eihän se kulje ku kahtakymppiä ihan hyvin voi kiertää sumupaalun toiseltaki puolen, olipa joillain kisaki montako raktoria saa kesän aikana penkalle... :-[
Rahtarilla kiire painaa, tikipiirturi huutaa hoosiannaa ja juitsari huutaa puhelimessa. Jos ei eelle pääse nii näköjään mennään läpi... Osanotto. http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288581012951.html

Alkaa olla vuosi viimeisestä ajovuorosta, toivottavasti ei tarvi enää ikinä. Homojen hommaa.

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Itellä on riesana edellä mainittujen liikenteessä sikailevien lisäksi kahjot motoristit. Äskenkin meni motskari varmasti tuplasti sen mitä saisi (80) meikäläisen kohdilla ajaa. Oman liittymän näkyvyys on sen verran lyhyt ettei tollaset kaverit ehdi jarrua hipaistakaan, saati pyöräänsä pysähtymään noilla nopeuksilla. Kuolema tulee sen verran nopsaan ettei kovin pitkää flashbackiä ehdi elämästään kelata. Odottelen kauhulla milloin satun traktorilla ja esim. lietevaunulla motskarin eteen. Toivon, ettei satu ohjaamon kohdalle tulemaan. Lietevaunusta kyllä sen sijaan motoristin verran tilaa löytyy.

Se näkyy tai pikemminkin kuuluu (kun ei niitä ehdi nähdä) olevan tässä iltaisin ysin ja yhentoista välillä nuo pahimmat kaahaajat. En tiedä jaksaako poliisia kiinnostaa tällaisten harvakseen liikkuvien isojen kalojen pyynti, kun joka ilta ei välttämättä saalista tule, mutta sitten kun tulee, niin maijalla yksin on turha saalista yrittää kiinni ottaa.

Latz

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2055
Tänään ajelin Massikkaa huollosta ja sellainen parin kilometrin suora oli edessä. Edestäpäin tuli auto ja takaa tuli toinen auto reipasta vauhtia. Ohittamaan se ei päässyt vastaantulijan takia. Siinä vaiheessa kun ei takaa tulevaa autoa näkynyt enää peräpeilissä (kun oli niin lähellä) ja vastaantulija oli rinnalla olin varma että nyt rytisee ja kovaa. Fergussonni on varmaan pötköllään pusikossa kun Octavia painaa vauhdilla vasemman takarankaan alle.  Jotenkin se kaveri puikahti siitä välistä, vauhtia oli 100+. Pari minuuttia meni miettiessä miten olisi voinut käydä ja sitä että miten se kaveri mahtui menemään välistä.

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1410
Pari tyhmää tilannetta  alle vuoden sisään on. Toinen älytön ohitus uusasukkaalta. Vein "pikkutraktorilla" parinkymmenen kuution kuormaa ja kinkamassa hyyty 25 km/h ja paku tuli taakse. Sitten 50 metrin suora ja taas aivan äkkijyrkkä pudotus. Näin peilistä että se hullu lähti ohi, jarrutin ja nyppylältä nousi jo Passatin keula vauhdilla. Jos Passat olisi tullut 2 sekuntia(!) aikaisemmin, olisi ollut raju nokkakolari siinä etupyörän kohdalla. Minuutin päästä uusasukas nostaa pihassaan pakusta sylilasta. Voi kun oppis että 20 sekuntia eteenpäin voi olla LOPPU.
Toinen tapaus; Traktorilla vasemmalle kääntyminen valtatiellä sulkuviivojen ja ohituskieltomerkkien kohdalla (80km/h). Perässä noin kolme autoa, mulla kaikki valot kunnossa, vilkku  kaukaa päällä. Vauhdilla viimeiseksi tulija ohi just ennen liittymää, kun pitäis jo kääntyä. Seuraan aina peileistä ja ehdin laittamaan majakat päälle, jolloin ohittajalle tuli hätä hiljentää vasta rinnalla. No käännyin heti kun perä vilahti vasemmalta ohi. Huomasi, mutta oppiko? Oppiiko nämä?
Itse olen panostanut valoihin, mutta uusimmat vaidetutu leditakavalot traktorissa on oudot. Kaikki toimii, mutta vilkku polttaa sulakkeen hetken päästä, vaikka hätävilkutkin toimii oikein. Parkit ja jarruvalotkin ok. Virrankulutus pieneni reilusti. Normi vilkkurele, edessä hehkulangat ja takana ledit.
Voiko joku hommassa riidellä, vai tuliko johtoon piilovika?

pokamies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 205
Traktorikuskin ja motoristin pitää aina huomioida, että muut saattaa mokata.  Hyvät peilit/peruutuskamerat kaikkein tärkein varuste. Pimeällä vilkkaalle tielle vain jos aivan välttämätöntä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
noiden ledien laadusta montaa mieltä, niissä saattaa olla yksi susi ja se hässii koko homman, kokeileppa vaihtaa yksitellen joku toinen tilalle niin saatat löytää "viallisen".    ite tappelin erään lampun takia perkeleesti kunnes löyty, ja oli ihan samalainen kuin ehjätkin.       mistä tietää, ei voi sanoa, mittarikaan ei kuulema näytä.                        kinukit tekee myös sutta tinatessaan.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8376
Parhaat kuskit löytyy keskustelupalstoilta ja radio novalle soittajista. ;D ;D

On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.