Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tolppia pelloilla  (Luettu 6360 kertaa)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Tolppia pelloilla
Joku kymmenkunta noita tolppia on. Pääsääntöisesti nelijalkaiset niitokoneet saa hoitaa johtolinjan alueen vaikka se ei taida olla sallittua. Yhteen kohtaan ovat onnistuneet rakentamaan kaks tolppasen muuntajan ja puhelinpylväät vierrekkäin. Siihen lisäksi kaikki harukset kun johdot kääntyy niin aikamoinen persläpi on valmis viljelymielessä.

Muuten tollainen perus suora linja joka kulkee isohkon lohkon poikki on aika harmiton. Sitten lähelle saarekkeita tai päisteitä laitetut pylväät aiheuttaa joskus enemmän tuskaa.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Tolppia pelloilla
Kaks tolppaa on ja neki poistuu kuhan vaan ehtis. Oma linja rakennettu jokirantaan kastelulaitteitten pumpulle mutta ei oo enään systeemit käytössä

meedio

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1174
Vs: Tolppia pelloilla
7 tolppaa, kaikki 20kv tai isompia. Yhdessä niistä riittävä määrä haruksia, siinä on tupla 20kw linjan mutka. Alkaa olla kaikki pienemmän jännitteen kaapelit maissa... tai ainakin maan tasossa. Suurempi vaara on niittokoneelle maassa olevat muovikaivot, jotka on melkein onnistuttu piilottamaan ojan penkkaan. Siinäpä saakin hetken liimailla empowerin äijät valokuitujaan, kun sopivasti vetäsee piuhat murskaimen kelalle...

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Tolppia pelloilla

Täällä on noi kaapelointiasiatkin huonommin kuin etelässä :'( Fortumi vaihtoi vanhoille linjoille uudet tolpat eikä vetänyt metriäkään maahan :'(

Maakaapelointiin tulee halukkuutta, kun et suostu tekemään johtoalueen käyttösopimusta ilmakaapelista ja käsket hakemaan luvan yhdyskuntateknisen laitteen sijoittamiseen paikalliselta ympäristö- ja rakennuslautakunnalta. Kannattaa myös mainita, että tulet ko. päätöksestä valittamaan hallinto- ja korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Käsittely kestää ainakin kolme vuotta ja vaikka häviät varmasti, kuluja ei juurikaan tule. Alkaa maakaapelointi sen jälkeen kiinnostamaan firmaa...

Ja kannattaa myös pyytää johtoaluesopimukset olemassa olevista linjoista nähtäväksi. Jollei niitä löydy (mikä on aika yleistä, papereita on hävinnyt fuusioissa), niin sanot johtoaluesopimuksen olleen määräaikainen ja päättyneen viime vuonna. Koska eivät ole keränneet johtojaan pois, olet yleisen käytännön perusteella oikeutettu teettämään purkutyöt sähköyhtiön piikkiin 3 kk sopimuksen umpeutumisesta.

Onko tämä käytännössä kokeiltu vai jotain musta tuntuu et näin se menee? Meillä noita tolppia on ja ihan riittävästi pelloilla ja jos niistä jollakin pääsisi eroon niin olisi eri hyvä juttu. Itse olen tosin sitä mieltä, että vastaan asettuminen ei ole paras tapa. Voi olla, että joskus myöhemmin olet itse hakemassa lupaa johonkin tai kenties tarvetta sähkölle niin voit olla "merkittymies".  :-\
Paras olisi kun sähköyhtiö tajuaisi itse vetää sähköt tienvarsiin pois pelloilta..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

hogi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 374
Vs: Tolppia pelloilla

Onko tämä käytännössä kokeiltu vai jotain musta tuntuu et näin se menee? Meillä noita tolppia on ja ihan riittävästi pelloilla ja jos niistä jollakin pääsisi eroon niin olisi eri hyvä juttu. Itse olen tosin sitä mieltä, että vastaan asettuminen ei ole paras tapa. Voi olla, että joskus myöhemmin olet itse hakemassa lupaa johonkin tai kenties tarvetta sähkölle niin voit olla "merkittymies".  :-\
Paras olisi kun sähköyhtiö tajuaisi itse vetää sähköt tienvarsiin pois pelloilta..

Uskon että hankalaksi heittäytymisellä oli vaikutuksensa, jos kerran syksyllä häviää reilu 30 tolppaa... Toki pitää olla mielessä että  linjainvestointien toteutumiset ovat monien asioiden summa mutta napakalla neuvottelutaidolla ja omat vahvuudet ja firman heikkoudet tiedostaen voi pärjätä varsin hyvin. Toki kohtuus pitää olla vaateissakin. Esim. pyydän sähköyhtiöltä lähes aina korvauksia kun käyvät märkään aikaan pellolla/metsässä rypemässä. 300-500e saa aina vaikka vauriot vähäisiä koska virallisen arvioitsijan arviontekokulut vahingosta ovat samaa  luokkaa. Enempää on turha pyytää.

Täytyy pitää mielessä, että sähkönsiirto on raakaa bisnestä, jota firmat harjoittavat (usein ilman sopimuksia) toisen maalla. On mielestäni ihan ok näyttää että maanomistajallakin on jotain oikeuksia päättää miten omistamaansa maata käytetään.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19863
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Tolppia pelloilla
Maanmittaustoimituksesa näkyy myös rasitteita koskien puhelin tai muita rakennelmia, niistähän ei pääse eroon jossakin määräajassa ? Onko ne niitä pakkolunastettuja linjanpaikkoja ?

Useat tolpat ovat tulleet tämnne etelän maille jo palion ennen nykyisiä omistajia. Silloin aikanaan ei tolppa tainnut haitata, kun oli laidunta; tai äjes ja kylvökone tuli perässä melkein siitä mistä dekstakin. Ja sähkö oli niinkö edistystä: Valot sai pihattoon ja lypsykonettakin pörisemään. Ja maidonjäähdytin, sekin tosi hieno juttu, kun ei tarnu jääsouvia enää.

-SS-

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Tolppia pelloilla
Sen verran pitää viellä tähän ottaa kantaa että toki kaikille on pakko järjestää nykyiset mukavuudet. Olisi vaan hienoa jos tie, sähkö, puhelin, valokaapeli, vesi, viemäri kulkisi samaa uraa pitkin samaan tönöön. Itse en pitäisi huonona että joka tönöön vedettäisi pikkuhiljaa joku 50 cm putki jonka sisällä robotti kulkisi ja vetäisi aina uudet johdot. Selvittäisi yksillä kaivuilla ja sen jälkeen lisäjohtojen veto sujuisi pakettiautokalustolla.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

SKF

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2539
Vs: Tolppia pelloilla
2x 400Kv ratustusta tolpilla ja haruskeskittymällä , piänempiä alun kolomattakytä

bobbari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2642
  • Sosiaalinen erakko
Vs: Tolppia pelloilla
Kuinkaspaljon porukoilla on sähkötolppia pelloilla? Mulla on kaikkiaan 44 kpl, joista 2 kpl  2tolppaista muuntajaa ja 3 A tolppaa ja 4 vaijeriharuksella. Ojanpientareilla on sitten muutama lisää. Monitolppaisia suurjännitetolppia ei onneksi ole pellolle osunut, vaikka piuhaa yläpuolella kulkeekin.

  7 kappaletta ja yhdet harukset löytyy pelloilta.   Viime suvena sain pois 6 tolppaa ja yhdet harusvaijeri
plus sähkömittarin pois kolmiolohkolta, rahaa paloi tosin yli kolme tonnia.  Mutta maakaapelin vetäminen
helpottaa viljelytoimia pellolla sen verran, että se summa tulee takaisin montaa kautta.
Riviviljelyssä sitä vasta arvostaa, ei tarvii kaikilla koneilla kierrellä ja sotkea kasvustoa tolppien ympäriltä
joka työvaiheessa ja joka ajokerralla.  :)
Tuskahiki on köyhän sauna...