Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ruiskun parantelu  (Luettu 2564 kertaa)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4371
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Ruiskun parantelu
Mulla vielä käytössä reppumallin vanhan 950/12 Hardi... onko kukaan vaihtanut tuollaiseen hydraulista puomistoa?
Nykyinen puomi alkaa olemaan muutenkin jo aika kypsä, eikä kokonaan uusi ruisku taas muuten kiinnostaisi yhtään.

Kestääkö vanhan ruiskun runko tuollaisen puominvaihdon tuoman lisäpainon?
Esim Agropointilla noita hydropuomistoja näkyisi olevan.

Topias Funke

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 841
  • aSiantuntija
Vs: Ruiskun parantelu
Laske tarkaan maksaako vaivan kyhätä vanhaan vähän uutta osaa. Halvimmat ruutat hydraulisilla puomeilla ei niin hirveen kalliita ole. ???
aSiantuntija lausuntoja maksusta.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4371
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Ruiskun parantelu
Kolmisen tonnia alvitta taitaa 15 m hydraulipuomi olla. Vakaaja maksaa kyllä sitten lisää, mutta samantyyppisen vakaajan pystyisi itsekin kyllä pajottamaan.

En kyllä tiedä tuollaisesta 'tarvikeosa'puomista että minkä laatuinen lienee. Melkein pitäisi nähdä ennen kaupantekoa. Ei se varmaan Amazonelle pärjää :-/

Topias Funke

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 841
  • aSiantuntija
Vs: Ruiskun parantelu
Kysäseppäs joku 15metrisen kasin tai junkkarin hinta ennenkuin alotat. Sulla on kuitenki kolomentonnin jälkeen edelleen vanha pumppu ja pieni säiliö. :P
aSiantuntija lausuntoja maksusta.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4371
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Ruiskun parantelu
Näinhän se on - tosin Hardin pumppu taitaa olla ikuinen jos vaan litrat riittää. Ja pönttökin riittää nykyiseen tarpeeseen - eteen voisi laittaa vielä vanhemman Hardin säiliön jos nälkä kasvaisi syödessä...

Mikä näiden halpojen ruiskujen laatu käytännössä on - onko uudessa sellaisessa harmeja enemmän kuin vanhassa vähän laadukkaammassa? Itselläni ei ruiskuosastolta ole oikein kokemusta tai tietoa, ainoastaan pelkkiä ennakkoluuloja :-) Yksi mahdollisuus olisi myös käytetty mutta uudempi.

Joitakin kotimaisten murheita olen sivusta seurannut ja joutunut toteamaan että hyvin vähällä olen päässyt.
Oikeastaan kaikki mitä olen joutunut korjaamaan olen itse rikkonut. Tiivisteitä tai mittareita en tässä laske.

hogi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 374
Vs: Ruiskun parantelu
Kyllä vanhemmat Hardit ovat lähes ikuisia. Ongelmaksi alkaa muodostua varaosien saanti ja jos niitä saa, ovat hinnat tähtitieteellisiä verrattuna esimerkiksi Agropointin tarvikeosiin.

Täällä "suojellaan" vuoden -68 hinattavalla 12m/1000litraa Hardilla (ollut talossa uudesta). Samainen puomistoperaatio kuin ketjun aloittajalla on ollut mielessä, mutta on toistaiseksi tekemättä. Tätä ruiskua on päivitetty Agropointin sähköventtiilistöllä, 400 litran etusäiliöllä ja ajo-opastimella. Tällä on hoidettu noin 120-150 ha vuotuinen ruiskutusala ja aina on ruisku mennyt ilman huomauttamisia katsastuksesta läpi. Esimerkiksi pumppu on alkuperäinen, toki kalvoja ja venttiilejä on vaihdettu. Ajattelin pärjätä tällä vuoteen 2018, jolloin tulee ruutalle 50-vuotta täyteen.