Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Nys se tuli  (Luettu 14488 kertaa)

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Nys se tuli
Teoriasssa ihan hieno laite. Jotenkin tulee mieleen että joko on aika leveät urat harvennuksessa tai sitten koura kopsahtaa herkästi ikkunaan väistettäessä jäävää puuta kun puomin kääntää sivulle. Kummankohan omistajakuski valitsee.

Eihän tuolla tarvitse siihen tyyliin jääviä puita väistellä, koura vain puiden väliin, ajetaan ja käännetään puomia tarpeen mukaan. Kuvaamasi väistely on kuskin ammattitaidon puutetta.

Näinhän se menee elokuvissa mäntykankaalla. Tosiasiassa kuitenkin metrin hangessa kun ei oikein ole mitään tietoa minkä päällä telat on sivurinteessä voisi olla ihan kiva kun koneella saisi seistä paikallaan ja nosturin saisi käännettyä sivulle uran päällä. Ei liikeratakuormaimetkaan turhaan ole niin rakennettu että koura tulee pyörän päältä sivulle jos tarve vaatii.

Ei tuon nosturin liikeradat näytä perinteisestä liikeratakuormaimesta eroavan kovinkaan paljon ainakaan videoiden perusteella. Puomin nivellykset on sen verran taaempana verrattuna paralleelinosturiin, että kyllä tuon kouran samasta välistä puun väliin taivuttaa. Liikkeessä ajo taitaa tuolla olla aika erilaista verrattuna nykykoneisiin, kun on tuo vakautus.

Siitä onko kehitys mennyt hyvään suuntaan voidaan tietysti olla montaa mieltä, mutta tämän päivän ongelma noilla 13 tonnin pikkukoneilla on se, että yhtiöiden taksoilla niillä ei yksinkertaisesti pärjää millään. Onhan näitä paljon jotka lypsynvälissä niillä hakkailee jopa esim. yhdistyksillekin, mutta kokopäiväinen urakoitsija jolla on pari palkkamiestä ajamassa konetta, ei saa kuluja katettua mitenkään. Mieluummin minä ainakin päästän huolellisen yrittäjän isolla koneella tekemään ne harvennukset, kun häviän 5-10 €/motti siinä että joku pujottelee puiden välissä pikkukoneilla ja taksa on sen verran kovempi. Kyllä täällä ainakin ostomiehet antaa valita kuka niitä harvennuksia tulee tekemään, itse on ainakin tarkasti tullut katsottua kuka sen hyvän jäljen tekee. Eikä se yleensä ole se pienimmällä koneella tekevä kaveri, huippukuskeilla on tapana päätyä niihin tehokkaimpiin koneisiin, siksi että silloin kun on tarve, osaavat tehdä huippujäljen ja toisaalta silloin kun on sopiva paikka tulee tavaraakin kovaa kyytiä...

Täähän on mettäkoneihmisten piireissä aika yleinen ajattelutapa että mitä enemmän motteja niin sitä enemmän voittoa. Se nyt ei kuitenkaan mee niin kuin mottikiimaset ajattelevat.
Se on ihan millasen taksan ittellensä neuvottelee ;) Useimmiten sitä vaan ostetaan hiton iso ja kiiltävä kone ja toivotaan nopeaa rikastumista. Loppupeleissä homma menee niin että on pakko hakata niillä huonoillakin taksoilla että saa konetta lyhennettyä

Mutta tosiaan jokainen tekee ihan niinkuin itte haluaa.

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Nys se tuli
Harvennuskone minkä työpaino alkaa olla siellä 23-25 tonnin paikkeilla  :o

10/11 metrinen puomi ja sen päässä tonnin koura saneleevat aika pitkälti alustakoneen painon. Vakaudesta tulee tehokkuutta ja nimenomaan harvennuksella kun koneen ei soisi paljoa keikkuvan. Metsäpohjan kannalta se paino on kyllä huono juttu, laittoipa sen vaikka 10 pyörän päälle.

Uranleveyden taitaa noilla ketjuilla määritellä enimmäkseen ajokone. Joku 1010 tai vastaava teloilla vaatii leveyttä jo sen 3,5 metriä ja kyllä siinä luulis tuonkin taipuvan.

9.5m puomi ja 700kg koura alta 13 tonnin työpainoisessa koneessa on piisannu aivan hyvin harvennuksilla.
Sitäpaitti mä voin venyttää ajouravälin sinne liki 35 metriin ilman että ees huomaat mistä oon puikkelehtinu ;)

Tuntitaksallako ajelet vai omia mettiä harrastat. Tai oikeastaan, kuka ne talkoilla pois ajaa. ;D

Mottitaksalla pääasiassa. Ehteiski harrastaan omissa mettissä  ;D

Minkäslainen ketju sulla sitten on?

Nokka profi ja toistaseks on ajeltu traktoripohjasella kalustolla perässä mut ens talveks hakusessa kevyt kasipyöränen ajokoneeks

Kasikymppi tai kymppikymppi on varmaan sopivia. Minkä takia kasipyöräinen? 6-pyöräinen on kuitenkin niin paljon ketterämpi. Tietenkin epätasaisessa maastossa  ittensä saa sitoo kiinni penkkiin. Niin no, onko tasaisia metsiä olemassakaan.

Kasikymppiä tässä kiikaroitu mutta tuntuvat pitävän hintansa vähän turhankin hyvin. Hiukan ollu ajatuksena valjastaa myös ajokone energiapuun korjuuseen jolloin 810 olis siinä kaikkein parhaiten elementissään nosturin sijotuksen takia. kuus pyöränen ehkä vähän ketterämpi mutta sit taas tuppaa nokka vähä herkemmin sukeltamaan

jorndere

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 87
Vs: Nys se tuli
Teoriasssa ihan hieno laite. Jotenkin tulee mieleen että joko on aika leveät urat harvennuksessa tai sitten koura kopsahtaa herkästi ikkunaan väistettäessä jäävää puuta kun puomin kääntää sivulle. Kummankohan omistajakuski valitsee.

Eihän tuolla tarvitse siihen tyyliin jääviä puita väistellä, koura vain puiden väliin, ajetaan ja käännetään puomia tarpeen mukaan. Kuvaamasi väistely on kuskin ammattitaidon puutetta.

Näinhän se menee elokuvissa mäntykankaalla. Tosiasiassa kuitenkin metrin hangessa kun ei oikein ole mitään tietoa minkä päällä telat on sivurinteessä voisi olla ihan kiva kun koneella saisi seistä paikallaan ja nosturin saisi käännettyä sivulle uran päällä. Ei liikeratakuormaimetkaan turhaan ole niin rakennettu että koura tulee pyörän päältä sivulle jos tarve vaatii.

Ei tuon nosturin liikeradat näytä perinteisestä liikeratakuormaimesta eroavan kovinkaan paljon ainakaan videoiden perusteella. Puomin nivellykset on sen verran taaempana verrattuna paralleelinosturiin, että kyllä tuon kouran samasta välistä puun väliin taivuttaa. Liikkeessä ajo taitaa tuolla olla aika erilaista verrattuna nykykoneisiin, kun on tuo vakautus.

Siitä onko kehitys mennyt hyvään suuntaan voidaan tietysti olla montaa mieltä, mutta tämän päivän ongelma noilla 13 tonnin pikkukoneilla on se, että yhtiöiden taksoilla niillä ei yksinkertaisesti pärjää millään. Onhan näitä paljon jotka lypsynvälissä niillä hakkailee jopa esim. yhdistyksillekin, mutta kokopäiväinen urakoitsija jolla on pari palkkamiestä ajamassa konetta, ei saa kuluja katettua mitenkään. Mieluummin minä ainakin päästän huolellisen yrittäjän isolla koneella tekemään ne harvennukset, kun häviän 5-10 €/motti siinä että joku pujottelee puiden välissä pikkukoneilla ja taksa on sen verran kovempi. Kyllä täällä ainakin ostomiehet antaa valita kuka niitä harvennuksia tulee tekemään, itse on ainakin tarkasti tullut katsottua kuka sen hyvän jäljen tekee. Eikä se yleensä ole se pienimmällä koneella tekevä kaveri, huippukuskeilla on tapana päätyä niihin tehokkaimpiin koneisiin, siksi että silloin kun on tarve, osaavat tehdä huippujäljen ja toisaalta silloin kun on sopiva paikka tulee tavaraakin kovaa kyytiä...

Täähän on mettäkoneihmisten piireissä aika yleinen ajattelutapa että mitä enemmän motteja niin sitä enemmän voittoa. Se nyt ei kuitenkaan mee niin kuin mottikiimaset ajattelevat.
Se on ihan millasen taksan ittellensä neuvottelee ;) Useimmiten sitä vaan ostetaan hiton iso ja kiiltävä kone ja toivotaan nopeaa rikastumista. Loppupeleissä homma menee niin että on pakko hakata niillä huonoillakin taksoilla että saa konetta lyhennettyä

Mutta tosiaan jokainen tekee ihan niinkuin itte haluaa.

Se on totta, että sama vika siellä vaivaa melko varmasti kun meitä viljelijöitäkin, että uskonto oli todistuksessa 10, laskento 5... Sen verran kuitenkin olen kuullut, että muutamia erikoiskoneita (joita suomessa on vähän) lukuun ottamatta on nuo neuvottelumahdollisuudet isojen firmojen kanssa vähän mitä ovat, eli suurin piirtein taksa on se mitä sieltä maksetaan, varsinkin kun aina näitä puoli-ilmaiseksi tekeviä hulluja on jonoksi asti tulossa urakoille.

Ratkaisevaahan on se, paljonko niitä motteja tulee tunnissa ja mitkä ovat kulut tunnissa. Jos joka tunti tuottaa tappiota, ei silloin minkään koneen pito kannata. Tuon pääomakulun osuus on vaan varmasti metsäkoneurakoinnissa, niinkuin monessa muussakin urakoinnissa, yllättävän pieni osa koko kulupottia, eli jos tuotos kasvaa kaksin-kolminkertaiseksi isolla koneella, niin varmasti siinä on plussalla pieniin koneisiin nähden. Tätä varmaan on suomessa joku laitos (metla, metsäteho?) tutkinutkin, mutta veikkaisin että jos koneella se 2500-3000 tuntia/vuosi ajetaan, niin tuo pääomakulun ja koron osuus voisi olla jotain 20% luokkaa kokonaiskulusta... Pa-kulutus ja EHKÄ huoltokulut ovat isolla koneella suuremmat, mutta taas palkka, siirto, ym. kulut eivät muutu miksikään. Ei se helppo ala kuitenkaan ole tuokaan...

nissan

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 806
Vs: Nys se tuli
Miten nuo videot on kuvattu aina noin komeissa männiköissä,eikö nuo koneet ole yleenssä semmosissa ryteikköissä ;D ;D ;D

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Nys se tuli


Amatimies 810 puikoissa  ;D

http://www.youtube.com/watch?v=WSE-8KKtHSo

Taitaa olla isäntä itte, renki tuskin noin... :P

Siellä pääkopassa kaks hernettä etsii toisiaan mutta löytymättä jäi :-X
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Nys se tuli


Amatimies 810 puikoissa  ;D

http://www.youtube.com/watch?v=WSE-8KKtHSo

Taitaa olla isäntä itte, renki tuskin noin... :P

Siellä pääkopassa kaks hernettä etsii toisiaan mutta löytymättä jäi :-X

--viisaus:Aina kannattaa vedättää kun kone vielä hiukankin liikkuu ;D

tap1

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7
Vs: Nys se tuli