Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe sampo 2045säädöt timotein siemenelle?  (Luettu 4550 kertaa)

taisker

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1132
elikä puitu sampolla paljon mutta vain viljoja nyt tarvis puida timoteinsiementä onko erikoisvinkkejä puintiin? pitääkö koneessa olevat säätötaulukot paikkansa vai täytyykö hakee ne umpimähkään?

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: sampo 2045säädöt timotein siemenelle?
elikä puitu sampolla paljon mutta vain viljoja nyt tarvis puida timoteinsiementä onko erikoisvinkkejä puintiin? pitääkö koneessa olevat säätötaulukot paikkansa vai täytyykö hakee ne umpimähkään?

Kullä säätötaulukot paikkansa pitää, ainakin 2065 kokemuksien mukaan.

Vauhtia niin paljon kuin kone vaan nielee, koneistossa silloin reilusti massaa, irtipuinti tehostuu lisääntyneen hankautumisen takia ja kuoriutuneiden siementen määrä vähenee sekä saadaan aikaiseksi puhtaampi puintitulos.

Maitopoika

  • Vieras
Vs: sampo 2045säädöt timotein siemenelle?
ja samalla sampo toimii myös kylvökoneena

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: sampo 2045säädöt timotein siemenelle?
ja samalla sampo toimii myös kylvökoneena

Maitopojalla on näemmä kuukautiset päällä...
Kui mää ain olen paras?

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: sampo 2045säädöt timotein siemenelle?
Eräs satakuntalainen viljanviljelijä eilen tunnusti minulle että kun joskus sais sen CLAASSIN!
Mutta sampolla on sinun toistaiseksi puitava.
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: sampo 2045säädöt timotein siemenelle?
Mä olen jotenkin sitä mieltä, että puimurin pitäisi toimia niin, että vauhti ei saisi olla se ratkaiseva tekijä. Ainakin Sampo on sellainen vehje, että tuntuu siltä, että vauhdilla saa koneen tapettua. Mitä olen seurannut noiden sampojen kohtaloa joiden isännät tykkää kovasta vauhdista, niin kyllä siellä remonttiakin sitten syntyy.

Itse olen lähtenyt siitä, että puin aika hiljaa. Pääsääntöisesti 4km/h viljoilla. Se ongelma mulla tuossa on, että ohralla tulee seuloilta jonkun matkaa viljaa yli. Kokeilin vetää ruumenseulaa taulukkoarvon ylälaitaan, joka on 16. Silti menee jonkun verran jyviä yli. Olen miettinyt, että pitäisikö vieläkin veivata kierroksen verran auki, että seula varmasti auki. Tuuli mulla on ollut lähempänä 800, mikä on taulukkoarvon mukaan yläraja.

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: sampo 2045säädöt timotein siemenelle?
Eräs satakuntalainen viljanviljelijä eilen tunnusti minulle että kun joskus sais sen CLAASSIN!
Mutta sampolla on sinun toistaiseksi puitava.
Olen satakuntalainen viljanviljelijä ja 58S Claassista vaihdoin Sampoon, enkä vaihtais takas, ellei puhuta Lexion kokoluokasta...  :P


Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

samppaj76

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 528
Vs: sampo 2045säädöt timotein siemenelle?
myös täällä pohjanmaalla vaihdettiin claassista sampoon ja tyytyväinen olen ollut tuohon 2045 seen. voihan siihen laittaa tarvittaessa hankainlevyt puintikelan alle. mutta kokeile ohjekirjan säädöillä aluksi ei kannata vauhtia lisätä on helpompaa puida kohtuu nopeutta. remontteja tulee vähemmän ja puimuri kestää enemmän tunteja :D. märkä kasvusto laittaa puimurin koetukselle. seulaston auki pysyminen on isoin haaste kokeilemalla selviää. puhallus kannattaa pitää ylärajalla.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: sampo 2045säädöt timotein siemenelle?
myös täällä pohjanmaalla vaihdettiin claassista sampoon ja tyytyväinen olen ollut tuohon 2045 seen. voihan siihen laittaa tarvittaessa hankainlevyt puintikelan alle. mutta kokeile ohjekirjan säädöillä aluksi ei kannata vauhtia lisätä on helpompaa puida kohtuu nopeutta. remontteja tulee vähemmän ja puimuri kestää enemmän tunteja :D. märkä kasvusto laittaa puimurin koetukselle. seulaston auki pysyminen on isoin haaste kokeilemalla selviää. puhallus kannattaa pitää ylärajalla.

Joo, siis en minäkään tarkoittanut että koheltamaan pitäisi ruveta, vauhti kasvuston mukaan.
 Ja sen itselleen sopivan ajonopeuden oppii aika äkkiä, mutta mikäli kasvusto on kuivaa, tai pystyä ei ole mitään estettä nostaa ajonopeutta.

Muuten, Claassista on Sampoon vaihdettu täälläkin, niin minähän en tosin konetta omista vaan se on yhteistyö kumppanin, mutta eipä paljoa ole perään haikaillut..

Viimeksi muokattu: 29.08.08 - klo:21:42 kirjoittanut bouli

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: sampo 2045säädöt timotein siemenelle?
Jaa niin, tuli mieleeni.

Lakokynnet kannattaa irroittaa mikäli semmoiset on käytössä, taittuvat ja katkeavat aika helposti, palojn helpommin kuin viljan puinnilla. Timotei ei ikinä lakoonnu niin lähelle maata etteikö puinti onnistuisi ilmankin.