Oisko 530 mallista kertyny kokemuksia, vinkkejä? Saattaa olla että tuli ostettua tämmönen...
Sellainen oli aikoinaan. Tehokas peli ja melko simppeli säätää. Painava. Upposi melko herkästi varsinkin Sampoihin verrattuna. Tuli kuitenkin yleensä peruuttamalla ja heijaamalla poiskin. Harvoin piti hinata. 500- sarjalaisten kohdalle sattui useita tosi märkiä vuosia. Tai voihan se olla, että nykySampolla niitä märkyyksiä ei niin huomaa... Kuitenkin oli se ihan hyvä peli puida. Puhdistus oli vaikeaa. Varsinkin säiliöistä sen ruuvin tunnelin sai puhtaaksi vain uittamalla vedellä viljat pois. Ja puimurin piti olla sopivasti kallellaan. Samoin tyhjennysruuvin yläpään puhdistus oli vaikeaa. Vedellä sitten uitettiin myös pohjaruuvit puhtaiksi. Siemenviljelyä kun oli, piti puimuri saada erityisen puhtaaksi.
Olikipilli kannattaa pitää kunnossa. Rypsin puinnissa sopivalla kelillä olkikammio saattoi tukkeutua. Joskus hankalasti, vaikka olkipilli toimikin. Sen sijoitus ei ilmeisesti ollut paras mahdollinen. Joskus kävi niin, että tukkeutumisen huomasi vasta kun puintikelan remmi alkoi savuta... onneksi vain kerran, sen jälkeen muisti tarkkailla silppurin toimintaa peilistä rypsin puinnissa.
Puintijälki oli hyvää. Puhdasta tuli säiliöön ja säätö oli melko vaivatonta. Rajaispuintilaite on erillinen, ja sen toimintaa ei pysty tarkkailemaan. Siksi sen tukkeutuminen on mahdollista jos säädöt eivät ole aivan kohdallaan. Seulaston jatkeen säätö vaikutti rajaisiin merkittävästi. Joskus nostealla puitiin rajaisten ruuvin luukku auki. Seulat vähän isommalle, jatke pienemmälle ja tuulta lisää auttoi yleensä.
Vaaran paikka on moottorin pakosarjassa. Sen päälle saattaa sopivissa oloissa kertyä ohran tai rukiin vihnettä ja se voi syttyä palamaan. Pari sammutinta tuli käytettyä. Sittemmin kuivalla kelillä oli vesikanisteri mukana, jolla sammutti kydön nopeasti. Se oli helppo havaita, kun moottori on vieressä ja savua alkoi pukata. Kannattaa tarkkailla pakosarjan puhtautta, niin ei tarvitse turhaan säikkyä.
Meillä oli ensin 2 520 sarjan konetta, sitten 530S. Hyviä pelejä ne olivat. Viimeiseen tuli joku mystinen hydraulivika, joka jumitti hydrauliikan ajoittain. Järjestelmä putsattiin ja monia komponentteja vaihdettiin, mutta vikaa ei selvinnyt. Hydrauliikka vain lopetti kokonaan toiminnan ja kun koneen sammutti ja käynnisti uudelleen, se toimi taas. Outo vika jota jäljitettiin pari vuotta eikä lopullista syytä selvinnyt. Sampon sitten tultua taloon, todettiin paljon parannusta erityisesti maastokelpoisuuden ja puhdistettavuuden osalta. Myös ergonomia parani paljon. Toki kehityksen myötä muillakin merkeillä.
Kyllä minä pienellä lämmöllä muistan tuota Massikkaa.