Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Lehmille kestokuivike vs makuuparret  (Luettu 25592 kertaa)

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Lehmille kestokuivike vs makuuparret

No huh. Pikkuisen kuumetta ja kortteen kohdalla ei mikään kello soi. Tarvis mennä vissiin nukkumaan..  :-X
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Lehmille kestokuivike vs makuuparret

Käyttääkö kukaan ruokohelvettiä kuivikkeena? Leviää varmaan jokaiselle lohkolle paskan mukana..  :P

Ei sen mitään väliä ole vaikka leviäisikin, se kuolee kuitenkin niin helpolla.

Mut mun mielestä sitä kannattaa ensin kokeilla pieni määrä. Itse olen ainakin ruohohelvetin pölylle ihan tolkuttoman "allerginen", tuskallisia iho-oireita ilmeni joka paikassa johon pöly pääsi. Ehkä 5 kertaa pahempaa kuin ohranpöly. Mutta näin siis minulla..
Onko keväällä paalattua, jos on, niiin homeet sunmuut on sun iho-oireiden takana  ::)
Helpi pitää korjata kesällä, ei pölyä murto-osaakaan keväällä korjattuun verrattuna ja saa luomutuen  8) Niin itte käytin kuivikkeena ja osin ruokintaakin alkuvuosina, mutta sittemmin kaikki myyty milloin kuivikkeiksi ja toisinaan lypsikkien "umpeenpanolääkkeeksi", mutta ei se mihkään paskan mukana leviä.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Lehmille kestokuivike vs makuuparret

Käyttääkö kukaan ruokohelvettiä kuivikkeena? Leviää varmaan jokaiselle lohkolle paskan mukana..  :P

Ei sen mitään väliä ole vaikka leviäisikin, se kuolee kuitenkin niin helpolla.

Mut mun mielestä sitä kannattaa ensin kokeilla pieni määrä. Itse olen ainakin ruohohelvetin pölylle ihan tolkuttoman "allerginen", tuskallisia iho-oireita ilmeni joka paikassa johon pöly pääsi. Ehkä 5 kertaa pahempaa kuin ohranpöly. Mutta näin siis minulla..
Onko keväällä paalattua, jos on, niiin homeet sunmuut on sun iho-oireiden takana  ::)
Helpi pitää korjata kesällä, ei pölyä murto-osaakaan keväällä korjattuun verrattuna ja saa luomutuen  8) Niin itte käytin kuivikkeena ja osin ruokintaakin alkuvuosina, mutta sittemmin kaikki myyty milloin kuivikkeiksi ja toisinaan lypsikkien "umpeenpanolääkkeeksi", mutta ei se mihkään paskan mukana leviä.

Noita oireita tuli jo siemenistä. Kaikki muu tavara paitsi vihreä aiheutti jotain.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Lehmille kestokuivike vs makuuparret
Helpiä on tänä talvena ollut ja tulee olemaan kuivikkeena. Ei tosin tällä hetkellä.  Kuivikkeena ok, mutta paalisilppurilla tahtoo mennä niin pieneksi, ettei jää yhtä kuohkeaksi kuin olki. Kylmillä keleillä vasikat ei pääse "kaivautumaan poteroihin" samalla tavoin kuin oljen kanssa.

Punnailin noita olkipaaleja. n. 5,5 kg olis keskimäärin kevät- ja syyspoikivien oljen kulutus meikäläisten kestopatjalla päivää ja emoa kohti kyseisen päivän kuivitusmäärällä. Lisäksi n. 20-25 l turvetta, hiukan vaikeampi mitata tarkkaa määrää. Pitäis katsoa sitten pidempi ajanjakso muuttuuko määrät mihinkä suuntaan. Syyspoikiville menee noin näppituntumalla 1,5 kertainen kuivikemäärä kuin ummessaoleville. Eli olisko vajaa 6,5-7 kg olkea päivässä ja ummessa oleville 4,5. En jaksanut alkaa ihan karsinakohtaisesti nysväämään tuota kuivitusta, niin tästä tuli hiukan epätieteellinen tulos.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Lehmille kestokuivike vs makuuparret
Helpiä on tänä talvena ollut ja tulee olemaan kuivikkeena. Ei tosin tällä hetkellä.  Kuivikkeena ok, mutta paalisilppurilla tahtoo mennä niin pieneksi, ettei jää yhtä kuohkeaksi kuin olki. Kylmillä keleillä vasikat ei pääse "kaivautumaan poteroihin" samalla tavoin kuin oljen kanssa.

Punnailin noita olkipaaleja. n. 5,5 kg olis keskimäärin kevät- ja syyspoikivien oljen kulutus meikäläisten kestopatjalla päivää ja emoa kohti kyseisen päivän kuivitusmäärällä. Lisäksi n. 20-25 l turvetta, hiukan vaikeampi mitata tarkkaa määrää. Pitäis katsoa sitten pidempi ajanjakso muuttuuko määrät mihinkä suuntaan. Syyspoikiville menee noin näppituntumalla 1,5 kertainen kuivikemäärä kuin ummessaoleville. Eli olisko vajaa 6,5-7 kg olkea päivässä ja ummessa oleville 4,5. En jaksanut alkaa ihan karsinakohtaisesti nysväämään tuota kuivitusta, niin tästä tuli hiukan epätieteellinen tulos.

Varsin hyviä lukuja, kiitos  :D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

antti-x

  • Vieras
Vs: Lehmille kestokuivike vs makuuparret
Veikkaan, että säilis on jotan 27-28 ja koko appeen kuiva-aine jotain 32. Silloin syönti olis about 21 kakg/pv, jos vasikat syö alle 4 kgka.... Hyötysuhde olis kohdallaan.. Terveisin noin 30kg/pv lypsävien ja 20kgka syövien lehmien ukko :)

Ota näyte rintauksesta siksaktyylillä ja mikrota osa näytteestä itse. Usein artturin kuiva-aine heitää 4-5%, jos näyte on ollut pieni ja matkalla ollut kylmä (eli pakkasta)

Oli se vähän vahvempaakin kuin eka analyysi näytti...

En luultavasti saa kosteudesta mikrottamalla niinkään tarkkoja lukuja itse kuin mitä artturi näyttää, mutta appeessa on tosiaan vajaa tonni tuoreleikettä jollain 27 kuiva-aineella, ja kaurat murskesäilöttynä, eli kokonaiskosteus on varmaan samaa luokkaa tai vain hiukan päälle tuon rehun kosteuden.

Pitää varmaan heittää joka tapauksessa pienen heinäripauksen tilalle jatkossa olkea.

Säilönnällinen laatu   SJ > 
pH > 4,11   alle 4,43 (ka 327 g/kg) 
Ammoniakkityppi > 21  g/kg N  alle 70 
Maito- ja muurahaishappo > 62  g/kg ka  35 - 80 
Haihtuvat rasvahapot > 22  g/kg ka  alle 20 
Liukoinen typpi > 316  g/kg N  alle 500 
Sokeri > 44  g/kg ka  50 - 150 
Koostumus   SJ > 
Kuiva-aine > 327  g/kg   
Raakavalkuainen > 151  g/kg ka  120 - 180 
Kuitu (NDF) > 471  g/kg ka  450 - 550 
D-arvo > 710  g/kg ka  660 - 680 
Sulamaton kuitu (iNDF)  35  g/kg ka  60 - 90 
Tuhka  74  g/kg ka  50 - 110 
Rehuarvot   SJ > 
ME (energia-arvo) > 11,4  MJ/kg ka   
OIV > 91  g/kg ka  71 - 88 
PVT > 17  g/kg ka  14 - 46 
Syönti-indeksi > 120   90 - 120 
ME-indeksi > 123   85 - 130 
Arvio näytteen säilönnällisestä laadusta   SJ > 
Arvosana > 9   
 
 

Saaren paroni

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 93
Vs: Lehmille kestokuivike vs makuuparret
Mitenkäs paljo tuossa kestokuivike hommassa tarvitaan virallista lantalatilaa verrattuna vinokuivikkeeseen?
se on aina eteenpäin kun takaapäin työntää...

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Lehmille kestokuivike vs makuuparret
Mitenkäs paljo tuossa kestokuivike hommassa tarvitaan virallista lantalatilaa verrattuna vinokuivikkeeseen?
Ihan saman verran, mutta kestokuiviketilan voi arvioida osaksi lantalatilaa. Itte muistaakseni laskin kestokuivikealalle 1,5 kuutiota neliolle silloin kun tein pihattoa, myöhemmin sitten tein isomman lantalan ja olen sitä mieltä, että lantala kannattaa aina tehdä ylettömän suuri ja ehdottomasti katettu, siellä voi säilyttää sitten ne kuivikeoljet/turpeet ja vaikka ylimääräiset hiehot tarvittaessa  ;)