Kannattaa huomata, että hallitus on taho jolla on kaikki informaattio käsissään. Politiikon tehtävä on osata kysyä, ja kyseenalaistaa. Kukaan ei voi mitenkään "hallita ja osata" kaikkea, sen sijaan ympärillä täytyy olla ryhmä jonka avulla pystytään valitsemaan se vähiten huono vaihtoehto.
Jos poliitikot ovat mielestäsi huonoja, niin kannattaa asettua itse ehdolle. Tai ainakin olla yhteydessä omaan kansanedustajaan. Ja jos perään huutelu ja jälkiviisaus ovat lajisi, löytyy sillekin "suuntaukselle" oma eduskuntapuolue.
Poliitikon ja varsinkin ministerin, sekä myös tärkeinpien avustajien, vaatimuksiin kuuluu myös kohtuu hyvä yleissivistys ja tietyissä asioissa erittäin hyvät tiedot. Erittäin hyvin mielestäni kuuluu ymmärtää yleisimpien omistujärjestelyjen vaikutus verotukseen. Työn vaatimuksiiin pitäisi kuulua myös tietty selkärankaisuus. Jos eteen tulee ehdotus, joka tuntuu puutteelliselta tai luvut näyttävät epäuskottavilta, asiasta otetaan selvää ennen päätöksen tekemistä. Jos muut eivät suostu lisäaikaan, niin sitten vastustetaan epäselvää tai huonoa esitystä senkin uhalla että hallitus kaatuu. Ainakaan ei anneta niin yksimielistä kuvaa ulospäin kuin hallitus teki. Ja kun kerran hallituksella on ne parhaat tiedot, niin on se kyllä kumma, että ensimmäisinä korjaamista vaativasta virheestä huomattaa opposition ex-yrittäjä poliitikko sekä lehdistö.
Nykyiset poliitikot ovat mielestäni huonoja. Ammattipoliitikoista Kataisen ikäkummpaneista suurimmalla osalla taitaa olla merkityksellinen työura pelkkää politiikkaa. Minun mielestäni se ei ole hyvä ja lisää sen riskiä, että asioista tehdään helkkarin monimutkaisia.
Opposition kuuluu mielestäni esittää kritiikkinä oikeita vaihtoehtoja ja myös oikeasti yrittää kaataa hallitusta jos siihen on aihetta. Jos suuren oppositiopuolueen johtaja sanoo, ettei hän toivo hallituksen kaatumista, tarkoittaa se mielestäni sitä, ettei hänellä ole yhtään parempia ideota.
Itse en politiikaan lähde, mutta mietin mielelläni välillä joidenkin henkilöiden motiiveja ja päätösten vaikutuksia pohtiessani mitä itse elämässäni teen. Varsinkin jos teot tai puheet tuntuvat oudoilta. Se ei mielestäni ole jälkiviisastelua tai huutelua.
Ylipäätään nykyinen yhteisöveron uudistus ja sen rahoitus perustuu liikaa hartaisiin toiveisiin kuin todennäköisesti tuleviin vaikuksiin. Osinkoveron kiristyksellä alennuksesta rahoitetaan vähän yli puolet. Lopun pitäisi tulla taloudellisen toimiaisuuden ja sitä kautta verotuoton kasvamisella. Vaikka firmoja ei verotettaisi lainkaan, ne eivät palkkaa uutta työvoimaa tai investoi, jos tuotteilla ei ole kysyntää tai toiminta on muutoin tehty hankalaksi. Alennus helpottanee jonkin verran aloittelevan oy-muotoisen yrittäjän alkutaivalta, kun firmaan jää hieman enemmän rahaa. Kunhan vaan toiminta on kannattavaa.