Eläppäs Heino hättäele.
Kyllähän sitä mossipekana kylän muiden mouhojen kanssa noita Jawoja tuli rassattua.
Jonkun meidän kossien isoisän peruja tuollainen, kakspuolsatanenkohan se nyt oli,otettiin työn alle.
Moottoria herkisteltiin, penssoa tankkiin ja sitä poljettiin, työnnettiin ja vedettiin, annettiin ryyppyä tulpan reiästä ja kuivattiin, vaan eihän se käynnistynyt.
Tutkittiin ruokapuoli ja se oli kunnossa, mutta kipinätä ei ollut ja milläpä se olisi testattu ja kunnostettu.... Mutta..
Eipä luovutettu. Purettiinpa jonkun juusomallin Tunturista virtalaitteet ja väntäröitiin ne tuohon Jawan alkuperäisten tilalle, niin niin, puolat ja kärjet aluslevyineen ja magneetto päälle ja jumaliste, kone heräsi henkiin
Sen vioit kuvitella vähän reilun kymmenvuotiaan kollin tunteet, kun onnistuttiin asentamaan tavallisen Tunturin kipinä moottoripyörään ja voimaa tuntui olevan tarjolla lähes rajattomasti.
Se mokoma löi takapyörällä joutavaa (tai ainakin niin uskottiin) kun käänsi kaasua pikkupykälällä, tai ainakin hiekka oli jäljessä huomattavan tummaa ja kuohkeaa.
Etujarrun toimintaperiaate opittiin kantapään, tai itseasiassa kyynärpään kautta. Sehän oli ja on nimittäin noiden rumpujarrullisten ja eritoten Jawan tyyppivika. Siinä kun jarrukegät kului ja vaijeristahan sitä säädettiin "kehälle", niin viimeinhän se oli kenkiä levittävä epäkesko lähes valmiiksi poikittain ja seuraavalla jarrutuksella se jo sopikin kääntymään poikkiteloin ja kun mikään voima ei sitä voinut palauttaa, niin etupyörä oli jumissa ja vesakko kutsui.
Jos onnistut jostakin tuollaisen itsellesi hankkimaan (sehän on jo todellinen klassikko ja maksaa lähes kuin kokaiini katukaupassa), niin pidä varasi sen etujarrun kanssa!!!
Noita sähkövikaisia yksilöitä varmaankin on monellakin tiedossa ja jos niihin ei löydy alkuperäisosilla apua, niin uskoisin niiden käynnistyvän noilla mopetin virtalaitteilla vieläkin ja jos me uokarit kotikonsteilla ne saatiin asennettua, niin kai se nykytekniikalla onnistuu jo korjaamoillakin.
Naapurin hulttiopoika ajoi metänsetällä (MZ), siitä ei senkummenpia kokemuksia, oli vaan vinkeän näköinen, kun ajovalo ei kääntynyt ohjauksen mukana, sehän oli jotenkin modifioitu rungon ja tankin jatkeeksi.
Jos tuollaisen kulttipyörän tulet hankkineeksi, sillä voit kyllä hurruutto rinta rottingilla torille tai ajatteleppa jollekin kesälavalle jussina, kun haetarj soep.
Onnittelen jo varulta etukätteen.