Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe pääomakulut traktorista  (Luettu 15824 kertaa)

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8354
Vs: pääomakulut traktorista
Mulla oli Jontikan kurottaja ja Massikan puimuri, joihin tehtiin remonttia urakalla. Valmeteilla on menty lähes öljynvaihdoilla, muissa merkeissä on sitten ollut joskus jotain pientä.
Mystinen kesälaatumies

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: pääomakulut traktorista

Mutta edelleen, olen sitä mieltä että koneessa on muutakin kulua kuin pääomakulu ja maatalouden kannattavuuteen sillä kululla on yllättävän vähän suoraa vaikutusta. Kun pyörittelette niitä exceleitä niin laskekaapa huvikseen kuinka suuria remontteja vanhaan kalustoon kärsii tulla, jos vertaa että sijoittaa vähän suuremman pääoman ja saa takuut + konerikkovakuutukset.

Itsekin olin ennen vanhan kaluston kannalla, mutta jatkuva remontointi imee mehut miehestä. Eri asia jos tunteja tulee muutama sata, omissa hommissa ei kovin kummoista taavettia kannata pitää..

Tässäpä tää kiteytettynä on. Ylläpitoon kun lisätään se että isäntä on todella käsi, eli remontointi ei suju, huollot kylläkin, niin korjauslaskut on äkkiä todella kalliita. Lisäksi jos ja kun konetta tarvitsee päivittäin on järjestelyt aina hankalia. Ilmaisia lainakoneita ei maailma enää tunne...  ::)

Uusissa koneissa näyttäs myös polttoainetalous olevan parempaa, sieltäkin äkkiä jonkun tonnin pääomaa kuittaa... riippuu toki hommista.  :-\

Tosta polttoainetaloudesta voisin muuten olla huomattavasti eri mieltä.

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: pääomakulut traktorista
Olen laskeskellut että pääomakustannus olisi noin 6€/h alv 0 nykysellä kalustolla. Varusteet ovat näissä malleissa riittävät eli jos vaihdan vielä kerran haluan samanlaisen varustetason eli muista hilavitkuttimista en maksa. Sitten pitää tietysti maksaa kulutusosista vaihdossa, pääasiassa renkaat, naarmut ja yleiskuluneisuus.

Tällä periaatteella uusi vastaava traktori saisi maksaa 5000h kohdalla vaihtaessa n 6x5000 + renkaat 5000 + yleiskuluminen ~ 5000. Eli 40000 euron maks välirahalla pitäisi saada uuden vastaavan.

Ehkä se olisikin mahdollista 6000-sarjoissa. 30 vanhasta ja 70 uudesta? Kauppa haluaisi ehkä saada enemmän.

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: pääomakulut traktorista


Uusissa koneissa näyttäs myös polttoainetalous olevan parempaa, sieltäkin äkkiä jonkun tonnin pääomaa kuittaa... riippuu toki hommista.  :-\
[/quote]

Tosta polttoainetaloudesta voisin muuten olla huomattavasti eri mieltä.
[/quote]

  Ainakin punavanteisissa olen huomannut melkoista eroa vanhemman kaluston hyväksi..

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: pääomakulut traktorista
Käteisellä ostetuis Variois ei ole pääomakuluja  :o
Meinaako että ne ikkunakirjekuoret niitä pääomakuluja olisi ?
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

sorjone

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1437
  • Karjala takaisin.
Vs: pääomakulut traktorista
  Ennen mä  pistän sata tonnia autoon kun traktoriin.
FIXIT

saiski

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 76
Vs: pääomakulut traktorista
Milaisia helvatin koneita teillä on kun niihin niin kauheasti remonttia täytyy tehdä?

 Olisko Valluja tai Massikoita?  :D

Tai sit jotain sakuja...

miller

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 233
Vs: pääomakulut traktorista
Käteisellä ostetuis Variois ei ole pääomakuluja  :o
Meinaako että ne ikkunakirjekuoret niitä pääomakuluja olisi ?

joo, mutta kädettömällä on ;D
vielä viisi

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: pääomakulut traktorista
  Ennen mä  pistän sata tonnia autoon kun traktoriin.

Minä olen laittanut molempiin tuon verran, eikä edes riittänyt  ;D 8)
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

justus

  • Vieras
Vs: pääomakulut traktorista