Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ruokinnan teemavuosi "lisää maitoeuroja"  (Luettu 1211 kertaa)

lypsikki

  • Vieras
 - On tämän vuoden Valion ja yhteistyökumppaneiden teema saada ruokinnan voimin lisää maitoa ja tuloja. Tästä on mm. Pellervon Eläin-lehden pääkirjoituksessa. Sitä lukiessa tuli väistämättä mieleen että mitä itse on havainnoinut että mikä tekijä on merkittävin mikä erottaa parhaat tuotosvuodet heikommista ja ehdottomasti se on säilörehu! Jos se saadaan onnistumaan, on ravinotarvoltaan lypsättävää ja etenkin maittavaa että lehmät syö sitä runsaasti niin kyllä maitoa tulee niin että juuri tankkiin mahtuu. Oikeasti kun parhaiden karjojen listat tulee Nauta-lehteen niin käytännössä ne ovat niitä karjoja joilla on onnistunut rehun teko!

Toinen minkä olen huomannut vaikuttavat keskituotokseen on lehmien säännöllinen poikiminen eli tietty hedelmällisyys ja oikea aikainen siementäminen. Kun tyhjäkausia ei ole niin se nostaa keskituotosta. Lisäksi tyhjäkaudet voivat olla joa tappioita jos niitä sattuu olemaan useamman lehmän toimesta. Kolmanneksi tärkeimmäksi laitan toki olosuhteet ja eläinten kohtelun ja hoidon sekä väkirehun laadun. Se on ollut pakko huomata että täysrehulla on homma tullut tehokkaammaksi kun tehdasrehu on tasalaatuista niin lehmät saa tarvittavan energian ja ravintoaineet tasaisesti ja kiimat ovat pyörineet paremmin ja varhaisluomisia on ollut vähemmän mitä viljaruokinnassa oli. Neljänneksi vasta laitan jalostuksen vaikka se on samassa edellisen kanssa. Jalostuksessa on myös otettava huomioon tuotos mikäli sitä mielii, toki siinäkin on rajansa esim. maitokilojen jalostamisessa kannattaa olla jokseenkin varovainen jos on jo karja-aines jolla nestetuotokseen on taipumusta, sillä korkea maitotuotos korreloi negatiivisesti pitoisuuksien, terveysominaisuuksien ja rakenteen kanssa. Ainahan voi jalostaa mm. pitkämaitoisuutta ja pitoisuuksia lisää.

Te joilla on ollut karjaa pitempään niin mitkä asiat ovat teidän mielestä olleet ne merkittävämmät millä parhaat tuotosvuodet ovat erottuneet huonoimmista?

mää vai

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
  • 2015-ostajan markkinat
Vs: Ruokinnan teemavuosi "lisää maitoeuroja"
Puhut taas pelkkää asiaa! Jalostus ei ainakaan mun mielestä ole ensimmäinen maitotuotokseen vaikuttava asia. 1.Rotu friisiläinen tai ay, eikä mitään lemmikkejä. 2. tasalaatuinen ruokinta, helpoiten teollisilla rehuilla ja omalla hyvällä säilörehulla, eikä niittoruokinta ym. sekoiluja. 3. hoito ja olosuhteet. Näillä on menty onnistuneesti eteenpäin.
Oon vaatimaton!