Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Apetennistä...  (Luettu 7570 kertaa)

Suki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 787
Vs: Apetennistä...
Kompromissi visiiriin:

Toiseen kouruun 40% appeesta, toiseen 60%. Jakosuhteet vaihtaa joka toinen päivä ja siivoo ne vähät rippeet joka toinen päivä. Näin kertoi eräs tuttava ja hyvin tuntuu toimivan.
Selittäjät selittää,
koirat haukkuu perään,
mutta karavaani kulkee taas.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Apetennistä...
Realisti: Onko maitomäärä myös noussut kun ruokaakin menee noin paljon enemmän ??? Itse huomannut myös saman asian... Säilörehua kuluu enemmän appeessa, mikä on mun mielestä positiivinen asia. Maitomäärä on tällä hetkellä aika lähellä samassa mitä oli ennenkin, mutta hiehojen osuus on aika lailla iso niin kuin laajentavilla on tapana. Paras hieho lypsää noin 38 litraa päivässä ja huonoin 24. Muuten hiehot lypsää tasaisesti kolmenkympin molemmin puolin, mikä on mun mielestä sopiva taso. Ja kyseessä täysape.

Meillä on leveä ruokintapöytä sivulla ja kolmirivinen ratkaisu. Hieman askarruttaa kuinka jatkossa riittää ruokintapöydällä tila kun tulee ryntäys uutta apetta jakaessa, kun nytkin on ahdasta vaikka eläimiä on jonkin verran yli puolet kapasiteetista. Sama juttu on tullut myös täällä huomattua. Mieluummin syövät muualta kuin lukkoparsien kohdalta, mikä on mun mielestä ihan luonnollista kun ei ole mikään painamassa kaulaan. Niskaputki näyttäis tulleen kerralla kohdalleen kun ei haittaa eläimiä millään lailla.

Nautamagneetti

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Vs: Apetennistä...
Apepöytä on totutusti tyhjennetty aina ennen uuden jakoa - 10% hävikkiin on ollu nyt viime aikoina pyrkimys.  Tähteeksi korjattu ape kelpaa alle 6kk nuorikoiden ruokintaan.  Itse olen ainakin sellasen havainnon tehnyt, että siinä vaiheessa kun apetta tosiaan on enää se 10% - rehunkulutus parinkin tunnin sisällä keskellä kirkasta päivää käytännössä olematonta. 5000 kilon kokonaisappeesta 10% on vielä sentään sellainen määrä, josta riittää ruokintapöydälle  kaikille syötäväksi.

Hävikin punnitsen kippaamalla tavaran takasin apekärryyn ja katsomalla näytöltä. Ruokinnan ongelmat tuosta ainakin tuntuu näkevän - kesällä ei ainakaan karkearehu maittanut(reseptin korkea kuiva-aine ja lajittuvuus)  ja 24 tunnin sisällä hävikki kasvoi, kun reseptistä puuttui esim. perunarehun tai tärkkelysrankin tapainen komponentteja liimaava sidosaine. Lisäksi säilörehun säilönnällisen laadun vaikutukset on tullut tuosta tavasta melko nopeasti huomattua.

Mullistaja

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 118
Vs: Apetennistä...
Visiirikouruun semmoinen kone ei edes mahdu :)

Visiirissä kun molempiin suuntiin tuuppaa sen jääneen 10-30kg rehua lapiolla tai talikolla ennen uuden jakoa niin aikaa menee päivittäin 5-10 min 150 lehmän visiirillä sisältäen päätyyn kertyneiden kasojen pois viennin kerran pari viikossa.

Toiset tietty putsaavat vain kerran parissa viikossa (tai kuukaudessa) mutta meillä on lähdetty siitä että visiirissä ruokinta ei saa olla sen huonompilaatuista kuin leveässä pöydässäkään.

Niin ja onnea uuteen navettaan, kyllä joku lannanpoisto tms. (ja isäntä) vielä ehtii hajota  :P

10 minuuttia joka päivä on 60 tuntia vuodessa.........

antti-x

  • Vieras
Vs: Apetennistä...
Visiirikouruun semmoinen kone ei edes mahdu :)

Visiirissä kun molempiin suuntiin tuuppaa sen jääneen 10-30kg rehua lapiolla tai talikolla ennen uuden jakoa niin aikaa menee päivittäin 5-10 min 150 lehmän visiirillä sisältäen päätyyn kertyneiden kasojen pois viennin kerran pari viikossa.

Toiset tietty putsaavat vain kerran parissa viikossa (tai kuukaudessa) mutta meillä on lähdetty siitä että visiirissä ruokinta ei saa olla sen huonompilaatuista kuin leveässä pöydässäkään.

Niin ja onnea uuteen navettaan, kyllä joku lannanpoisto tms. (ja isäntä) vielä ehtii hajota  :P

10 minuuttia joka päivä on 60 tuntia vuodessa.........

@20€/tunti tekee 1200€. Ja jos sillä saa esim. 1% lisää maitoa niin 1000 000 litrassa tekee 10 000 litraa eli 4500-5000 euroa. Jos sillä saa vain 0,5% maitoa, niin sitten vain 2500€. Jos ei oikeasti hyödytä mitään, niin sitten tulee tietty 1200€ takkiin.

mah

  • Vieras
Vs: Apetennistä...
Visiirikouruun semmoinen kone ei edes mahdu :)

Visiirissä kun molempiin suuntiin tuuppaa sen jääneen 10-30kg rehua lapiolla tai talikolla ennen uuden jakoa niin aikaa menee päivittäin 5-10 min 150 lehmän visiirillä sisältäen päätyyn kertyneiden kasojen pois viennin kerran pari viikossa.

Toiset tietty putsaavat vain kerran parissa viikossa (tai kuukaudessa) mutta meillä on lähdetty siitä että visiirissä ruokinta ei saa olla sen huonompilaatuista kuin leveässä pöydässäkään.

Niin ja onnea uuteen navettaan, kyllä joku lannanpoisto tms. (ja isäntä) vielä ehtii hajota  :P
Ai jotkut ihan oikeasti putsailee visiiriä? Meillä kun se on siivottu keskimäärin kahdesti vuodessa.                       
  :-X                                                 

Toistaiseksi ainakin. Kun homma on vähän vakiintunut varmaan koetetaan tuota toista tapaa ja katsotaan onko sillä mitään negatiivisia vaikutuksia :)

Syötätkö sitten aina tyhjäksi, välillä tyhjäksi vai niin että eri alue jää eri kertoina tyhjäksi?

Koemanille en tällä kokemuksella osaa vielä kertoa mitään muuta kuin sen että lukkoparsien eteen jää aina selvästi enemmän rehua kuin kunnon erottajilla ja niskaputkella varustettujen ruokintaparsien eteen.
Talvella yrittänyt katsoa, että edes kerran viikossa olisivat tyhjänä visiirit. Kesällä toki oltava tarkempi, 2-3 päivää on maksimi, ettei ala ape haisemaan. :'( Mutta melkoisen hyvin tuohon apemäärän optimointiin pääsee, melko saman määrän lehmät päivittäin popsivat. Toki rehueriä vaihtaessa joutuu muutamia päiviä tarkemmin syöntimääriä seuraamaan. Ja jos joku pöydän lakaisua rakastaa, en kyllä visiirisysteemiä hänelle suosittelisi.... :-X

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Apetennistä...
En minä nyt sitä pöydän putsausta niin kovasti rakasta, mutta tehtävä se on parin päivän välein kun pöytä tyhjenee. Eipä siinä mene kuin muutama minuutti. Visiiripöytä ei vaan tuntunut omalta jutulta kun rakennusta lähdettiin miettimään. Vielä ainakin vaikuttaa ihan hyvältä ratkaisulta... Sama minkälaisen ratkaisun tekee rakennuksen tyypin tai muiden asioiden suhteen pitää olla perusteltavissa ainakin itselle :) Kaikissa ratkaisuissa on puolensa.

Nautamagneetilla aika mielenkiintoisia juttuja appeen kulutuksen seuraamiseksi... Mulla on exelissä taulukko millä seuraan k.a-kilojen kulutusta ja niillä tuotettua maitomäärää. Adamilta sain vinkin että tuolla tavalla on hyvä seurata rehun kulutusta ja hyötysuhdetta.
Mulla menee ehkä hieman hankalaksi jos pitää "jätteet" alkaa siivoamaan pois edestä, kun kaikki "turhat" eläilmet on eri rakennuksessa. Tai sitten pitää lapioida lumikauhaan ja jättää pohjaksi umpiappeeseen. Tällä hetkelläkin on umpiappeen pohjana lehmäapetta johon lisään huonoa säilistä ja olkea paalin verran+vitamiinit ja kivennäiset. Näyttäis toimivan joutavien ruokinta hyvin tuolla menetelmällä. Ongelmana oli aikaisemmin poikimisen jälkeen tulevat ripulit kun eivät olleet tottuneet lypsyappeen komponentteihin. Pari viikkoa otti pötsin tottuminen viljaan ja puolitiivisteeseen.

Nautamagneetti

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Vs: Apetennistä...
En minä nyt sitä pöydän putsausta niin kovasti rakasta, mutta tehtävä se on parin päivän välein kun pöytä tyhjenee. Eipä siinä mene kuin muutama minuutti. Visiiripöytä ei vaan tuntunut omalta jutulta kun rakennusta lähdettiin miettimään. Vielä ainakin vaikuttaa ihan hyvältä ratkaisulta... Sama minkälaisen ratkaisun tekee rakennuksen tyypin tai muiden asioiden suhteen pitää olla perusteltavissa ainakin itselle :) Kaikissa ratkaisuissa on puolensa.

Nautamagneetilla aika mielenkiintoisia juttuja appeen kulutuksen seuraamiseksi... Mulla on exelissä taulukko millä seuraan k.a-kilojen kulutusta ja niillä tuotettua maitomäärää. Adamilta sain vinkin että tuolla tavalla on hyvä seurata rehun kulutusta ja hyötysuhdetta.
Mulla menee ehkä hieman hankalaksi jos pitää "jätteet" alkaa siivoamaan pois edestä, kun kaikki "turhat" eläilmet on eri rakennuksessa. Tai sitten pitää lapioida lumikauhaan ja jättää pohjaksi umpiappeeseen. Tällä hetkelläkin on umpiappeen pohjana lehmäapetta johon lisään huonoa säilistä ja olkea paalin verran+vitamiinit ja kivennäiset. Näyttäis toimivan joutavien ruokinta hyvin tuolla menetelmällä. Ongelmana oli aikaisemmin poikimisen jälkeen tulevat ripulit kun eivät olleet tottuneet lypsyappeen komponentteihin. Pari viikkoa otti pötsin tottuminen viljaan ja puolitiivisteeseen.

No juuri tuon ka-syönnin tarkkailun vakioimiseksi on tuo 10% hävikki kokeiltu. Nykysellä reseptillä, jos rehuntähteitä on 24 tunnin kuluttua se kymmenesosa, niin lehmäkohtainen ka-syönti on vuorokaudessa noin 21. Väkirehuprosentti 45.

kolapoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 610
Vs: Apetennistä...
voi taivas ja mä vaan teen ja jaan appeen :-X

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Apetennistä...
Toisilla se vaan on helpompaa ;) Kolapojalle kiitos apevaunun ostoa mietittäessä käydystä puhelusta. Jeantil on pelannut mun hyvin...

Red Bull

  • Vieras
Vs: Apetennistä...
Itte oon luutannu tota nelimetristä pöytää tässä elämässä aivan riittävästi. Voikohan typerämpää hommaa ollakkaan..  ::) Isoissa navetoissa sen voi tietty koneellistaa mutta ihan joutavaa hommaa siltikin. Jos uusi navetta joskus rakennetaan ei visiirille ole vaihtoehtoa.

AgriAllah

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 782
Vs: Apetennistä...
"Tavan" pöytäänkin kannattaa uutena tehdä kourut. Vähentää aika oleellisesti appeen pompottelua.
Tranceforming the world

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Apetennistä...
Kourujen pitää sitten olla oikeasti syvät että niistä on jotain hyötyä... Muuten vaan haittaa siivoamisessa kun ei pysty koneellistaa. Meilläkin oli kourut pihalla rakentamisen aikana, mutta päätin ettei laiteta. Vielä ei ainakaan ole kaduttanut. En tosiaankaan pidä pahana siivota parin päivän välein pöytää harjalla...

AgriAllah

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 782
Vs: Apetennistä...
^ oliko sulla rosteria vai mitä nuo kourut ?
Tranceforming the world

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Apetennistä...
Ihan sitä tavallista saumattavaa "betoni" kourua joka laitetaan valujen yhteydessä lattiaan. Jos laittaisin kourut niin pitäis olla syvät rosterikourut niin kuin visiirissäkin.