Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe NH 8000 sarja  (Luettu 1833 kertaa)

Uuno74

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 174
NH 8000 sarja
On hyväksi kehuttu mutta paljon tunteja näihin on kertynyt. Kannattaako kiertää kaukaa jos 2500h lähestyy ::)  8030-8040 saisi alle 15tonnin esim ruotsista, rahti sen päälle miten paljon se nyt tekee....

Masinisti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 250
Vs: NH 8000 sarja
Noita vanhempia on myyty suomessakin alle 10 tonnilla, tosin 10 jalan pöydällä mikä on hieman kapea, 12 jalan pöytä on koneistoon nähden sopivaisempi.
Ensimmäisissä 8030 ja 40 malleissa on molemmissa Fordin 6 kone, mikä vaihtui 8030 mallissa Ivecon 5 sylinteriseen vuonna -83, tuo Iveco on hieman tehoton, vain 90hv. Myös 30 mallissa oleva kiinteä jäähdyttimen verkko tukkeutuu helposti. Vuonna -87 tuli uusi pöytä jossa syöttöruuvi on halkaisijaltaan suurempi ja pöydän pohja on 10cm pitempi, muutokset paransivat jo ennestään hyvää syöntiä entisestään. Tyhjennysruuvi muuttui samalla tehokkaampaan, vielä nykyiseenkin käytettävään malliin, teho märällä tavaralla on moninkertainen vanhaan verrattuna.

Kyllähän nuo kestävän koneen maineessa ovat olleet, varsinaista heikkoa paikkaa ei ole. Vetoakselin voi saada ääriolosuhteissa poikki, mutta vaihtamalla Karpiolan akselit ei sitäkään mahdollisuutta ole. Ensimmäiset 2000 tuntia menee teriä ja remmejä vaihtaen, sen jälkeen kannattaa vaihtaa kaikki ketjut, kaksoissormet, ym. kulunut ja ajaa toiset 2000 tuntia, on pääomakulut puitavalle hehtaarille kohdillaan.