Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tuottajan "tiedottaminen" maidonhinnasta  (Luettu 9971 kertaa)

bobbari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2642
  • Sosiaalinen erakko
Vs: Tuottajan "tiedottaminen" maidonhinnasta
Kyllä on kummallinen asenne!
 Totta hemmetissä hinnan pitää nousta, hinta ollu 2000 luvun käytännössä sama, polttoaineet, rehut, lannoitteet koneet, rakentaminen, työ =ihan kaikki on noussut mutta maidonhinta pysynyt samana! Tarkoittaa että tulos huononee, jos sitä ei joku ole tajunnut. Jos Tuotannossa on ollut varaa kokoajan kiristää niin sehän kertoo että rahaa on aiemmin tuhlattu aiemmin eli lähtötilanne on varmaan ollu jo pielessä.
Rahaahan tällä hommalla on tarkoitus tehdä eikä loppujen lopuks mitään muuta!
   Juu.  Asennetta näyttää piisaavan.      Näistä henkilöistä leivotaan vielä kunnon
osuustoiminta-aatteen kannattajia.

Nyrkkisääntönä voi pitää mitä pohjoisemmaksi mennään sen tyytyväisempiä ollaan
maidon hintaan.    Ihmeellistä eikö totta.
Tai sitten aatteellisuus siirtyy isältä pojalle.    Vaikka kuinka menisi metsään linjaukset...

Sikäli huvittavaa kun katsoi maastullia viime viikolla, niin siinä oli potretissa kuinka
maataloustulot ovat tulleet alas ryminällä kymmenessä vuodessa ?
Ja palkansaajan ansiot parantuneet vastaavasti kymmenillä prosenteilla.

Mutta nää jutut ei varmaankaan koske MAITUA...   :-[ :-[
Tuskahiki on köyhän sauna...

bobbari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2642
  • Sosiaalinen erakko
Vs: Tuottajan "tiedottaminen" maidonhinnasta
mites ne kulut? Oman muistin mukaan 2009 oli n. 60snt/litra nyt jo 1,10 lähes. Paljonko siinä on prosentuaalinen nousu?
 Kaura huitelee 220euroo/tn, rypsirouhe yli 300€/tn/ kirvesmiehet 35-40€/h, putkimiehet lähemmäs viiskymppii.
 Mutta ei siinä, laita sä puolestas viestiä valiolle että hintaa ei tarvitse nostaa, me nöyrimmät palvelijanne kyllä tyydytään tähänkin mitä meille nyt satutaan antamaan. 
Aina verrataan maidonhintaa eurooppaan kuinka meillä on kaikki hyvin. Onko hollannissa tai saksassa tällä hetkellä -30 astetta pakkasta? Onko ollut tällanen ydintalvi joulukuun alusta alkaen? Ei tasan tarkkaan ole. Huvikseenko ne maajussit siellä maitoa suihkuttaa pelloille ja kaupunkien keskustoihin mielenosoituksissa?
Suomifarmarin mielestä ittellä menee hyvin jos jollain toisella menee huonommin.
  Naulan kantaan.   Ja plussaa ropisee.    Monta kertaa just mielessä käynyt kun Euroopan
maidontuottajat osoittaa mieltä niin siellä ei maitoa, lietettä eikä paskaa säästellä !

Täällä Suomessa kun joku uskaltaa kysenalaistaa sitä maidontuottajan yrittäjätuloa,
niin jopas tulee oikein tunteella päin näköä.
Hinnan perään kyselevä ei saa kuin tuimia katseita keisarin kokouksissa.

Ei se maidontuottajankaan elintaso voi muuta väestöä jäljessä pariakymmentä vuotta tulla.  :(
Tuskahiki on köyhän sauna...

antti-x

  • Vieras
Vs: Tuottajan "tiedottaminen" maidonhinnasta
Kyllä on kummallinen asenne!
 Totta hemmetissä hinnan pitää nousta, hinta ollu 2000 luvun käytännössä sama, polttoaineet, rehut, lannoitteet koneet, rakentaminen, työ =ihan kaikki on noussut mutta maidonhinta pysynyt samana! Tarkoittaa että tulos huononee, jos sitä ei joku ole tajunnut. Jos Tuotannossa on ollut varaa kokoajan kiristää niin sehän kertoo että rahaa on aiemmin tuhlattu aiemmin eli lähtötilanne on varmaan ollu jo pielessä.
Rahaahan tällä hommalla on tarkoitus tehdä eikä loppujen lopuks mitään muuta!
   Juu.  Asennetta näyttää piisaavan.      Näistä henkilöistä leivotaan vielä kunnon
osuustoiminta-aatteen kannattajia.

Nyrkkisääntönä voi pitää mitä pohjoisemmaksi mennään sen tyytyväisempiä ollaan
maidon hintaan.    Ihmeellistä eikö totta.
Tai sitten aatteellisuus siirtyy isältä pojalle.    Vaikka kuinka menisi metsään linjaukset...

Sikäli huvittavaa kun katsoi maastullia viime viikolla, niin siinä oli potretissa kuinka
maataloustulot ovat tulleet alas ryminällä kymmenessä vuodessa ?
Ja palkansaajan ansiot parantuneet vastaavasti kymmenillä prosenteilla.

Mutta nää jutut ei varmaankaan koske MAITUA...   :-[ :-[

Täällä pilkotaan lehmät jossain vaiheessa vaikka itse ellei lihan hinnan nousu jatku vielä ainakin 10-20%. Koska korpeaa saada liian huono hinta. Mutta jos saa parhaan mahdollisen hinnan, hinnan joka on suorastaan yllättävän kova markkinatilanteeseen nähden, niin sitten en jaksa valittaa.

Jos täällä on joku jolla on laskelmat ja markkinatutkimukset joiden mukaan kaiken Valion myymän hintaa voidaan nostaa 20% ilman että kysyntä laskee lainkaan, niin pistäkää ihmeessä paperit eteenpäin, kyllä raha tännekin kelpaa. Tuolla logiikalla Valion asema perusmaidoissa on tosiaan lähes täsmälleen sama tämän vuoden lopussa kuin se oli alussa.

Järkevä hinnoittelu ei noudata kustannusperiaatetta. Kuinka moni täällä pyysi saada maidosta vähemmän rahaa silloin kun maidon hinta oli 2005 suhteellisen korkealla suhteessa viljan hintaan? Olisiko silloin Valion pitänyt ilmoittaa että tuloksesta viis, sidomme maidon hinnan viljan hintaan ja se tippuu heti 5 senttiä? Ehkä se olisi ollut järkevää, olisi kerätty puskuria sen varalta että pitää holhota 2012 niitä jotka eivät ymmärrä miten markkinatalous toimii.

Nyt homma ei enää valitettavasti onnistu, mutta lähetetään viestiä että jos kustannukset laskevat niin Valion pitää ruveta keräämään puskuria sen sijaan että tilittäisi kaiken tuottajille. Koska jotkut tuottajat ilmeisesti kaipaavat vahvaa holhousta.

Joku varmaan taas älyää ehdottaa että leikataan vaikka markkinointi ja tuotekehitys pois. Saadaan 3 senttiä lisää pari vuotta ja 2015 ollaan kuin Arla mutta pienempi ja heikompi.

Viimeksi muokattu: 18.01.13 - klo:13:28 kirjoittanut antti-x

c2p

  • Vieras
Vs: Tuottajan "tiedottaminen" maidonhinnasta
niin, mä teen vaan tällasia musta tuntuu arvoita, mä oon toosi laiska fundeeraamaan noin niinkuin tuo anttix, anttix kyllä näyttäs olevan jyvällä ;) eniwei, niinku eräs kovastikkin laajentanut täällä kerran totes, että löysää on. tää on nyt kulta-aikaa nyt niille, jotka hanskaa nää hommat. mä en sano että mä oisin mikään huippu, mutta mä tiedän jotakin ja ajoitus ja ratkasutkin on voinut onnistua. mutta ainakin meillä tää on lyönyt leiville, toki tää on herkkää ja paljon on häiriötekijöitä ja pieleen voi mennä. nii. ja karjaonnee pittää olla.

Asseri

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37
Vs: Tuottajan "tiedottaminen" maidonhinnasta
niin, jos nykysellä maidontilityshinnalla ei pärjää, niin sitten ei pärjää millään hinnalla. onko sitten taustalla rakenteellisia ongelmia, ammattitaidottomuutta, isäntä ei osaa olla eurolle isäntä jne., ja lisäksi yllättäviä avioero, sairaus, tulipalo, jotka voi lyödä polvilleen. mutta jos nyt ei pärjää, niin ammatinvalintakysymys on mennyt pahasti metsään. ihme ruikutusta sanon minä.
Huh huh. Mistä näitä puupäitä oikein tulee ?? Ei voi kun ihmetellä.
En ole usko että esim. Nokiassa ajatellaan " nykyisellä pärjätään, emme halua lisää hintaa puhelimista".
Kukaan ei tällä hommalla rikastu, tulosta pystyy kyllä  tekemään mutta ei se saa olla este maidon hinnan nousulle. Toiset pärjää, toiset ei ja aina pitää vaatia (omistajana) hinnannousua.
Nykyinen Valion johto ajattelee kyllä juuri noin kun c2p. Ikävä kyllä.

mies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1174
Vs: Tuottajan "tiedottaminen" maidonhinnasta
Jos kaikki valiouskovaiset vaihtaisivatkin toisiin meijerileireihin, niin sillä luulisin tuottajahinnan pompsahtavan pilvenreunaan. Sellaiseen kultaiseen. Koska muut varmasti maksaisivat, jos valio ei häiriköisi markkinoita. :-X

Tulisiko siitä pilvestä kultainen suihku?

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Tuottajan "tiedottaminen" maidonhinnasta
niin, mä teen vaan tällasia musta tuntuu arvoita, mä oon toosi laiska fundeeraamaan noin niinkuin tuo anttix, anttix kyllä näyttäs olevan jyvällä ;) eniwei, niinku eräs kovastikkin laajentanut täällä kerran totes, että löysää on. tää on nyt kulta-aikaa nyt niille, jotka hanskaa nää hommat. mä en sano että mä oisin mikään huippu, mutta mä tiedän jotakin ja ajoitus ja ratkasutkin on voinut onnistua. mutta ainakin meillä tää on lyönyt leiville, toki tää on herkkää ja paljon on häiriötekijöitä ja pieleen voi mennä. nii. ja karjaonnee pittää olla.
Kyl nyt on hyvä, en mää enempää tarttte. Voi kun kaikki muutkin ajattelisi noin ::)
Ihme alistumista aina maatalouspuolella näissä tuottajahinnoissa.

Joku 20 senttiä litralle lisää on kyllä täysin utopiaa.

c2p

  • Vieras
Vs: Tuottajan "tiedottaminen" maidonhinnasta
nyt mä miettisin tätä niin, että kun tuo meidän rakas kilppailija sai vähän niinkun erävoiton ja meillä on nyt se sakkouhka siellä niskasa, nii siinä käy vähän kätyrillekkin nyt nii. että sitä saa mitä tilaa,

 eikse kuitenki valio oo ollu aina se suunnannäyttä johon sitten tämä kätyriporukka on laittanut piirunverran päälle, niin nyt ei varmaanka tule korotuksia kun meidän täyttyy tuo sakkoraha kerätä kaiken varalta talteen.

no jos hinta pysys nii hyvä olisi,  mutta onneksi meissä valiolaisissa on tuottajia jotka oomme hoitaneet taloutemme hyvin niin me kestämme myös tällasen matalan kasvun aikaa hieman pitempää.

antti-x

  • Vieras
Vs: Tuottajan "tiedottaminen" maidonhinnasta
Tässä vuodenvaihteessa olisi muuten hyvä jos ne joilla talous ei kestä nykyistä hintaa pistäisivät pääkirjat ja kakkoslomakkeet tänne esille niin voidaan analysoida että mikä olisi sopiva hinta :)

sorjone

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1437
  • Karjala takaisin.
Vs: Tuottajan "tiedottaminen" maidonhinnasta
  Näin ulkopuolisena mutta läheltä maidontuotantoa seuraamaan joutuneena olen c2p:n kanssa samaa mieltä. Mikäli tuotanto ei näillä tuilla ja hinnoilla kannata niin kannattaa katsoa peiliin ja pitää suunsa kiinni.
  Maidontuotanto on koko ajan ollut Suomessa niin suojatussa asemassa ettei se tiedä vaikeista ajoista mitään. 
  Mutta mitä sanoo UCD, ei kuulu mitään.
FIXIT

mah

  • Vieras
Vs: Tuottajan "tiedottaminen" maidonhinnasta
Pärjäisihän nykyisellä tuottajahinnalla hyvin. Jos ei olisi velkaa. Ja syvässä etelässä.  :'( Tiedän, että siellä pohjoisempana on kovin vaikeaa. Joku kuitenkin sen kohta kirjoittaa. Mitä nyt muhevilta hietamultaturvemailta otetaan nurmista huippusatoja. Mutta kun on kiviä. Pellolla ja kengässä ja sapessa ja antamassa sakkoja. Toki alkoon voi olla kymmeniä kilometrejä matkaa. :-X

sorjone

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1437
  • Karjala takaisin.
Vs: Tuottajan "tiedottaminen" maidonhinnasta
 Tuttu traktorimyyjä kertoi että suomalaisessa maataloudessa varteenotettavimmat kauppakumppanit löytyy yli 40 lehmän maitotiloista.
FIXIT

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Tuottajan "tiedottaminen" maidonhinnasta
Tuttu traktorimyyjä kertoi että suomalaisessa maataloudessa varteenotettavimmat kauppakumppanit löytyy yli 40 lehmän maitotiloista.
Niin, ei ole aikaa istua päivittäin agrin/keskon kahvipöydässä kyselemässä tarjouksia "tosimielessä", vaan kun traktoria tarvitaan se myös ostetaan ;D

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
Vs: Tuottajan "tiedottaminen" maidonhinnasta
Tuttu traktorimyyjä kertoi että suomalaisessa maataloudessa varteenotettavimmat kauppakumppanit löytyy yli 40 lehmän maitotiloista.
viljatilojen vaihdokeista saa vähätuntisia vaihdokkeja karjatiloille.
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.

lasarus

  • Vieras
Vs: Tuottajan "tiedottaminen" maidonhinnasta
Tuttu traktorimyyjä kertoi että suomalaisessa maataloudessa varteenotettavimmat kauppakumppanit löytyy yli 40 lehmän maitotiloista.
viljatilojen vaihdokeista saa vähätuntisia vaihdokkeja karjatiloille.

Suomenmaan Tietotoimiston uutisia. Huomaa että et ole ihan kartalla asioista.