Olen Ahti-Pekka Vornanen ja tämän topikin konkreettinen asianosainen ja tässä selostukseni tapahtumien kulusta :
Minullakin oli navettaa rakentaessani halu ja tarkoitus ostaa hinta/laatusuhteeltaan parasta ja kestävää, eläinten olosuhteet parhaiten myös huomioituna, kun ostin Gretenin ritilät v. 2005. Nautaritilä AB 16 naudoille 850 kg asti. Ensimmäinen selvästi retkahtanut palkki suureksi yllätyksekseni paljastui 2007, se vaihdettiin uuteen ilman mutinoita ja vähin äänin. Vuonna 2009 alussa koko karmeus aukeni kahden karsinan tyhjennyttyä ; kaikki ritilät olivat taipuneet ja osa oli poikki eli eivät kantaneet enää: taipuma ei pysynyt sallitun rajoissa , joka on 2800 mm pitkässä palkissa max. 11,2 mm (Maatalouden betonielementtirakenteet Suunnitteluohje, sivu 33). Suurin taipuma n. 30 mm ja palkki altapäin katsottuna ns. tuhannen p..sk..a. Miehen alla (80 kg) taipui kuin 4 x 5 tuuman puinen parru. Keskon silloinen ja Mestarifarmin nykyinen myyntipäällikkö, Tuure Hirvonen, teki reklamaation valmistajalle (27.2.2009), totesi tilanteen ja vaati nopeita toimia, jotta vältytään tuotannon menetyksiltä ja saadaan asia nopeasti kuntoon, ehdotti mm. suora lainaus: ”että tutkitutamme Suomen VTT:llä rikkoutuneen ritilän betonin laadun ja rakenteen” Minulta pyydettiin yhtä palkkia testiin ja se haettiin Mestarifarmin tilaamalla autolla VTT:lle. Muutaman kuukauden päästä tuli kirjattuna kirjeenä testitulos postissa ja silloisen Mestarifarmin toimitusjohtajan (Matti Kokko) puhelinsoitto, jossa kerrottiin testin tuloksen olevan, että palkit kestävät erinomaisesti, jopa yli sen mitä pitäisi! Tosiasiassa minulta pyydettyä palkkia ei oltu lupauksista huolimatta testattu lainkaan, vaan lähetetty VTT:ltä romuttamoon. Soitin VTT:lle, tutkimuksen tehneelle, tutkija Auli Lastuselle, miksi näin on käynyt? Hän kertoi, että heille tuli kolme palkkia, yksi käytetty minulta ja kaksi uutta suoraan Gretenin tehtaalta Saksasta ja heille tuli nimenomainen, ehdoton kielto tutkia käytettyä palkkia lainkaan. Siihen kysymykseen, miksi omaisuuttani oli ilman lupaani hävitetty, hän ei osannut vastata. Eli se tutkimus mitä Mestarifarmin edustajat ovat vuoden 2009 jälkeen esitelleet potentiaalisille ostajilleen ei kerro todellista ritilän kantokykyä eikä ole puolueeton,koska palkkeja ei ole testiin valinnut ulkopuolinen, puolueeton taho eli esim. VTT , vaan tuotteen valmistaja oli valinnut ja lähettänyt ne itse . Lisäksi kuormituspisteet, mistä kohdin palkkia rasitettiin olivat liian päädyissä, ja jos olisi haluttu testata täyttääkö tuote tietyn sertifikaatin vaatimukset, silloin olisi pitänyt noudattaa tarkasti sertifikaatin edellyttämiä kuormituskriteerejä, niin kuin Lujan tilaamassa VTT:n testissä on.
Luonani on käynyt myös tilanteen toteamassa Gretenin vientijohtaja Klaus Kroker 27.2.2010, hän lupasi palata asiaan kolmen viikon sisällä; ei ole näkynyt eikä kuulunut tähän päivään mennessä. Navetassani on tehty virallinen tavarantarkastus keväällä 2009, jota ei saatettu loppuun, koska minulle luvattiin hoitaa asia kuntoon. Tarkastuksen suoritti Kauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja (HTT), joka oli erikoistunut rakentamiseen ja nimenomaan betonirakenteisiin. Sain uuden palkkierän syksyksi 2009 ja vaihdoin ne paikalleen. Vaihtotyö ja tuotannon menetykset olivat suuremmat kuin ritiläpalkkien arvo!! Tässä navetassa EI ole rakentamisen eikä käytön aikana koskaan ajettu millään rakennusnosturilla tai pienkuormaajalla palkkien päällä eikä ajettu myöskään palkkien vaihdon yhteydessä, toisin kuin olen vuosien varrella nyt saanut kuulla ympäri Suomea Mestarifarmin myyntimiesten isännille kertoneen!!
Loppuunsaatettu tavarantarkastus tehtiin sitten uudelleen vuonna 2011 ja paikalle oli etukäteen kutsuttu kaikki asianosaiset, mm. Keskoa ja Mestarifarmia edustanut Janne Myöhänen. Kauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja kävi läpi kaiken: suunnitelmat, piirustukset, kauppapaperit, rakentamisen, sen valvonnan jne., sitten katsottiin itse rakennus. Kaksi karsinaa tyhjennettynä eläimistä, 126 m2, Janne Myöhänen sai valita koko alalta sen palkin mikä nostetaan ylös ja tarkastetaan. Puolitoista vuotta käytössä ollut palkki ei täyttänyt kriteerejä. Kaikesta edellä mainitusta minä sain puhtaat paperit. Koko ajan on takuuaika voimassa, vieläkin. Asioiden hoito ei toimi. Maahantuojat, jälleenmyyjät: liian pieniä, heikkoja ja tahdottomia hoitamaan asioita änkyrää valmistajaa kohtaan, Keskokin, puhumattakaan Mestarifarmin kokoisista. Kesko ja MF ovat riidelleet nyt yli kolme vuotta siitä kummanko kuuluisi hoitaa tämä minun ongelmani kuntoon.
Kun syksyllä Helsingissä Mannerheimintiellä jäi Yle:n toimittajalla Nissan Qashgaissa ratti käteen ei hän itse lähtenyt Japaniin vaatimaan autoaan korjattavaksi, vaan piirimyyjän luo, joka hoiti asian kuntoon jne.
Tällaisia totaalitapauksia, ei siis mitään kuljetusvaurioita, muutaman ritilän rikkoutumisia, on minunkin tiedossani muutamia. Minä ja yksi kollega saamme ratkaisun vielä tänä keväänä Vantaan käräjäoikeudessa, tiedämme ainakin sen miten menetellä seuraavan kerran kun rakennamme.
Keskustelu jatkukoon vilkkaana, minun osaltani netissä keskustelu on tässä. Jos joku haluaa tarkempia tietoja tai keskustella lisää niin puhelimella voi tavoitella p. 0400-678024. Mestarifarmin myyntimiesten tai heidän juoksupoikiensa ei tarvitse vaivautua.
Ystävällisin Terveisin
Ahti-Pekka Vornanen