Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Härkäpapu.  (Luettu 3167 kertaa)

koivikko

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 49
Härkäpapu.
Suurin osa härkäpapusta puitu ja olipa mielenkiintoinen vuosi sen kanssa. Kesällä kasvusto antoi odottaa jotain muuta kuin mitä sieltä tuli. Eli satotaso oli 1,5t/ha. Korren korkeus oli kesällä n.50 cm-120cm. Korren korkeuden vaihtelut oli tosi jyrkkiä ja en tajuu mistä johtui koska sitä oli notkelmissa, kumpareissa, savikoissa, eloperäisillä alueilla. Salaojitus pitäs olla ok. No kasvusto oli joka tapauksessa paljon parempi kuin viime vuonna. Korsissa oli pituudesta riippuen vain n. kolme palkoo ja palossa 3 papuu...? Johtuikohan palkojen vähyys siitä että kukinnan aikana napsahti viikon pituinen sade jakso vaiko suklaalaikusta?

Saa nähä kumpaa laittas ens vuonna. Hernettä vaiko h.papuu?Herneessä kiinnostas aikasempi puinti. pavussa taasen parempi satotaso(?), kestää paremmin pystyssä, isompi juuri massa ja sitä kautta enempi jäis ravinteita peltoon.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Härkäpapu.
Härkäpapu on kyllä siitä kummallinen, että kasvusto voi olla äärimmäisen epätasainen pellolla jossa kaikki muut kasvit ovat ennen kasvaneet sentilleen samaan korkeuteen  :o

Ihme laikkuja. Ihan kuin ufot olisivat tehneen kuvioitaan. Mä luulen, että suklaalaikku tai joku muu mätä etenee sattumanvaraisista paikoista ja muodostaa noita tappioita. Keskellä peltoa voi tosiaan olla niitä 1,3 metrisiä varsia joissa ei ole yhtään palkoja. Ehkä papu tukehtuu omaan mahdottomuuteensa jos se kasvaa liian kaukana pellon reunasta? Papupeltohan haisee "mädäntyneeltä" jo juhannuksena märkinä vuosina.

Parhaat sadot ovat tulleet kapeilta saroilta joissa on ollut reilusti rikki+hivenainelannoitusta. Keskeltä peltoa ei ole tullut oikeastaan mitään... Ehkä papu pitäisi kylvää sitä harvempaan mitä keskemmälle peltoa se joutuu ??? Mä ajattelin kokeilla tätä ensi vuonna, 60% tiheydellä keskelle peltoa.

viiri45

Vs: Härkäpapu.
Saa nähä kumpaa laittas ens vuonna. Hernettä vaiko h.papuu?Herneessä kiinnostas aikasempi puinti. pavussa taasen parempi satotaso(?), kestää paremmin pystyssä, isompi juuri massa ja sitä kautta enempi jäis ravinteita peltoon.

Parempi satotaso? hernettä ei koskaan tule noin huonosti  ;D 4-6 tn/ha jos pois saa  :o Puinti on pirun takkua lakoherneessä. Tosi herkkää lakoon  :-X
-Kaikki saa mutta komiat ensi!

MRe

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 30
Vs: Härkäpapu.
Onkohan kellään kokemusta että voisiko syksyllä puimatta jääneen pavun puida keväällä...Vai pitääkö suosiolla murskata.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Härkäpapu.
Onkohan kellään kokemusta että voisiko syksyllä puimatta jääneen pavun puida keväällä...Vai pitääkö suosiolla murskata.

Voi sen varmaan puida. Mutta luultavasti 95% pavuista putoaa maahan ja itää ennen kevättä. Kokemusta asiasta ei minulla ole ja toivon ettei edes tule  :-X

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Härkäpapu.
Onkohan kellään kokemusta että voisiko syksyllä puimatta jääneen pavun puida keväällä...Vai pitääkö suosiolla murskata.

Voi sen varmaan puida. Mutta luultavasti 95% pavuista putoaa maahan ja itää ennen kevättä. Kokemusta asiasta ei minulla ole ja toivon ettei edes tule  :-X

Perkeles, JokainenOnHaravoinutAsenteellaRoskiaAlakulossaan kerkes eka.....
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Härkäpapu.
Onkohan kellään kokemusta että voisiko syksyllä puimatta jääneen pavun puida keväällä...Vai pitääkö suosiolla murskata.

Voi sen varmaan puida. Mutta luultavasti 95% pavuista putoaa maahan ja itää ennen kevättä. Kokemusta asiasta ei minulla ole ja toivon ettei edes tule  :-X

Perkeles, JokainenOnHaravoinutAsenteellaRoskiaAlakulossaan kerkes eka.....

Mä tiedän hyvin miltä tuntuu kun siemenet rapisevat alas liian nopeasti

nilihaara

  • Vieras
Vs: Härkäpapu.
Onkohan kellään kokemusta että voisiko syksyllä puimatta jääneen pavun puida keväällä...Vai pitääkö suosiolla murskata.
   Supikoiria ainakin vilisee ensilumilla jos hernettä jää peltoon. Ihmeteltiin joku vuosi sitten mistä hemmetistä niitä riittää.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Härkäpapu.
Onkohan kellään kokemusta että voisiko syksyllä puimatta jääneen pavun puida keväällä...Vai pitääkö suosiolla murskata.

Voi sen varmaan puida. Mutta luultavasti 95% pavuista putoaa maahan ja itää ennen kevättä. Kokemusta asiasta ei minulla ole ja toivon ettei edes tule  :-X

Perkeles, JokainenOnHaravoinutAsenteellaRoskiaAlakulossaan kerkes eka.....

Mä tiedän hyvin miltä tuntuu kun siemenet rapisevat alas liian nopeasti
JaahaOletHarvojaAsiastaRohkeastiArtikuloijia.........
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Härkäpapu.
TUolta mun suopellolta voit tulla puimaan. Korrenpituus 140 cm, kasvuston korkeus maanpinnasta 50 mm, satotaso 3900 kg/ha, hyvin itävää. Saa olla valkuaisomavaraisuus, kai ne Uki:ssa voi jalostaa soijaa luomuksi yhtä helposti kuin GMO-vapaaksi. Eikö tuota papua voi tosiaan jalostaa sellaiseksi että se pysyisi pystyssä edes joskus?? Tähän mennessä lakoa on teettänyt peurat, helle ja sade.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Härkäpapu.
TUolta mun suopellolta voit tulla puimaan. Korrenpituus 140 cm, kasvuston korkeus maanpinnasta 50 mm, satotaso 3900 kg/ha, hyvin itävää. Saa olla valkuaisomavaraisuus, kai ne Uki:ssa voi jalostaa soijaa luomuksi yhtä helposti kuin GMO-vapaaksi. Eikö tuota papua voi tosiaan jalostaa sellaiseksi että se pysyisi pystyssä edes joskus?? Tähän mennessä lakoa on teettänyt peurat, helle ja sade.

Jos maapallon pyörimisnopeus kasvaisi esim. 1000 kierrokseen/minuutti, niin ehkä papujen latvat linkoutuisivat pystyyn  ???