Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe varoaika  (Luettu 11100 kertaa)

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4709
  • Savo savolaisille!
Vs: varoaika

Tuota en oo uskonut koskaan. Joskus vuosia sitten katselin lehmäkortteja ja tuntui siltä , että monella  lehmällä oli ollut joskus elämänsä aikana Aureus. Ja useimmilla vain sen yhden kerran. Vain puoli tehoisella hoidolla näistä saa kroonikoita. 6-7 päivän penovet (300-350 ml)  ja riittävä tuubihoito 6-7päivää (joku muu kuin Careben) niin Aureus on yleensä voitettu ( jos on benisilliini herkkä ). Enemmän  mä pelkään sitä Ryssänlakkia , se kyllä uusiii  lähes sata varmasti vielä samalla lypsykaudella - hoiti miten tahansa  :-X  :-X

Mun vähän kokemuksen perusteella ainoa kunnolla aureukseen tehonnut hoito on ollut Wedeclox+Mamyzin. Ensikolle tuon laittoi aikanaan naapurikunnan tohtori, nyt  kys. lehmä poikii kuudennen kerran. Maitomäärät parhaillaan 50 kantturoissa, joten ei tuo utare aivan tuhoutunut liene. "Omien" tohtorien suosima ethacilin+carepen tuntuu jäävän vajaatehoiseksi.
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: varoaika

Tuota en oo uskonut koskaan. Joskus vuosia sitten katselin lehmäkortteja ja tuntui siltä , että monella  lehmällä oli ollut joskus elämänsä aikana Aureus. Ja useimmilla vain sen yhden kerran. Vain puoli tehoisella hoidolla näistä saa kroonikoita. 6-7 päivän penovet (300-350 ml)  ja riittävä tuubihoito 6-7päivää (joku muu kuin Careben) niin Aureus on yleensä voitettu ( jos on benisilliini herkkä ). Enemmän  mä pelkään sitä Ryssänlakkia , se kyllä uusiii  lähes sata varmasti vielä samalla lypsykaudella - hoiti miten tahansa  :-X  :-X

Mun vähän kokemuksen perusteella ainoa kunnolla aureukseen tehonnut hoito on ollut Wedeclox+Mamyzin. Ensikolle tuon laittoi aikanaan naapurikunnan tohtori, nyt  kys. lehmä poikii kuudennen kerran. Maitomäärät parhaillaan 50 kantturoissa, joten ei tuo utare aivan tuhoutunut liene. "Omien" tohtorien suosima ethacilin+carepen tuntuu jäävän vajaatehoiseksi.

Aureus on lehmän iholla oleva bakteeri mkä saattaa siirtyä myös utareeseen.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

sjk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1784
Vs: varoaika
Aureus ei utareesta kuole... Mutta se pysyy pilossa jos maitoa tulee paljon... Mätä siis laimenee suurempaan maitomäärään joten soluluku on pienempi.
On aureuksesta olemassa täysin huomaamatonkin malli.Mitä päälle 200 erilaista aureustako on olemassa,mutta käytännössä ei erotella kuin se neg. ja pos.Eikä mätiminen voi jatkua loputtomiin,ammusta lähtee henki ennen sitä.

Uudistuuhan kudokset jollakin tasolla, jos mätiminen on kohtalaista niin elukka voi olla "mätä" vuosikaudet. Muualtakin kuin utarekudoksesta..
Olen nähnyt mätineen neljänneksen lähtevän lypsämään noin puolellateholla seuraavan poikimisen jälkeen,mutta tuolla loppui mätiminen jo edellisellä poikimisella.Hoidettu edellisellä poikimisella ja vielä umpihoidolla,dysgalactia.
 

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: varoaika
Aureus on lehmän iholla oleva bakteeri mkä saattaa siirtyä myös utareeseen.
Iholla normaalisti elävä aureus ei tulehduksia aiheuta. Faagityyppejä aureuksesta on satoja ja nykyään kaiketi tyypitetään jo muilla menetelmillä, variantteja on sitten jo tuhansia.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

sjk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1784
Vs: varoaika

Tuota en oo uskonut koskaan. Joskus vuosia sitten katselin lehmäkortteja ja tuntui siltä , että monella  lehmällä oli ollut joskus elämänsä aikana Aureus. Ja useimmilla vain sen yhden kerran. Vain puoli tehoisella hoidolla näistä saa kroonikoita. 6-7 päivän penovet (300-350 ml)  ja riittävä tuubihoito 6-7päivää (joku muu kuin Careben) niin Aureus on yleensä voitettu ( jos on benisilliini herkkä ). Enemmän  mä pelkään sitä Ryssänlakkia , se kyllä uusiii  lähes sata varmasti vielä samalla lypsykaudella - hoiti miten tahansa  :-X  :-X

Mun vähän kokemuksen perusteella ainoa kunnolla aureukseen tehonnut hoito on ollut Wedeclox+Mamyzin. Ensikolle tuon laittoi aikanaan naapurikunnan tohtori, nyt  kys. lehmä poikii kuudennen kerran. Maitomäärät parhaillaan 50 kantturoissa, joten ei tuo utare aivan tuhoutunut liene. "Omien" tohtorien suosima ethacilin+carepen tuntuu jäävän vajaatehoiseksi.
Wedeclox ja Mamyzin on kyllä outo yhdistelmä,koska Wedecloxilla hoidetaan pos. ja Mamyzinillä neg.Tavallisesti jos on todettu pos.niin hoidetaan vain sitä.Wedecloxiakaan ei taida enään etes saada,Ampiclox on vastaava tuplana...Ethacillin carepen pitkänä kuurina toimii paremmin.Se pitää muistaa,akuutissa tulehduksessa aina hoidetaan ensin neg.mukaan,mutta jos aureus sattuu oleman pos.niin tuosta ei ole juuri mitään hyötyä,lääkkeet on vähintään vaihdettava,jos haluaa tuloksia yrittää saada.