totta kyllä että paalien kuskaustyö on helppo ulkoistaa ja lyhyellä ajalla kannattavaa mutta juuri pitkässä juoksussa siilot kannattavat... paalien parhaat puolet on juuri se että niistä pääsee helpoiten eroon ja niitä on helppo myös ostaa.
Tuntuu että täällä lasketaan ,"juupas, eipäs", laskukaavalla siilojen kannattavuutta.
Kannattaahan se jos lasketaan työmenekistä vain se pienempi osuus, eli vain siilosta apevaunuus tai erillisruokinnassa pöydälle!
Laskekaa kaikki tunnit mukaan niitosta alkaen, tasoittaa laskeman eroa kummasti!
Yleensä teidän laskemista puuttuu siirtoajon huomioiminen tekovaiheessa. Vaikka hehtaarin rehut sopii kuormaan, ainakin tänävuonna, niin sopii paalitkin. Jos ajosilppuri odottaa kun käyt kuorman tyhjäämässä on paalaus vahvoilla. Jos väkeä ja kalustoa on rajattomasti "ilmaiseksi "käytössä sama se vaikka tekee siiloonkin.
Pari vuotta sitten laskeskelin, että tarvittavien laakasiilojen korko kustannuksella ostaa helposti paalimuovit, ja jäi vielä rahaa tarpeeksi paalaimen vaihtoonkin 7 vuoden vaihtovälillä!
Nyt muovin hinnan noustua paalaimen vaihtoon ei enää jää siilon korko kulusta varoja, mutta vieläkin tarkasti ajoittamalla muovin oston ajaa kustannukset tasan.
Karjan koon kasvaessa etu tasoittuu huomattavasti kun siiloseinien osuus per m3 vähenee.
MUTTA! Kertokaa , Miksi rakentaa siilot? Kuten Britit kysyvät?
Siilot jäävät kuitenkin muutamassa vuodessa pieniksi ja on purettava pois.
Miksi on unohdettu mahdollinen auman teko asfaltti- tai betonipohjalle? Yleensä kaikkein suurin ongelma on pohjan tallaantuminen kuralle rehunteko tai tyhjennyksen aikana!