Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe ryhmäkoko  (Luettu 4780 kertaa)

lassiala

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 93
ryhmäkoko
Onko kokemusta tai muuta tietoa, miten lihasikalassa onnistuu isommat ryhmät, n. 30 - 50 sikaa samassa ?

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12097
Vs: ryhmäkoko
25 onnistuu(betonilla).  Kesällä makoilevat lantakäytävillä ja pitävät karsinan kuivaa osaa vessana, josta harmia. Purulla enemmänkin, mutta haitat tiedämme... Saksassa on maatalousoppilaitos, jossa pururatkaisu on trimmattua mallia. Takana ritilälattiaosuus - välissä koroke ym. En ole nähnyt Suomessa. Pitäisi ehkä kaivaa esille, vaikka puru lienee menneen talven lumia tässä maassa. Oli paljon ideoita...
PS. Isossa ryhmässä sen purijan löytäminen on usein haastavaa.

Viimeksi muokattu: 06.05.12 - klo:15:45 kirjoittanut pig24

lassiala

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 93
Vs: ryhmäkoko
kiitos kokemuksista. Tuo vessana pitämnien kyllä pienemmissäkin ryhmissä meillä .
Isompaa ryhmää ajatelin siltä kannalta, jos luomuun sikala , niin ulkoilupaikat helpompi järjestää jos ei niin paljon eri ryhmiä.

Madde70

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 41
Vs: ryhmäkoko
Koska olen itse suht tuore emäntä vaikkakin keski-ikäinen niin meillä on 13 possua/karsina. Minä halusin suurentaa ja hyödyntää kaikki neliöt niin B-osastolla vedettiin ensin testausmielessä kaksi karsinaa isommaksi eli väliseinät pois ja testattiin miten se lähtee toimimaan käytännössä. Tulos: vähemmän hännänpurentaa, ilmanvaihto parempi ja lauma sopeutui suht äkkiä. Nyt kun tuli D-osastolla uusi erä niin kaikki väliseinät pois ja tylysti possuja ylipaikoille eli meillä on 1 osasto perinteisesti 250, nyt otettiin mun käskystä 280 (sairaskarsinat ja terroristokarsinat olleet aina vajaakäytössä). Kun meillä on ruokintakaukalot poikittain niin mielenkiintoista on ollut seurata ruokintaa; suurin osa tunkee ekaan venttiiliin ja AINA 4-8 porukka huomaa, et hei jätkät ja akat, ei ruoasta tarvi tapella, kohta tulee seuraavaan venttiiliin ruokaa ja nämä syövät ihan rauhassa. Eli mun havaintojen mukaan laumojen suurentaminen kannattaa ainakin meillä vaikka onkin ritiläpohjainen sikala. Meillä käy nyt eläinlääkäri opettelemassa tätä vaikka hän onkin Saksan maalla erikoistunut possuihin niin tämä oli hänelle uutta.

Me tehtiin tämä testaus siitä syystä, että halutaan laajentaa ja vanha emakkosikala (kertaalleen maksetut seinät) odottaa lievempiä rehuviljahintoja niin sinne tuleekin 500 possun yksikkö ja tasan 2 osastoa, et repikää siitä. Osasto kannattaakin suunnitella tarkkaan eli seiniin kiinnitettäviä "erotteluseiniä" pitää kuitenkin asentaa ja eristää esim. lähtevät possut ja lääkittävät, ei tuollaisesta joukosta muuten erota erkkikään h-purennat (ruokintakaukaloiden sunnittelu AO) ja ne pirun terroristot. Näin meillä ja näyttää toimivan (sori kalustemyyjät).
Possutilan emännus

horsetail

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 362
Vs: ryhmäkoko
Koska olen itse suht tuore emäntä vaikkakin keski-ikäinen niin meillä on 13 possua/karsina. Minä halusin suurentaa ja hyödyntää kaikki neliöt niin B-osastolla vedettiin ensin testausmielessä kaksi karsinaa isommaksi eli väliseinät pois ja testattiin miten se lähtee toimimaan käytännössä. Tulos: vähemmän hännänpurentaa, ilmanvaihto parempi ja lauma sopeutui suht äkkiä. Nyt kun tuli D-osastolla uusi erä niin kaikki väliseinät pois ja tylysti possuja ylipaikoille eli meillä on 1 osasto perinteisesti 250, nyt otettiin mun käskystä 280 (sairaskarsinat ja terroristokarsinat olleet aina vajaakäytössä). Kun meillä on ruokintakaukalot poikittain niin mielenkiintoista on ollut seurata ruokintaa; suurin osa tunkee ekaan venttiiliin ja AINA 4-8 porukka huomaa, et hei jätkät ja akat, ei ruoasta tarvi tapella, kohta tulee seuraavaan venttiiliin ruokaa ja nämä syövät ihan rauhassa. Eli mun havaintojen mukaan laumojen suurentaminen kannattaa ainakin meillä vaikka onkin ritiläpohjainen sikala. Meillä käy nyt eläinlääkäri opettelemassa tätä vaikka hän onkin Saksan maalla erikoistunut possuihin niin tämä oli hänelle uutta.

Me tehtiin tämä testaus siitä syystä, että halutaan laajentaa ja vanha emakkosikala (kertaalleen maksetut seinät) odottaa lievempiä rehuviljahintoja niin sinne tuleekin 500 possun yksikkö ja tasan 2 osastoa, et repikää siitä. Osasto kannattaakin suunnitella tarkkaan eli seiniin kiinnitettäviä "erotteluseiniä" pitää kuitenkin asentaa ja eristää esim. lähtevät possut ja lääkittävät, ei tuollaisesta joukosta muuten erota erkkikään h-purennat (ruokintakaukaloiden sunnittelu AO) ja ne pirun terroristot. Näin meillä ja näyttää toimivan (sori kalustemyyjät).
Mielenkiintoinen kokeilu, Madde. Kertoilehan jatkossa miten systeemi on toiminut.
Siitä viljan hinnasta, kuulun kyllä niihin jotka toivovat viljan hinnan pysyvän ainakin nykytasolla, sen sijaan possun hinnan tule nousta reippaasti. Näin toivon, vaikka ostelen possuille viljaa silloin tällöin.

^Juha^

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19
Vs: ryhmäkoko
Madde70, Eivätkö siat muka tappele, kun lääkityt on ekaksi eristetty ja sitten sijoitettu takaisin ryhmään? Vai pidättekö loppuun asti eristettynä? Entä rehun kulutus? Meillä ainakin aikoinaan kun oli purupohja sikala ja siat noin 80 eläimen karsinoissa niin rehua kului liikaa. Entä kuinka käytännössä saatte teuraaksi lähtevät merkkailtua ja eroteltua tosta ryhmästä?
Ei sillä, että tykkään kyllä ajatuksesta, mutta hieman epäilyttää.

Meillä on nyt vanhassa sikalassa 7 - 14 sian karsinoita ja uudemmassa 22 sian karsinoita niin päiväkasvussa noin 50g ero vanhan hyväksi. Ei tietysti välttämättä johdu karsinoiden koosta. Lähes jokainen asia eroaa sikaloiden välillä. Tuo isompi karsina tuntuu vain muuten fiksummalta. Helpompi pestä, edullisempi rakentaa jne. Sitten taas terroristit ehtivät tehdä enemmän tuhoa jne.

Mutta kerro toki kokemuksia lisää, vaikka yksityisviesteillä jos, et julkisesti halua kertoilla. Itseä kiinnostaisi ajatus jossa siat siirrettäisiin noin 60 päivän kohdalla tollaiseen isoon ryhmään jossa olisi tuollainen erotteluvaaka valitsemassa teuraita.

Madde70

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 41
Vs: ryhmäkoko
Nyt on menty yhden kokonaisen osaston osalla suuremmissa ryhmissä ja hännänpurenta on pienentynyt roimasti entisestä. Lääkityksetkin onnistuu ja terroristien tunnistaminen eli näissä suuremmissa karsinoissa ei ole mitään eroja pienempiin karsinamääriin verrattuna. Yhdessä isossa karsinassa on siis 28 possua kahdelle venttiilille. Ruokinnassakaan ei muutoksia ja näissä karsinoissa on jopa ilmanvaihto parempi kun ilma liikkuu ihan eri tavalla kuin 13 ryhmän karsinoissa, joissa seinät. Nyt tuli C-osastolle uusi erä ja ehdittiin juuri ja juuri sahata kahden karsinan seinät pois, me ei ainakaan mennä entiseen takaisin. Suunnittelemme vielä karsinan seiniin kiinnitettävät siirrettävät väliportit, jolla saadaan edellisenä iltana ennen lastausta eroteltua lähtevät ja ne, jotka vielä jäävät. Ei tarvi enää levyjen kanssa erotella vaikka keskellä yötä. Joka osastolla on meillä erikseen sairaskarsina ja terroristikarsina ja sinne siirretyt jäävät sinne, niitä ei enää siirretä takaisin. Muut lääkittävät, joita lauma ei sorsi lääkitään karsinoissa. Lätt som en plätt :). Ruokintahetkikin on nyt rauhallisempi kun älykkäämmät hoksaavat, että kohta tulee toiselle venttiilille ruokaa. Sekin vähentää keskinäistä nahinaa. Nyt ollaan seurattu h-purentoja, sairauksia ja näitä on valitettavasti enemmän pienissä karsinoissa. Polttopuut on leluina ja kutteria menee vähemmän suuremmassa karsinassa. Me ei vaihdeta enää takaisin entiseen mutta se on vain meidän mielipide.
Possutilan emännus