Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Mitä jos oisin tehny toisin?  (Luettu 4113 kertaa)

jupexx

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 714
Mitä jos oisin tehny toisin?
Ihan viime vuosituhannen lopulla suunnittelin tuotantosuunnan vaihtoa naudanlihan tuottajaksi. Tarkoitus oli tehä 160 yli puoli vuotiaan sonnin uusi kasvattamo silloiseen tyyliin betonista, ritilöillä ja ajettavalla apevaunulla. Lainarahaa ois muistaakseni tarvinnu 900000 mk. Sillonen 20 lehmän karja oisi ollu rinnalla vuojen pari ja sitten vanha navetta ois muutettu 80 alle puoli vuotiaalle sonnille kodiksi. Pankki ei unelmiini lähteny silloin mukaan ja suunnitelmat muuttu lypsykarjanavetan korjaukseen ja laajennukseen.
Monesti oon pähkäilly, että mitä jos... Miten olisi menny? Oisko nytte rahamies vai kassakriisissä? Kertokaapa te jotka ootte asiasta perillä.
Ja pohjatiedoksi että tukialue on c3p3 ja omasta viljasta on tyhjä uneksiakkaan...
Lapin juntti lyö outoa turpaan, se on viekas ja arvaamaton...

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Mitä jos oisin tehny toisin?
Olisi siinä muutama oikein hyvä vuosi ollut alkuun.

Paraskai

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 110
Vs: Mitä jos oisin tehny toisin?
Tässä on järkyttävä määrä muuttujia.

Jostain aiemmasta topicista muistan lukeneeni että sulla on 30-40 lypsävää nyt. Jotain ajatusta on kai ollut laajentamiseen niin että jatkossa olis robotillinen?

Olen sitä mieltä että kannattavuus on parempi nykyisellä lehmäärällä vs. suunnitelmat naudanlihatuotantoon siirtymisestä tai siirtymisestä robonavettaan.

jupexx

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 714
Vs: Mitä jos oisin tehny toisin?
Tässä on järkyttävä määrä muuttujia.

Jostain aiemmasta topicista muistan lukeneeni että sulla on 30-40 lypsävää nyt. Jotain ajatusta on kai ollut laajentamiseen niin että jatkossa olis robotillinen?

Olen sitä mieltä että kannattavuus on parempi nykyisellä lehmäärällä vs. suunnitelmat naudanlihatuotantoon siirtymisestä tai siirtymisestä robonavettaan.

Nautahommaa ei ole sen jälkeen enää mietitty tai laskettu kun parsinavetta rempattiin. Kyllä likvi ainakin näyttää huomattavasti parempaa kannattavuutta robonavetalle kun nykyiselle. Siitä laskelmasta on nyt pari vuotta aikaa mutta luulenpa että laskelma olisi jopa positiivisempi nyt laskettaessa eläinten hyvinvointituen ja peltotukien jonon purun takia. Nythan toki on pari paskaa vuotta elukoiten ja kiintiöiden hankinnan takia mutta parin vuoden päästä nähdään miten äijän kävi. Nykyään mikään ei ole niin varmaa kuin epävarmuus kaikesta...
Lapin juntti lyö outoa turpaan, se on viekas ja arvaamaton...

Paraskai

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 110
Vs: Mitä jos oisin tehny toisin?
Ymmärrän...
Kuten todettua, näissä on aina niin paljon muuttujia... Tästä syystä mä en hirveästi anna painoarvoa edes likvi-laskelmille.
Aikoinaan meillä SPV-kaupassa mulla jäi jotenkin sellainen mieli että niissä laskettiin liian valoisaa tulevaisuutta.

Tuo sun viimeinen lause on just se tärkein. Sitä kun ei yhtään tiedä kellä on leveimmät hartiat 15 vuoden päästä. Tuolla samaisella lauseella voisin myös perustella tuon ensimmäisen viestini...

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Mitä jos oisin tehny toisin?
Ymmärrän...
Kuten todettua, näissä on aina niin paljon muuttujia... Tästä syystä mä en hirveästi anna painoarvoa edes likvi-laskelmille.
Aikoinaan meillä SPV-kaupassa mulla jäi jotenkin sellainen mieli että niissä laskettiin liian valoisaa tulevaisuutta.

Tuo sun viimeinen lause on just se tärkein. Sitä kun ei yhtään tiedä kellä on leveimmät hartiat 15 vuoden päästä. Tuolla samaisella lauseella voisin myös perustella tuon ensimmäisen viestini...

Likvi laskee lähtötiedot yhteen. Jos tiedot ovat oikein, niin antaa tuo suuntaa.

Sonniloiden laskelmissa viljan hintana on ollut se 80€/tn, vasikka halvempi kuin nyt ja kasvuna käytetty liharotuisen sonnin kasvua. Ei ihme että laskelma ei realisoidu todelliseksi tulokseksi..

Sit likveissä on niitä "koneurakointituloja". Toisaalta niihin on laskettu tulevien omien laajennusten aiheuttamia tulonnousuja. Mutta sitä ei olla otettu huomioon, että JOS itse laajentaa, niin silloinhan on tuo koneurakointitulo jää pois  ;D Siis kenelle urakoi jos omistaa itse jo koko kylän  ;D

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Mitä jos oisin tehny toisin?
Sonni hommassa se urakointi on helpompaa kuin lypsykarjan kanssa. Lypsykarjan kanssa tahtoo olla että saattaa emäntä suuttua pitemmän palle jos joutuu kesän yksin lypsämään 30-50 lypsävää kun isäntä on urakoimassa. Sonni puolella kun vedät työsesonkina aamulla appeen pöydälle niin ei pääsee parhaassa tapauksessa seuraavaan aamuun, teeppä se lypsylehmien kanssa.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

jupexx

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 714
Vs: Mitä jos oisin tehny toisin?
Ymmärrän...
Kuten todettua, näissä on aina niin paljon muuttujia... Tästä syystä mä en hirveästi anna painoarvoa edes likvi-laskelmille.
Aikoinaan meillä SPV-kaupassa mulla jäi jotenkin sellainen mieli että niissä laskettiin liian valoisaa tulevaisuutta.

Tuo sun viimeinen lause on just se tärkein. Sitä kun ei yhtään tiedä kellä on leveimmät hartiat 15 vuoden päästä. Tuolla samaisella lauseella voisin myös perustella tuon ensimmäisen viestini...

Likvi laskee lähtötiedot yhteen. Jos tiedot ovat oikein, niin antaa tuo suuntaa.

Sonniloiden laskelmissa viljan hintana on ollut se 80€/tn, vasikka halvempi kuin nyt ja kasvuna käytetty liharotuisen sonnin kasvua. Ei ihme että laskelma ei realisoidu todelliseksi tulokseksi..

Sit likveissä on niitä "koneurakointituloja". Toisaalta niihin on laskettu tulevien omien laajennusten aiheuttamia tulonnousuja. Mutta sitä ei olla otettu huomioon, että JOS itse laajentaa, niin silloinhan on tuo koneurakointitulo jää pois  ;D Siis kenelle urakoi jos omistaa itse jo koko kylän  ;D

Meillä tuo navetan tulovaikutus leskettiin silleen, että pidettiin peltopuoli ennallaan. Poistettiin paalien myynnit ja lisättiin tarvittava määrä paalien ostoa. Peltoahan voi olla tukineen vaikkei ois yhtään lehmää. Karjapuolen muuttuvat kustannukset ja tulot kerrottiin lehmäluvun suhteessa. Navetan työmäärän oletettiin pysyvän ennellaan mutta muihin töihin lisättiin parisataa tuntia palkkamenoja lisääntyneen lietteen ja paalien ajon takia. Siihen sitten laajentamisen kertaluonteisen menot ja navetan poistot. Tulos oli, että jos nostaa saman palkan itelle kuin vanhalla navetalla olis uusi maksettu 7-8 vuodessa. 10 vuotta oli tuossa laskelmassa minun kipukynnys.
Lapin juntti lyö outoa turpaan, se on viekas ja arvaamaton...

Carlosi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 325
Vs: Mitä jos oisin tehny toisin?
Eli otat helkatisti lainaa etkä saa eurookaan enempää ekaan 7-8 vuoteen? Ei siinä, uutta navettaa mäkin rakennan mutta kyllä siitä riskinotosta pitää korvausta saada. Tyhjän saa pyytämättäkin.

jupexx

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 714
Vs: Mitä jos oisin tehny toisin?
Eli otat helkatisti lainaa etkä saa eurookaan enempää ekaan 7-8 vuoteen? Ei siinä, uutta navettaa mäkin rakennan mutta kyllä siitä riskinotosta pitää korvausta saada. Tyhjän saa pyytämättäkin.

 :D No ei nyt ihan niinkään... On se laina kuiten pitemmällä maksuajalla. Halusin vaan laskea sen asian nuinkin. Jos se aika olisi ollut esim. 12 vuotta niin en ois hirveesti nähny järkeä alkaa investoimaan. Focus on ollut kuitenkin lajennus kahdelle robolle mahdollisimman pian mutta sen varaan ei ole uskallettu mitään laskea koska mutkia sillä tiellä on vielä paljon ja näillä eväillä edellytykset puuttuvat.
Mitäpä olette mieltä, monellekko lehmälle pitää saada ymp.lupa että kannattaa toinen robo ostaa ja päätyseinää siirtää?
Lapin juntti lyö outoa turpaan, se on viekas ja arvaamaton...

samppaj76

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 528
Vs: Mitä jos oisin tehny toisin?
kyllä sinä kuitenkin tuolla lehmä hommalla paremmin pärjäät vaikka työtä enempi. kyllä sonni homma on nykyään suurissa vaikeuksissa. itellä oli kans samanlaisia suunnitelmia myös viime vuosituhannen lopulla. tuli onneksi korjaitua vanhaa parsinavettaa ja sonnien karsinat muutin lukkoaidoilla oleviksi hiehojen karsinoiksi. lopetin sonni homman 7 vuotta sitten siemennettävät hiehot tilalle. vielä pitäisi muutaman vuoden vanhaa navettaa sitten lehmille uusi kohtuukokoinen pihatto. vanha navetta sitten nuorison käyttöön. itse aina käytän rakennukset tehokkaasti loppuun. 15 vuoden välein isompia muutoksia niin entiset kerkiää maksaa itsensä ja jopa vähän tuottaakkin. maito kiintiö olisi silloin maksanut yli 50 senttiä litra. 2015 vuosi pitää katsoa mitä tulee tilalle ja mitä maksaa. laajennuksessa pitää aina otta huomioon kokonaisuus pelto, työvoima yms. asiat. kunnolla valmisteltu investointi onnistuu varmemmin. lainanottoa ei kannata pelätä, pitäähän sitä liikevaihtoa jossakin tehdäkin. rehukustannus on muuten lehmähommassa merkittävämpi kuin rakennuksen hinta.