Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe propionihappovilja?  (Luettu 8726 kertaa)

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: propionihappovilja?
luulisi tuolle olevan markkinoita niinkuin kuivalle viljalle, itse ainakin voisin ostaa jos läheltä saa ja hinta kohtuullinen.

Minkähänlainen hinta vois teoriassa olla kuivaan viljaan verrattuna?
Vai sama?

Kallista on se happokin ja hapotuksessa käry jotain uskomatonta...

hinta muuttuu samaa rataa kuivauksen kans ja on melko lähellä toisiaan.. se on aina tilakohtaista kuinka asiat järjestetty, mutta esim meillä se vähentää työtä kunei omaa kuivuria, jää yön valvomiset pois ja aina saa kärryt tyhjäksi.. ++ että tuntuvat syövän paremmin hapotettua, näkee nyt taas kun vaihtu kuivattuun kun hapotettu loppui :o
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

Tpoint

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 105
Vs: propionihappovilja?
Millaisilla menetelmillä hapon lisääminen viljaan tapahtuu? Itse haluaisin päästä eroon kierukka ruletista kylmäilmakuivurin kanssa. Mietinnässä on mitenkä kostea vilja menee valssimyllyn läpi ja myös sukkularuokkijan läpi..?

winha35

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 185
  • Kyllä lähtee!!!
Vs: propionihappovilja?
luulisi tuolle olevan markkinoita niinkuin kuivalle viljalle, itse ainakin voisin ostaa jos läheltä saa ja hinta kohtuullinen.

Minkähänlainen hinta vois teoriassa olla kuivaan viljaan verrattuna?
Vai sama?

Just tänään kysyin hapon hintaa, 470€ tynnyri sis. alv ja pöntön. Ja eikös se menekki ollu 10-20l per tonni.
Kallista on se happokin ja hapotuksessa käry jotain uskomatonta...

Asseri

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37
Vs: propionihappovilja?
Muistanko väärin että propionilla kun säilöö niin metriä/puoltatoista paksumpaa kasaan ei saisi laittaa...?

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: propionihappovilja?
Muistanko väärin että propionilla kun säilöö niin metriä/puoltatoista paksumpaa kasaan ei saisi laittaa...?

Voi olla. Mulla vain on ollut parhaillaan 3-4 metriä korkea kasa. se vain pitää sitten syöttövaiheessa lähteä poraamaan ylhäältä alas. Meillä joko haudattiin kierukka jyväkasaan tai myllyauton putki työnnettiin korkeimpaan kohtaan ja siitä alettiin imemään viljaa.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: propionihappovilja?
Millaisilla menetelmillä hapon lisääminen viljaan tapahtuu? Itse haluaisin päästä eroon kierukka ruletista kylmäilmakuivurin kanssa. Mietinnässä on mitenkä kostea vilja menee valssimyllyn läpi ja myös sukkularuokkijan läpi..?

pumppuhapotin + virtausmittari-> 8-10mm hydr putkea joka tulpattu ja porattu n. 4mm reikä, putki kierukan "syöttökohdan" yläpuolelle jotaki 10-15cm.. sitte vain loota jossa kierukka ja johon valutetaan pikkuluukusta.. kierukka jotain +6m tai sitten jos sekaa kahdella lyhyemmällä.. sitten säädöt suurinpiirtein kohdilleen, tarkistella välillä mutta säätyy itsestään kun kosteampi vilja valuu hitaammin jolloin saa enemmän happoa.. 30% menny läpi sekä valssimyllystä ja sen jälkeen 40m puhallusmatkasta ja sen jäläkeen kiskoruokkijasta joka purkaa matolla, ongelmitta.. ainut mikä takkuaa on oljet, mutta siitähän saa syyttää puimurikuskia ::)
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

Asikainen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 62
Vs: propionihappovilja?
Millaisilla menetelmillä hapon lisääminen viljaan tapahtuu?

Puimurin purkuputken alkupäässä. Säkitettäessä mennään vielä toisen kerran kierukan läpi...

tupapässi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 199
Vs: propionihappovilja?
10 v sitten viimeksi tehty. Sanoisin, että hätävarasysteemi - kaikkine kuluineen mm. e-vitamiinilisät tai jos seassa vihreitä jyviä täytyy nuukailematta lisätä happoa - ei taida tulla kuivausta halvemmaksi. Sitten se käry säilöttäessä on tosiaankin sietämätön - ei lääkärikään suositellut pitkäaikaiseksi käytöksi, tai sitten tilat täytyy olla OK. Ei säilynyt jauhettuna viikkoja. Lehmät kyllä tykkäsivät niin että malttamattomina olisivat kaataneet koko jakokärryn.
Sitten kun säilöntä epäonnistuu, ja jyvät viedään lämmi-ilmakuivuriin on luvassa miehekäs hajunautinto.   ;D