Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Semeato ?  (Luettu 22738 kertaa)

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Semeato ?

Nova Combi painaa vakiovarustein tyhjänä 3750kg elikkä on runsaasti vahvempaa tekoa kuin veetteri.

 ;D

TD Tronic painaa tyhjänä reilu 5tn.

 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

--semessä ja novassa teräs on hassattu vääriin kohtiin.mm.ylimääräisiin pyörästöihin ja valuvantaisiin 8)

pitääkö paikkansa juttu jonka mukaan Semeatoja olis hukattu pois muutaman vuoden jälkeen kun pellot muovautuivat noiden neljän pyörän muodostamille aalloille?

Eiks Rapidissa ole hassattu rautaa ylimääräisiin vantaisiin?

Mun tietooni ei ole tullut noita painumisongelmia Semeatolla, eikä itsellä ainakaan niitä näy. Olen tosin yrittänyt kylvää vähän eri suuntiin kun edellisvuonna jos vain järkevästi mahdollista. Olen yhdestä painumisongelmasta kuullut eräältä paikkakuntalaiselta Isännältä, joka vaihtoi sitten konetta Tumen Geminiin.

--joo,näitä koneita vaihdellaan mitä erilaisimmin perustein.Meidän alueella suorakylvön markkinaosuus ei ainakaan kasvussa ole,tämä vuosi suorakylväjän painajainen.Tosin myös perinteisen.
--jos nyt itse ostaisin kylvökonetta taitaisin kallistua Horschin tai muun sen taapaisen suuntaan.Nyt vaan ala pieneni niin paljon,että aion kylvellä tuolla rapidilla monta vuotta eteenpäin vaihtamatta menetelmää jossei ala kasva...

Kp

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1903
Vs: Semeato ?
Jos rapidissa käyttää diskejä, niin se on kylvöä kevytmuokattuun eikä suorakylvöä.
Näin olemmekin saapuneet puhdasoppisuuden syvimmille alkulähteille :D ;D

Juu, syvälle ollaan päästy...

bobbari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2642
  • Sosiaalinen erakko
Vs: Semeato ?
Jos rapidin aikoo hankkia suorakylvötarkoitukseen, niin ehdottomasti disketit mukaan.

Juu, ne siemenet voi ripotella pintaan halvemmallakin kalustolla, viskalla päihittää rapidin myös nopeudessa.

Yhtenä syksynä tuli testattua urakoitsijan rapidin suorakylvö-ominaisuuksia, peräpyörät ilmassa, onneksi oli kostea syksy niin lähti ihan hyvin pinnastakin. Se kahden millin viilto tuskin auttoi yhtään.
Joo, eihän sille mitään mahda jos ei halua järkeä käyttää :D Kyllä minäkin olen testaillut suorakylvöominaisuuksia ja kun havaitsin, että maa on jo aika kuivaa, kun kiekot eivät uppoa ja jyräpyörästöä voi pyöritellä käsin, niin eiköhän tämä testi ole tässä. Sellaiset 20 metriä tuli kylvettyä sillä kertaa.
Aikoinaan suorakylvönäytöksessä kuivana syksynä näkyi mikä kone pysyy maassa.
Agrin kohdalla ainut neuvo kuljettajalle oli: Aja niin lujaa kuin pystyt.
Tottakai jos viisi riviä lautasia kulkee peräkanaa, niin nätiksi se 1-2 senttiä pinnasta meni.

Mutta jossain päin maailmaa pelto on kovaa oli kevät tai syksy.     Kun kone ei mene maahan, se ei
mene maahan.      Kaikenmaailman diskit vaan vähentää kylvövantaiden painotusta...
Kahtakymppiä vaan mittariin niin alkaa peittomultaa syntymään. ;)
Tuskahiki on köyhän sauna...

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Semeato ?
Mä testailin suorakylvöä Rapidilla muutamana vuonna.Edelleen olen sitä mieltä että ainakin meikäläisen maalajeilla suorakylö onnistuu JOS pelto on suorakylvökunnossa.Liian märkään tai syksyllä kuraksi sotkettuun kovettuneeseen maahan ei saa tarpeeksi kylvösyvyyttä.Tosin käsittääkseni ainakaan ohra ei menesty jos koettaa noissa Rapidille mahdottomissa oloissa.Mulla koneessa diskit,niillä saa sopivan kuivasta maasta ihan hyvän kerroksen irti.
Tänä vuonna ei meidän mailla ole ollut yhtäkään päivää jolloin olis voinu edes yrittää suorakylvää.Viikon välein mahdottomia vesiannoksia....