Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Mepu major 2000 rumpulajitin  (Luettu 13049 kertaa)

mää vai

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
  • 2015-ostajan markkinat
Mepu major 2000 rumpulajitin
Millaisia tunti/päiväsaavutuksia olette saaneet ssiemenviljan lajittelussa? Ohraa olen pari päivää jauhanut sisäseula pyöreä 8mm, ulkoseula 2.5mm pitkulainen, rumpu alaasennossa ja pyörintänopeus jostain puolivälistä. Esipuhdistin täysillä ja viljansyöttö niin pienellä että hiukan tulee jyviä olkien mukana rummun päästä ulos. Lajittelu tehoksi ilmoitetaan 1000-3000kg/tunnissa minkä näillä säädöillä saan päiväsaavutukseksi, eli helevetin hidas on jos puhdasta haluaa.
Pitäisikö syöttö olla niin kovalla että oksentaa rummunpäästä kokoajan kunnolla tavaraa?
Oon vaatimaton!

farmex

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 671
Vs: Mepu major 2000 rumpulajitin
Kyllä sinä ennen kylvöjä saat taatusti siemenesi lajiteteltua ,älä suotta moiti uutta konettasi.

select o speed

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 153
Vs: Mepu major 2000 rumpulajitin
Samanlainen MEPU mullakin, en minäkään noihin valmistajan lupaamiin määriin ole ikinä päässyt. Esipuhistaja isolle syöttö pienelle rummun pyörintänopeus aika reilu niin aika puhdasta tulee. Vanha horsma lajittelija teki puhdasta mut sitä kun piti aina olla kyttäämässä, MEPUN  voi jättää pyörimään itekseen ja tehdä jotain muuta.

mää vai

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
  • 2015-ostajan markkinat
Vs: Mepu major 2000 rumpulajitin
Esitteestä lainattua: (mutta nehän ovat täynnä liioittelua ja ylisanoja)

MEPU 2000 MAJOR on uuden sukupolven pyörivään seularumpuun perustuva lajittelija.
Voi olla

Lajittelijan kapasiteetti on ratkaisevasti aikaisempia lajittelijoita suurempi.
Kuinka tuhnuja ne on sitten olleet esim. vanha puinen Triumf teki valmista vähintään 4x nopeudella

Kapasiteetti lajittelussa on 1000-3000 kg tunnissa viljan laadusta riippuen, esipuhdistuksessa 2000-6000 kg.
Kone käy 12tuntia putkeen ja kasassa on 2000kg

Muuten on laadukkaan oloinen kone ja sopivilla putkituksilla ja automatisoinilla pelaa ja saa viljat kevääksi lajiteltua
Oon vaatimaton!

JVN

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 39
Vs: Mepu major 2000 rumpulajitin
Mulla on ollut nyt 4 vuotta käytössä tää mepu ja tuntisaavutus on huimat 200-300kg, jos oikeesti haluaa et pienet jyvät lähtee pois! Nyt tänä keväänä vielä huomasin sen, että kun oli vähän normaalia roskasempaa vehnää, niin tukki jatkuvasti syöttölaitettakin prkl. Kyl vanha triumf on nopeempi ja parempi!

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Vs: Mepu major 2000 rumpulajitin
Mulla on sama peli ja kaura on ollut hitainta lajiteltavaa. Mulla menee ohra paljon reippaammin, samoin vehnä.
Muistaakseni mulla on 10mm sisäseula . Sisäseulan liian pieni koko hidastaa lajittelutehoa huomattavasti. Mielestäni sisäseulan ei tarvitse poistaa kuin kylvökonetta mahd tukkivat tähkät ja oljenpätkät. Suurien jyvien pois lajittelu on turhaa. mulla on toinen sisäseula pitkultaisilla aukoilla  ja se sopii hyvin kauralle sekä vehnälle.
Ulkoseula, eli rumpu on vakio 2,3mm ja se on hiukan turhan isoreikäinen kauralle ja rukiille. 2mm olisi sopiva  reikä ulkoseulassa, ainakin kauran ja rukiin kohdalla. Mulla ei ole varsinaisia rypsiseuloja, mutta olen lajitellut rypsiä ottamalla hyvän tavaran siitä mistä pienet jyvät tulevat. Elikä olen käyttänyt lähinnä vain rummun 2,3mm ulkoseulaa. Tällä yhden seulan metoodillakin olen saanut rypsin roskapitoisuutta putoamaan tuntuvasti ja on nopeaa.

Vehnällä pääsee tuollaiseen 1000kg tuntivauhtiin Em seuloilla kunhan kallistaa rummun mahd vaakasuoraan. Ohrallakin yli 600 kg tunti kun on 10mm sisäseula. Kaura on hitainta ja siitä tulee pirusti pientä jyvää tuolla 2,3 rummulla. Vehnän lajittelussa on semmoinen juttu, että rummun reijät ei meinaa pysyä auki vaan jyviä tarttuu koko ajan kiinni. Mulla on sellainen auton lumiharja jonka harjakset on peltikiljotiinilla lyhennetty ja sillä, sekä muovilastalla saa jotenkuten pidettyä aukot auki, kun käy vähän väliä putsaamassa (kone voi pyöriä kaiken aikaa). eihän kone tosiaan ole mikään huippunopea, mutta sopivalla sisäseulalla kyllä pääsee tuollaiseen yli 600kg /h

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Vs: Mepu major 2000 rumpulajitin
      Vielä tuosta rumpukoneesta. En mäkään usko että lajittelun tulos pärjää perinteiselle triörikoneelle, eikä edes viskurille. Kuitenkin jos tulokseksi riittää tavara joka ei tuki kylvökonetta, ja josta valtaosa pienistä jyvistä tulee pois saa rumpukoneella ihan kelvollista tavaraa.

Kannattaa muistaa, että koko lajittelun idea on muinoin ollut hiukan eri kuin nykyään. Kertarikkojen poisto oli muinoin yksi tärkeimpiä tavoitteita, ja ennen kasvinsuojeluaineita ihan ratkaisevaa vähänkin puhtaan kasvuston saamiseksi. Nykyisin rikat torjutaan kemiallisesti lähes aina. Joinakin vuosina siemenpakkaamotkin pakkaavat varsin pienijyväistä viljaa, joten ei siinäkään kannata olla liian kriittinen.

luomuviljelijä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 599
Vs: Mepu major 2000 rumpulajitin
Meiltä löytyy kans tollanen ja johonkin 5-6 tonnin päiväsaavutuksiin sillä on päästy.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Mepu major 2000 rumpulajitin
Näköjään aivan onnettomia rimpuloita nuo rumpulajittelijat.

On se seula kouru jolloin sen pinta-ala on aivan onneton.

Vanha vihreä triumffi tekee puhdasta 10tn päivässä.
Kui mää ain olen paras?

JarJar

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 375
Vs: Mepu major 2000 rumpulajitin
Tiedä sitten mistä johtuu, mutta Mepu:lla täällä tullut valmista noin 1000-1500kg/h...
Tavara ihan ok. Roskaisemmat erät ensin kuivurin esiputsarin läpi.

Säädöistä sen verran että se rummun sisällä oleva syöttöaukon läppä kannattaa ottaa pois. Itsellä käytössä kolme eri kokoista sisempää seulaa (vehnälle, ohralle ja kauralle omansa). Rumpu niin vaaka tasoon kun säätö sallii. Kierroksia reippaasti. Syötön säätö niin että vain roskat tulevat päädystä ulos ja että sisempi seula on mahdollisimman pitkälle matkalle jyvien peitossa. Imuri mahdollisimman suurelle. Näillä konstein pääsee kyllä ihan siedettävään työtehoon. Pienten jyvien tarttuminen ulompaa seulaankin vähenee ajankanssa kun seulan kiillottuu ja "hankautuu" käytön myötä.

heppihese

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 38
Vs: Mepu major 2000 rumpulajitin
Onko kukaan lajitellu kyseisellä laitteella hernekauraseoksesta herneet erilleen? Tekeekö mitään? Kannattaako hankkia?

andypoge

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 534
Vs: Mepu major 2000 rumpulajitin
Kenties tyhmä kysymys, mutta tässä minun Majorissa on sisäseulassa 2 päällekkäistä seulaverkkoa, niin onhan ulompi verkko näistä se, jonka  mukaan seulan reikämitta ilmoitetaan? Sisempi tässä 10 mm reiällä ja ulompi 8 mm reiällä, joten oletan että tämä on nyt sitten "8 mm" malli?

seegeri

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1950
Vs: Mepu major 2000 rumpulajitin
Eikö siin ulommas ole pitkulaiset ja sisempi on vaihdettava 8 tai 10 vakiona.

andypoge

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 534
Vs: Mepu major 2000 rumpulajitin
Pyöreäreikäisessä SISÄseulassa on 2 pyöreäreikäistä seulaverkkoa päällekkäin, muutama sentti niiden välissä rakoa. Näistä mulla on sisempi 10 mm ja ulompi 8 mm. En tiedä onko tuo sisempi joku lisävaruste vai mikä, mutta joka tapauksessa haluaisin tietää kumpi niistä on "varsinainen sisäseula", josta kaupitellaan eri pyöreäreikäisiä kokoja.

Viimeksi muokattu: 07.11.23 - klo:14:07 kirjoittanut andypoge

seegeri

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1950
Vs: Mepu major 2000 rumpulajitin
Se on pannoilla   kiinni siinä rummussa se vaihdettava seula. Siis onko sulla nyt molemmat 8 ja 10 siellä koneessa päällekäin. Ei siel pitäs on ku yksi kerrallaan.