Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Nurmista vielä  (Luettu 2254 kertaa)

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Nurmista vielä
Jokavuotinen ilmiö näkyy olevan, että syyssadon rehuissa on melk matala kuitu ja olen arvellut sen johtuvan siitä, että timppa/nurminatakasvustossa on syksyllä monesti nadan osuus huomattavasti suurempi ja rehu on melko lehtevää. Analyyseissä ei muuta vikaa olekaan, kuin kuidun puute. Mikä kasvi sopisi paikkaamaan syksyistä kuidun puutetta? Ruokonata kai pitäisi osata korjata melko aikaisin.

Lypsäville siis syötetään.
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Nurmista vielä
Rainata voisi olla myös yksi ehdokas tuomaan kuitua... Jos rainata pääsee vanhaksi niin on kuin rautalankaa korsi ;) Nadat yleisesti ottaen on lehtevämpiä ja ainakin oman mutu tuntuman perusteella niissä on vähemmän sokereita. Biologisella kun rehun säilön niin pitää ottaa tämmöisetkin huomioon :-\ Kasvustonäytteitä kannattais varmaan ottaa ettei tarvi omiin luuloihin luottaa. Mulla kun on kokeilussa vähän väliä jotain itselle uutta lajia nurmissa niin tarkoitus ottaa kasvustonäytteitä enemmänkin. Ei se näytteen ottaminen niin paljoa maksa että kannattaa sen vuoksi pilata hyvät suunnitelmat 8)

lavali

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1777
Vs: Nurmista vielä
Englannin raiheinä???

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Nurmista vielä
Tuli mieleen että eikö ruokinnassa ole mahdollista lisätä kuitua sisältävää komponenttia esim. kuivaheinää tms. millä saisi lisää sitä puuttuvaa kuitua ::) Englanninraiheinä ei mun mielestä vanhene kovin herkästi vaikka korttakin tekee jonkin verran. Lehdet pysyy hyvin sulavina...

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Nurmista vielä

On toki mahdollista lisätä ja niin olen lisännytkin, kuivaa heinää yleensä. Erillisruokinta siis. Mietin vaan asiaa sinänsä kun nytkin varmaan 200 tonnia säilörehusta on sellaista, jossa kuitua on niukasti ja tuntuu olevan jokasyksyinen ilmiö, olis mukava kerätä massaakin pellolta kun sitäkin tarvitaan- eikä vaan niitä sulavia haippuja.
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

sjk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1784
Vs: Nurmista vielä

On toki mahdollista lisätä ja niin olen lisännytkin, kuivaa heinää yleensä. Erillisruokinta siis. Mietin vaan asiaa sinänsä kun nytkin varmaan 200 tonnia säilörehusta on sellaista, jossa kuitua on niukasti ja tuntuu olevan jokasyksyinen ilmiö, olis mukava kerätä massaakin pellolta kun sitäkin tarvitaan- eikä vaan niitä sulavia haippuja.
Syötä kahta rehua yhtäaikaa,ei tahdo onnistua syksypuolella tuo kuidun lisääminen,märkänee ja sulavuus/maittavuus katoaa.Näin ainakin timpan kanssa.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Nurmista vielä
Ainakin normaalit pohjoisen tyypin timoteit ei tosiaankaan syksyä kohti enää pahemmin tee kasvustoa mistä voisi satoa ottaa. Ruokonadan  mainitsit aikaisemmin ja jos on tarvetta saada rehua paljon niin kannattaa kokeilla jos ei ole ollut viljelyssä. Kolme satoa on otettava vaikka väkisin ettei vanhene käsiin. Ruokonatakaan ei pahemmin tee kortta, mutta kuitua tulee kyllä herkästi "puumaisesta" lehdestä ???

Greenpwr

  • Vieras
Vs: Nurmista vielä

 Mänöökö liian villiksi, jos vetelee kylvökoneella poikkipäin niittosuuntaan nähden muutaman kymmenen metrin välein  kaistaleen esim. koiranheinää, olis "tanakkaa" evästä timotein niittoaikaan...?