Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kokoviljarehua savikolta?  (Luettu 2437 kertaa)

cosmic_cowboy

  • Vieras
Kokoviljarehua savikolta?
Minkälaisia todellisia satotasoja olette saavuttaneet lounais-Suomen savimailla kokoviljasäilörehusta. Mainitkaa samalla, onko se ollut pääsato vai pelkästään harvaksi kylvetty suojavilja.

Entä tornisiilosta täyttöpurkaimella revitty rehu, kuinka paljon sen tilavuuspaino on? Samaa luokkaa kuin ennen säilöntää vai jotain muuta?


JoHaRa

  • Vieras
Vs: Kokoviljarehua savikolta?
Tornisiilosta olen mitannut jopa yli tonnin kuutiopainoja  :o

Yleisimmin painot ovat kuitenkin välillä 840-870 kiloa/kuutio jos kuiva-aineprosentti on ollut normaalin rajoissa.

Ja juu, mulla on oikein hyvä laitteisto tuohon mittaukseen eli nämä luvut eivät ole lonkalta  :)

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Kokoviljarehua savikolta?
Tornisiilosta olen mitannut jopa yli tonnin kuutiopainoja  :o

Yleisimmin painot ovat kuitenkin välillä 840-870 kiloa/kuutio jos kuiva-aineprosentti on ollut normaalin rajoissa.

Ja juu, mulla on oikein hyvä laitteisto tuohon mittaukseen eli nämä luvut eivät ole lonkalta  :)

Siilossa tonni, mutta purettuna?

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Kokoviljarehua savikolta?
Tornisiilosta olen mitannut jopa yli tonnin kuutiopainoja  :o

Yleisimmin painot ovat kuitenkin välillä 840-870 kiloa/kuutio jos kuiva-aineprosentti on ollut normaalin rajoissa.

Ja juu, mulla on oikein hyvä laitteisto tuohon mittaukseen eli nämä luvut eivät ole lonkalta  :)

Siilossa tonni, mutta purettuna?

Tuohon vaikuttaa varmaan 10 eri muuttujaa. Luulisin että jos tornisiiloon on ajettu 100 kuormaa rehua niin se saadaan ajettua sieltä 95 kuormalla pois

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Kokoviljarehua savikolta?
Kosmiselle hieman asiallisempi vastaus: Tornista irrotettu rehu syklonilta kottikärryyn pudotettuna, oli jopa kevyempi kuorma, kuin jos olisi tuoreena mätännyt talikolla kottariin. Toisaalta, jos sitä samalla siihen kottariin talikolla hieman "asetteli" , niin painoa oli sitten jo enemmän, kuin tuoreella rehulla. Eli, olettaisin olevan keskimäärin hieman painavampaa, kuin tuoreella, varsinkin, jos kasan paksuus on enemmän kuin kottarin kuorma, tavarahan on melko pientä, ja tiivistyy hyvin.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Kokoviljarehua savikolta?
Tornisiilosta olen mitannut jopa yli tonnin kuutiopainoja  :o

Yleisimmin painot ovat kuitenkin välillä 840-870 kiloa/kuutio jos kuiva-aineprosentti on ollut normaalin rajoissa.

Ja juu, mulla on oikein hyvä laitteisto tuohon mittaukseen eli nämä luvut eivät ole lonkalta  :)

Siilossa tonni, mutta purettuna?

Tuohon vaikuttaa varmaan 10 eri muuttujaa. Luulisin että jos tornisiiloon on ajettu 100 kuormaa rehua niin se saadaan ajettua sieltä 95 kuormalla pois

Tässä kommentissani PITI olla jotain kosmista viisautta, mutta nyt luettuni tajuan että ei tuossa ole kyllä mitään järkeä  ;D Kirkas ajatukseni ei päätynyt tekstiksi asti, näin käy joskus  ;D

mah

  • Vieras
Vs: Kokoviljarehua savikolta?
Vehnää on ollut kaakkoissuomen savikoilla, joka korjattu kokoviljasr:na. Tuoresato luokassa 6-10 t/ha, pääosin suojaviljoina.

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Kokoviljarehua savikolta?
Vehnää on ollut kaakkoissuomen savikoilla, joka korjattu kokoviljasr:na. Tuoresato luokassa 6-10 t/ha, pääosin suojaviljoina.

Kiitos itedosta. Kuiva-ainesato sitten jotain 4 - 8 tonnia. Lisääkin kuulisin tuloksia, Make? Jiiwee? Sirkussonni?

bobbari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2642
  • Sosiaalinen erakko
Vs: Kokoviljarehua savikolta?
Vehnää on ollut kaakkoissuomen savikoilla, joka korjattu kokoviljasr:na. Tuoresato luokassa 6-10 t/ha, pääosin suojaviljoina.
Viime syksynä tein kolmelta eri lohkolta kokoviljasäilörehua.   Tai sateisen suven jäljiltä joukossa
oli toinen puoli nurmirehua...      mutta hyvin vaan tuntuu maistuvan elikoille.

Seoksessa oli etelän paalinurmiseos, Italian raiheinää ja hiukan vielä Englannin raiheinää.  Niinjuu ja
siinä viljana oli ohra.          Rehua kertyi parhaimmillaan 15-18 paalia hehtaarilta.   Mutta kosteutta oli
sateisen kesän jäljiltä ihan riittävästi.              Pellot oli sen verran märkiä, ettei pienipyöräisellä
noukinvaunulla olis oikein ollut järkeä kurvailla.        Ne jäljet olis näkynyt taas monta vuotta.   :)
Tuskahiki on köyhän sauna...