Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Seosrehun arvot suunnittelun pohjaksi  (Luettu 3584 kertaa)

Marika

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 17
Yritän tehdä seosrehulaskurin avulla ruokintasuunnitelmaa. Millaiset seoksen rehuarvot olisivat hyvät vapaalle kierrolle? Tähän asti olen tehnyt Märeen avulla enkä jaksasisi opetella uutta karjakompassin ruokintaohjelmaa, kun tuntuu niin monimutkaiselta. Robotilta menee täysrehu ja seokseen säilörehu, ohra/hernesäilörehu, rypsirouhe, ohra ja kivennäinen.
   

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Seosrehun arvot suunnittelun pohjaksi
Jos tähän joku erehtyy vastaamaan, niin heti seuraavat 50 viestiä ampuvat ajatuksen alas  ;D

Eikö Märe toimi enää ? Eikö se jää sinne Ammuun talteen tai ainakin tietokoneeseen C-asemalle "Bedriftw" -kansioon käynnistettäväksi  ::)

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Seosrehun arvot suunnittelun pohjaksi
Mä en tiedä mitään robotin vapaakierron ruokinnasta enkä osaa neuvoa seoksessa. Mutta seki, joka osaa, tarvii tietää sen täysrehun tärkeimmät rehuarvot ja käyttömäärät. Eli tärkki, valkuainen, oiv, mj/kgka, sokeri ja ehkä viel se, onko tärkki vehnää, ohraa vai kauraa.....

Edit: mä luulen, et sommerfeltilla on aika hyvä paketti noilla palikoilla ;)
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

sommerfelt

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 130
  • LYNX
Vs: Seosrehun arvot suunnittelun pohjaksi
No hyvät ja hyvät  ;D Tällä hetkellä pelaa moitteettomasti.  Raision kaveri meillä on laskenu tuota seosta alkuun  ja välillä tarkistellu mut maidon pitoisuuksia  ja käyntejä robotilla ja maitomääriä seuraamalla se yleensä löytyy oikeat suhteet seokseen. Itellä haittaa tuo viljan vaihtelu eläinliikennettä  :'( Välillä tulee ohraa. Välillä ohra-kaura-vehnä ja Kaura-vehnä seosta viljapöntöstä.  ;D

paukkula

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1025
Vs: Seosrehun arvot suunnittelun pohjaksi
 Mä tein aperesepin ohrarehun vakuustodistukesssa olevan mallin  mukaan hyvin täsmäs Pro Agrian Johannan tekemään. Eihän noista nykyajan resepteistä pirukaan ymmärrä kun ei ole korvauslukuja ry arvoja sulavaa valkuaista niinku oli vanhaan hyvään aikaan . Ropottitiloilla se on ikuista taistelua lehmäliikenteen kanssa. Ja pitää ostaa kallista teollista rehua. Prof Poutiainen keksi tasaväkirehuruokinnan  jossa lehmät itse osaavat syödä senverran mitä tarvitsevat. Urea luvusta näkee miten paljon rypsiä laitetaan - yleeensä 3 kilon paikkella per suu. Ei vanha ymmärrä miten vaikiaksi kaikki tehdään.

sjk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1784
Vs: Seosrehun arvot suunnittelun pohjaksi
Mä tein aperesepin ohrarehun vakuustodistukesssa olevan mallin  mukaan hyvin täsmäs Pro Agrian Johannan tekemään. Eihän noista nykyajan resepteistä pirukaan ymmärrä kun ei ole korvauslukuja ry arvoja sulavaa valkuaista niinku oli vanhaan hyvään aikaan . Ropottitiloilla se on ikuista taistelua lehmäliikenteen kanssa. Ja pitää ostaa kallista teollista rehua. Prof Poutiainen keksi tasaväkirehuruokinnan  jossa lehmät itse osaavat syödä senverran mitä tarvitsevat. Urea luvusta näkee miten paljon rypsiä laitetaan - yleeensä 3 kilon paikkella per suu. Ei vanha ymmärrä miten vaikiaksi kaikki tehdään.
Ureaan tuijottaminen on kyllä niin vanhakantaista kuin olla ja voi,ei pelkkä urea kerro mitään,kokonaisuus mikä siinä lapussa lukee kertoo kaiken,yhdistettyinä rehuihin ja tiytysti se ruokittava itse.

Marika

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 17
Vs: Seosrehun arvot suunnittelun pohjaksi
Toimiihan se märekin vielä, kun ei päivitä ohjelmaversiota, mutta senkin kanssa saa kyllä välillä temppuilla, jotta saa sen laskemaan. JOo ja kyllä sen liikkeestä, pitoisuuksista, paskasta yms sellasesta huomaa toimiiko vai ei. Olisin kuitenkin toivonut saavani ihan oikeasti neuvoja viisaammilta millaisilla arvoilla olis hyvä lähtee liikenteeseen, kun en ite ole mikään asiantuntija. On mulla  tuolla märeessä pohja, jota useammat neuvojat ovat muutelleet omasta mielestään oikeanlaiseksi.   

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Seosrehun arvot suunnittelun pohjaksi
Toimiihan se märekin vielä, kun ei päivitä ohjelmaversiota, mutta senkin kanssa saa kyllä välillä temppuilla, jotta saa sen laskemaan. JOo ja kyllä sen liikkeestä, pitoisuuksista, paskasta yms sellasesta huomaa toimiiko vai ei. Olisin kuitenkin toivonut saavani ihan oikeasti neuvoja viisaammilta millaisilla arvoilla olis hyvä lähtee liikenteeseen, kun en ite ole mikään asiantuntija. On mulla  tuolla märeessä pohja, jota useammat neuvojat ovat muutelleet omasta mielestään oikeanlaiseksi.

Säilörehun energia-arvo päättää vääjäämättä millaiseksi appeen energia-arvo muodostuu. Jos joku luku laitetaan niin väkevyys voisi olla välilä 0,96-0,97 ry/kgka. Eli 11,2-11,3 Mj/kgka. Mutta jos säilörehusi on hyvää, eli energia on jo siinä yli tuon 11,3:n niin et pääse alemmaksi kuin oljella.

Laita seoksen karkearehuprosentiksi joku 53-56. Siis energiasta jos mukana ei ole olkea. Tällaisella appeella kokonaisruokinnan väkirehuprosentti ei vielä nouse liian korkeaksi vaikka robotti antaakin lisärehua. Tai riippuu tietysti siitä, että paljonko haluat robotilta antaa. Jos annat max 5 kg niin noilla luvuillani homma toimii kohtuu hyvin. Appeen valkuaispitoisuus on myös seurausta säilörehun valkuaispitoisuudesta. Yleensä arvot 16,8-17,2% (energiasta) ovat aika hyviä, mutta joillakin on jopa 19%.

Hyvä on muistaa sekin että lähtätiedot heittävät USEIN ja PALJON. Laskelma on seurausta lähtötiedoista, joten noihin pilkunjälkeisiin desimaaleihin ei kannata kiinnittää ihan täyttä huomiota. Ja kiertoon vaikuttaa niin moni muukin asia.

Marika

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 17
Vs: Seosrehun arvot suunnittelun pohjaksi
Kiitos asiallisesta vastauksesta:)