Jos ison hankkeen pilkkoo kymmeniin palasiin, on palkattava projektipäällikkö hoitamaan kauppasopimuksia eikä sekään takaa kokonaisedullisuutta.
Muutaman toimijan kanssa pärjää harrastelijarakennuttajakin kun on vielä kunnon tavarantoimittajat.
Ei ole tullut, ainakaan vielä, konkurssia, vaikka ruotsalainen sininen on ollut laitetoimittajana. Onhan ko. yrityksellä melko pitkä kokemus navettakoneista - ja kalustosta. Heinäkoneet ovat kyllä erimerkkisiä.
Mikä pakko on pilkkoa kymmeniin palasiin?? Muutama kokonaisuus riittää. Ja mitä tulee palkattuun "projektipäälliköön".....aika moni harrastelijarakentaja siitä hyötyisi vähintään tuplaten sen rakennuttajan palkan. Toisaalta kun katsoo näitä uusien navetoiden hintalappuja, niin joutuu toteamaan, että monessa muussakin kohdassa rahaa palaa joutavanpäiväiseen. Miksi siis säästää tässäkään?
Kokonaisedullisuus on mielenkiintoinen käsite. Itse tulkitsen sen niin, että yhteenlasketaan hankintakustannus ja oletettu käyttökustannus korot huomioiden. Juju on tietysti tuossa "oletetussa". Käyttökustannukseen pitäisi laskea työmenekki. Paljonko se on, jää yleensä arvaukseksi ts. myyjä kertoo laitteen/systeemin vaativan "vain valvontaa". Kun ottaa kaiken samasta paikasta, saa yhteentoimivamman järjestelmän. Ehkä. Ja laajennusoption toiselle robolle. Sikäli kun 900.000 euron pompsissa on kyse optiosta...eikä pakosta.