Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Virusohjelmisto ja laajakaistamaksu verotuksessa  (Luettu 5962 kertaa)

GTS

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 391
Voiko verotuksessa vähentää virusohjelmiston ja laajakaistamaksuja, varsinkin kun tekee itse verotuksen? Siinäkin tapauksessa että on vain metsätalouden verovelvollinen.

Monttu Simeon

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 556
  • rento meininki
Pakko on kirjanpidossa hyväksyä näitä kuluja menoiksi. Ei kylillä ole pankkeja enää, pakko käyttää maatalouden ja metsän asioihin nettiä. Virusturva välttämätön, verottaja ei voi pakottaa käyttämään ilmaisia virusturvia.

Omassa taloudessa varmuuden vuoksi nuorison pelailu eri koneella ja työt teen omalla. Nettimaksuista käytän kirjanpidossa samaa ohjetta kuin puhelimen käyttö.
Liikenteen 3-D : дарить дураки дорога

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Verotuksessa saa käsittääkseni vähentää tietokoneeseen liittyvät menot siinä suhteessa kuin konetta käytetään ansiotoimintaan.

Itse olen järkeillyt asian niin, että kun koneella on jokapäiväistä käyttöä maatalouden asioiden (ei Agronet) hoidossa ja sillä tehdään myös kirjanpitoa ja suunnittelua ja ne lukuisat eri selvitykset sinne ja tänne, niin on aivan sama paljonko nuoriso sen ohessa konetta muihin toimiin käyttää. Ei tässä jaottelussa koneen käyttöaika ole ainoa tekijä, jolla pitää jako tehdä, vaan koneella hankittu liikevaihto (tuet) ja säästöt ( ei kylillä juoksemista niin paljoa) ovat minulla tärkein peruste.

Laitan siis lähes kaikki tietotekniikkamaksut yhden koneen osalta kuluna 100% maatalouden kuluksi. Papereista ja musteista osa menee yksityispuolelle.

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Lainaus
Laitan siis lähes kaikki tietotekniikkamaksut yhden koneen osalta kuluna 100% maatalouden kuluksi. Papereista ja musteista osa menee yksityispuolelle

Itse ostin omilla rahoilla aikoinaan koneen, mutta tulostin ja nettilittymä on täysin kirjattu maatalouden menoiksi. Tulostimen kulut ovat kyllä olemattomat joten vaikka verottaja poistaisi ne mahdollisessa tarkastuksessa korjattu vero ei kata edes postimaksuja.

Mavi, pankki ja sähköposti vaativat pääsyn nettiin, ja nettiliittymä joko on tai sitä ei ole. Liittymän vähennän kokonaisuudessaan.

agn830

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 106
Kaikki maholliset oon laittanna-

JoHaRa

  • Vieras
Mä laitan noista 6% verotukseen  ;D Ja siinäkin on 5 prosenttiyksikköä liikaa  :o

Ketku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 459
Totta mooses kaikki nettimaksut ja tietsikat menee vähennyksiin ja tv lupa myös tuleehan sieltä maajussille morsian  ;D

mi-pau

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Verotuksessa vaikuttaa eniten toiminnan laatu ja laajuus.

Esim. jos veroilmoitus on vuodesta toiseen metsänhoitomaksu+tiemaksu+pari bensakuittia, niin vaikea lähteä lähteä laajakaistaa vähentämään.

Verohallinto sanoo seuraavaa yhtenäistämisohjeissa tietokonemenoista:


0 %

ei näyttöä laitteiden käytöstä työssä

50 %

näyttöä työkäytöstä

100 %

näyttö pääasiallisesta työkäytöstä.

Käytännössä esim. sähköinen metsäsuunnitelma antaa eväitä 50% vähennysvaatimukselle, laajassa toiminnassa pitää olla suurista metsistä kyse (tositemäärä suuri), eli 100% vähennysvaatimus.
Maatalouden tilihommissa...

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Meillä taitaa mennä 90% tietokoneista ja tarvikkeista (huom ei ole ratti poljin yhdistelmää) sekä netistä, laajakaistasta, virusturvasta ja puhelimista. Taitaa olla aika lähellä todellisuutta.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9770
Itte laittanut  tietokoneet 100% poistolla  ;D Laajakaista + viirusturva 50%. (Vanhat /poistetut koneet kersojen käytös) Kännykköjen hankintamenot 100%, jos ne on mulle (ja yleensä niin on ollutkin) samoin mun kännykän käyttö 100% muista 0%. Voivat toki urputtaa jos tulee kyselyjä, mutta mitäs sille voi jos esim pari kännykkää vuodessa tippuu traktorin pyörän alle.  8)

Ketku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 459
Vs: Virusohjelmisto ja laajakaistamaksu verotuksessa
Kaikki atk menot oon kirjannu menoiksi, samoin omat, muijan ja kersojen puhelimet/ kulut niistä, onpa tainnu mennä muutama rengin puhelinkin siinä sivussa. Vaatekuluja oon laittanu satunnaisesti mitä on halpahallin kuitteja ollu kun yleensä ne vaatteet kiertää jossain vaiheessa sinne navetan puolelle, tai ainakin pajaan rätiksi...

GTS

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 391
Vs: Virusohjelmisto ja laajakaistamaksu verotuksessa
Onko noissa että alv saa kokonaan ja sen jälkeen hankinta ositetaan niiltä osin kuin voidaan arvioida osuutta kyseiseen toimintaan? Entä jos esim joutuu korjaamaan koneeseen uutta rautaa niin voiko sen laittaa kokonaan vaikka ite koneesta ei oliskaa vähentäny mitää?

Nimittäin on aika vaikeeta saada käytettyä koneesta sitä 50% osuutta jos ei kovalevy toimi taikka muistit.  :D

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Virusohjelmisto ja laajakaistamaksu verotuksessa
Onko noissa että alv saa kokonaan ja sen jälkeen hankinta ositetaan niiltä osin kuin voidaan arvioida osuutta kyseiseen toimintaan? Entä jos esim joutuu korjaamaan koneeseen uutta rautaa niin voiko sen laittaa kokonaan vaikka ite koneesta ei oliskaa vähentäny mitää?

Nimittäin on aika vaikeeta saada käytettyä koneesta sitä 50% osuutta jos ei kovalevy toimi taikka muistit.  :D

Alv vähennys tietenkin yhtälailla käytön suhteessa