Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe voi s...  (Luettu 5669 kertaa)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9771
Vs: voi s...
No ompa käytäntöjä monia. Ittellä oli joskus lomittaja, joka aina muistutteli vakuutuksen voimassaolosta. Kerran oli lehmä tuubihoidolla ja pistin maitoputkeen lapun tuubi OT ja tietysti lehmän merkkaus punaisella A:lla. Lomittaja onneksi kysyi, että eikös muut neljännekset lypsetä normaalisti tankkiin?   ::) ::) ::) Ei tullut vakuutukselle käyttöä, kun oli puhekykyinen lomittaja, Mutta silti ihmettelen miten ei tuota tiennyt vuosia lomittajana olleena. Sitten yhdellä tilalla tiedän annetun lomittajalle ohjeen (suusanainen) sammuttaa tankki aina yöksi, jotta voi ottaa vähärasvaista maitoa hanasta aamuisin. Sitten aamulla lomittaja tietysti unohti tankin päältä ja viimeinen lypsy ilman jähdytystä --- auto ei imenyt kun lämmöt korkealla --- lomittajan vakuutus korvas.

Meinas unohtua yks minkä kuullut eräältä tilalta ... lomittaja vissiin pimahti ja ei laittanut tankkia päälle ollenkaan, kirjas vaan normaalit lämpötilat ylös ja tankki ei ollut edes päällä. Tätä litkua sitten vähän oli imetty autoon ja koko autollinen oli pilattu. Korvauksista ei mulla ole tietoa.

Viimeksi muokattu: 01.01.12 - klo:11:48 kirjoittanut lypsyukko

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: voi s...
Tuo vakuutusasia on kans vähän kakspiippuinen juttu. Joillekin lomittajille se antaa vapauden tehdä hommat vähän sinne päin, koska "onhan heillä se vakuutus". Pari kertaa on tankki tyhjätty, kun lomittaja lypsi huonon neljänneksen tankkiin, vaikka se oli merkitty ummessaolevaksi. Siihen ovat sitten vain todenneet, että kyllä vakuutus korvaa. Kuitenkin se on tilalle tappiota, kun vakuutus korvaa vain arvioidun maitomäärän verottomana, tuki ja alv jää silti saamatta.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: voi s...
Sitten yhdellä tilalla tiedän annetun lomittajalle ohjeen (suusanainen) sammuttaa tankki aina yöksi, jotta voi ottaa vähärasvaista maitoa hanasta aamuisin. Sitten aamulla lomittaja tietysti unohti tankin päältä ja viimeinen lypsy ilman jähdytystä --- auto ei imenyt kun lämmöt korkealla --- lomittajan vakuutus korvas.
Tommosten ohjeiden kirjoittaja joutaa itse maksaa vahinkonsa. Ihme säätämiseen sitä vielä tarmoa riittää, eikö ole riittävästi muistettavaa??
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

molymatti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 295
Vs: voi s...
No ompa käytäntöjä monia. Ittellä oli joskus lomittaja, joka aina muistutteli vakuutuksen voimassaolosta. Kerran oli lehmä tuubihoidolla ja pistin maitoputkeen lapun tuubi OT ja tietysti lehmän merkkaus punaisella A:lla. Lomittaja onneksi kysyi, että eikös muut neljännekset lypsetä normaalisti tankkiin?   ::) ::) ::)

Eikös se joskus aiemmin ollutkin niin että muut neljännekset sai lypsää tankkiin....Mutta siitä on jo vissiin aikaa ja nyt säännöt tiukemmat...

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9771
Vs: voi s...
No ompa käytäntöjä monia. Ittellä oli joskus lomittaja, joka aina muistutteli vakuutuksen voimassaolosta. Kerran oli lehmä tuubihoidolla ja pistin maitoputkeen lapun tuubi OT ja tietysti lehmän merkkaus punaisella A:lla. Lomittaja onneksi kysyi, että eikös muut neljännekset lypsetä normaalisti tankkiin?   ::) ::) ::)

Eikös se joskus aiemmin ollutkin niin että muut neljännekset sai lypsää tankkiin....Mutta siitä on jo vissiin aikaa ja nyt säännöt tiukemmat...

Onhan se vissiin noin joskus ollut, mutta ei ainakaan mun "virkaurani" aikana (tänään tasan 18v) ja tästä tapauksesta aikaa n.8v. Mulla ei tosiaan tullut edes mieleen muistuttaa että muutkin tunkiolle, sillä laatukoulutuksen käynyt lomittaja kyseessä. Ei vissiin ollut tuttua pelkkä tuubihoito. Mutta siinä oli siis pelastus, että lomittaja kysyi ja jutteli muutenkin - aina näin ei ole  :( .

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: voi s...
Tuo vakuutusasia on kans vähän kakspiippuinen juttu. Joillekin lomittajille se antaa vapauden tehdä hommat vähän sinne päin, koska "onhan heillä se vakuutus". Pari kertaa on tankki tyhjätty, kun lomittaja lypsi huonon neljänneksen tankkiin, vaikka se oli merkitty ummessaolevaksi. Siihen ovat sitten vain todenneet, että kyllä vakuutus korvaa. Kuitenkin se on tilalle tappiota, kun vakuutus korvaa vain arvioidun maitomäärän verottomana, tuki ja alv jää silti saamatta.

Mulle on itse käynyt noin kanssa umpivetimen kanssa ja näytteenotto samasta tankillisesta. Maito ok.

Päätelmä: jos lypsettäessä maito näyttää ok, vaikka olisikin soluttava, ei tankkimaidon solut siitä yhdestä vetimestä yleensä tappiin hyppää. Jos luokat menevät, niin vikaa on ollut jo aiemmin eli rimaa hipoen on menty. Itsekin joskus olen tietoisesti rimaa heilutellut soluttavien kanssa.