Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe VELKAKELLO toivottaa hyvää joulua  (Luettu 1562 kertaa)

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa


http://velkakello.fi/ tonni lisää velkaa ny 15500€

miljoona euroa lisää velkaa joka tunti,hyvää joulua :-*
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

Greenpwr

  • Vieras
Vs: VELKAKELLO toivottaa hyvää joulua
 Kyllä meillä siellä kokoomuksessa oli niin mukavaa... http://iitimo.puheenvuoro.uusisuomi.fi/86466-kokoomuksen-yrityspolitiikka-lyhyt-oppimaara ...jossain vaiheessa...

 Edit, kokoomuksen darvinilaista ratkaisua etsimässä, mutta ei löydy: Uusi Suomi, Olli Pusa:
Luottoluokittaja Fitchin mukaan eurokriisin ratkaisu on jo teknisesti ja poliittisesti saavuttamattomissa.

http://www.taloussanomat.fi/ulkomaat/2011/12/16/ranskan-luokitusnakymat-...

Euromaat eivät enää saa rahoitusta paria poikkeusta lukuunottamatta. Silmiinpistävää on, että yhä useampi alkaa vetää etäisyyttä eurkriisiin. USA ei ole mukana, Britaniakin vetäytyy. Euromaiden lainoja ostavat jo valmiiksi suossa olevat pankit EKP:n rahoituksella, IMF EKP:n rahoituksella (muut jättäytyvät pois) ja EKP jälkimarkkinoilla. Siis eurolainojen "markkinat" ovat EKP bulvaanien välityksellä. ERVV ei osta lainoja - se ei saa rahoitusta markkinoilta ja EKP:n rahoitustakaan se ei saa.

Tästä voi päätellä, kuinka hyvin tähän "teknisesti ja poliittisesti ratkaisun ulottumattomissa" olevaan rakennelmaan luotetaan. Ja koko ajan ongelmat kasvavat ja kriisi pahenee, koska kukaan ei pysty ratkaisemaan todellisia ongelmia.

Puhutaan, että yksi "tekninen" ratkaisu olisi EKP:n holtiton setelirahoitus. Siihenhän USA on ajautumassa. Siellä FED ei kuitenkaan osta osavaltioiden papereita vaan liitovaltion. Euroopassa sitä vaaditaan ostamaan "osavaltioiden" (Kreikka, Italia, Espanja,... papereita. Se on poiittinen miinakenttä.

EKP ostaisi noiden maiden papereita 2000-4000 miljardilla ja vaihtaisi tuon verran meidän rahaamme lähes arvottomiin kriisimaiden papereihin. Meidän panoksemme olisi 40-80 miljardia jo laskennallisestikin. Ääneen ei Suomessakaan saa sanoa, että raha menisi paljolti noiden maiden korruptioon. Kun rahaa sataisi taivaasta, ei noissa maissa olisi mitään järkeä järjestää sisäisiä levottomuuksia säästöohjelmilla. Siis sama kierre jatkuisi edelleenkin.

Tuossa "teknisessä" ratkaisussa on se ongelma, että me suomalaisetkin lahjoittaisimme kymmeniä miljardeja kriisimaille EKP:n kautta (kun se ei onnistukaan vakaushäkkyröiden kautta). Edes EKP ei kykene sitä peittelemään kokonaan. Samalla kun media keskittyy jahkailemaan EVM:n päätöksenteon yksimielisyyttä, samat päätökset tehtäisiin EKP:ssä aivan erilaisella metodilla. Emmekä me edes tiedä, miten Erkki Liikanen äänestää EKP:n neuvostossa? EVM on nykymuodossa elinkelvoton häkkyrä, joka ei kriisimaiden rahoitusta tule järjestämään. Se voi olla pelkkä hämäysliike.

Millaisia levottumuuksia syntyy maksajamaisa, kun niiden taloutta tämän takia kuristetaan ja kokonaisuus valkenee ihmisille?

Viimeksi muokattu: 20.12.11 - klo:13:57 kirjoittanut Greenpwr

JoHaRa

  • Vieras
Vs: VELKAKELLO toivottaa hyvää joulua
Tuolla kellossa "apurahat juoksee nopeammin kuin rokkari raahustaa"

 :o

Greenpwr

  • Vieras
Vs: VELKAKELLO toivottaa hyvää joulua
Tuolla kellossa "apurahat juoksee nopeammin kuin rokkari raahustaa"

 :o
...mutta kuka kykkii pusikossa lannoittamassa... ei säästöpossua...Jutta, heti pois se vasara...

Greenpwr

  • Vieras
Vs:Onneksi kaikki Ollit eivät ole rehnejä...

 Olli P: Euro kriisin liikeidea...Euroalueen kriisimaiden valtavilla summilla tapahtuvasta tukisotkusta yleisesti odotetaan valtavia tappiota Suomellekin. On yksi kysymys, joka tulee jatkuvasti vastaan: miksi tätä touhua jatketaan? Euroopan pelastamiseksi, talouskasvun turvaamiseksi, vai miksi? Yritän tässä kuvata tämän homman liikeidean viittauksin avainasemassa olevien päättäjien puheisiin sekä esimerkkilaskelmalla kuvitteellisesta pankista.

 

Viimeisimmän huippukokouksen kommenteista paljastavin on Ranskan keskuspankin pääjohtajan ja EKP:n neuvoston jäsenen Christian Noyerin julkinen lausunto. Siinä hän kertoo, että EKP järjestää pankeille halpaa rahaa, jotta ne voivat ostaa kriisimaiden velkakirjoja. Jäljitetään tätä kuvitteellisen ranskalaisen pankin kautta, olkoon sen nimi vaikka Sarko.

 

Esimerkkipankki Sarkon tilanne

 

Oletetaan että Sarkon tase on 100 miljardia, josta 60 miljardia on lainattu yksityiselle sektorille ja 40 miljardilla on ostettu kriisimaiden velkakirjoja. Oletetaan, että Sarkon vakavaraisuus on 8%. Vakavaraisuutta tarvitaan vain yksityissektorin lainoja varten, jolloin
vakavaraisuutta olisi (kaikkiaan) 4,8 miljardia (8%  60 miljardista). Kriisimaiden lainoja varten pankki ei tarvitse pääomia. Ne ovat ns. nollariskiluokan lainoja eli määritelmällisesti lasketaan riskittömiksi, oli ne vaikka lainoja Kreikalle, jonka velkasaneeraustarve on jo myönnetty. Oletetaan vielä, että kulujensa jälkeen pankki tekee voittoa 1 miljardi euroa vuodessa.

 

Kun pankki julkaisee tulosraporttinsa se näyttää ihan kunnolliselta. Tase 100 miljardia, vakavaraisuus 8% ja voitto 1 miljardi. Erinomaista ja pankki jakaa miljardin ulos bonuksina ja osinkoina. Sen pitäisi kyllä nostaa vakavaraisuuttaan, mutta se ei halua käyttää siihen voittoaan eikä vaatia osakkailta lisää pääomaa. Siis tiivistetysti:

 

Tase       100 miljardia

                   60 yksityinen

                   40 kriisivaltiot

Pääoma  4,8 miljardia (8% yksityisistä lainoista)

Voitto     1 miljardia (bonuksiin ja osinkoihin)


Tehdään sitten pankille ”ruumiinavaus” ja katsotaan, mikä on sen todellinen tilanne? Huomaamme, että pankin kriisimaiden velkakirjat ovatkin enää puolet arvostaan (tuo puolet oletettiin esimerkiksi Kreikan velkasaneerauksessa sijoittajien tappioksi). Sen kriisimaiden lainojen arvo onkin 20 miljardia eikä 40 miljardia. Tappiota 20 miljardia. Jos sen lainat laskettaisiin oikeaan arvoonsa, pankilla ei olisikaan pääomaa 4,8 miljardia vaan pankin pääoma olisikin 15,2 miljardia miinuksella (4,8 miljardia– 20 miljardia). Eli tiivistetysti (siis taseesta tappiot poistettuna):

 

Tase         80 miljardia  (vastaavaa)

                      60 yksityinen

                      20 kriisivaltiot

Pääoma  -15,2 miljardia (-25% yksityisistä lainoista)

voitto     -19 miljardia (jos tappiot tulokseen)

 

Nyt tilanne näyttääkin paljon synkemmältä ja pankki pitäisi välittömästi ottaa viranomaisten hallintaan. Esimerkiksi sen tallettajien rahat ovat vaarassa. Ja kuitenkin ulospäin kaikki on hyvin, tulosraporteissa pankki näyttää menestyvältä ja voitolliselta.

 

Sarkon toimet

 

Mitä Sarko sitten voisi tehdä jatkossa? Sarkon johto ja omistajat eivät halua kasvattaa pankin pääomia luopumalla bonuksista ja osingoista. Kun EU on ilmoittanut, että pankkien (yksityissektorin) lainojen pääomavaatimusta kasvatetaan, pankki päättää pienentää lainojaan yksityisille. Se korjaa näin vakavaraisuusprosentin kuntoon sitten myöhemmin kuin sitä
tarvitaan. Seuraavassa tuloksessa se ei vielä näy. Seurauksena on kyllä luottolaman leviäminen, mutta se on muiden murhe.

 

Samalla pankki tarttuu Noyerin tarjoukseen ja ottaa käytännössä ilmaista rahaa EKP:stä 20 miljardia. Sillä se ostaa kriisivaltioiden velkakirjoja 5%-yksikköä kovemmalla tuotolla kuin se itse maksaa lainastaan EKP:lle. Nuo lainat se antaa EKP:lle vakuudeksi. Sarkolla on
antaa vakuus EKP:lle, joten sen tilanne on hyvä. Näistä lainoista sille jää voittoa 1 miljardi vuodessa (5% 20 miljardista). Pankin tilanne näyttää tulosraportilla seuraavalta:

 

Tase       120 miljardia

                  60 yksityinen

                  60 kriisivaltiot

Pääoma  4,8 miljardia (8% yksityisistä lainoista)

Voitto      2 miljardia (bonuksiin ja osinkoihin)

 

Tulosraportin mukaan Sarkon tase on kasvanut 20 miljardia, kun se on ostanut kriisimaiden papereita lisää. Muuhunhan se ei voi EKP:stä lainaamiaan rahoja laittaakaan, koska sen seurauksena sen pitäisi kasvattaa pääomiaan, mitä Sarkon johto ja omistajat eivät halua.

 

No tehdään Sarkolle taas ruumiinavaus, kun se on ostanut kriisimaiden velkapapereita ja huomioidaan, että veloista puolet jää maksamatta. Nyt taseesta on hävinnyt 30 miljardia ja vakavaraisuus on 25,2 miljardia (4,8 miljardia - 30 miljardia) miinuksella.

 

Tase        90 miljardia  (vastaavaa)

                   60 yksityinen

                   30 kriisivaltiot

Pääoma  -25,2 miljardia (-42% yksityisistä lainoista)

Voitto      -28 miljardia (jos tappiot tulokseen)

 

Siis toimenpiteiden jälkeen pankin virallisen tulosraportin mukaan sen vakavaraisuus on pysynyt ennallaan, tase kasvanut 20 miljardia ja voitto tuplaantunut. Todellisuudessa sen pääoma on 25,2 miljardia pakkasella ja pankki pitäisi ottaa viranomaisten haltuun. Sen sijaan se jatkaa edelleen toimintaansa ja jakaa vuodessa 2 miljardia bonuksia ja osinkoja, joista suurin osa jatkaa matkaansa johonkin veroparatiisiin.

 

Tappioiden vääjäämättömyys

 

Seuraava kysymys tietenkin on, onko mahdollista välttää edellä ruumiinavauslaskelmissa esitetyt tappiot? Se on mahdollista, mikäli kyseiset maat kykenevätkin maksamaan velkansa ja niistä ei kirjaudu tappioita. Käytännössä tuollainen edellyttäisi noissa maissa julkisen sektorin rajua saneerausta menojen pienentämiseksi sekä verotulojen kasvattamista. Verotuloja
taas voitaisiin kasvattaa vain veroja nostamalla tai reippaalla talouskasvulla ja siitä seuraavalla verotulojen lisääntymisellä. Parhaimmillaan ankara säästökuuri tuhoaisi maan, mutta pelastaisi pankit, Todellisuudessa tuskin kumpaakaan.

 

Nyt Eurooppakin on ajautumassa ainakin taantumaan, joten  talouden kasvua ei tule. Valtiot
voisivat edes pysäyttää velkojensa kasvun valtavalla säästökuurilla ja verojen korotuksilla, jotka ajaisivat ne entistä syvempään lamaan. Tätä kuitenkin EU:n pelastuspaketeissa nimenomaan ajetaan. Niissä ei kiinnitetä huomiota talouskasvun edistämiseen.

 

Kaikesta tästä seuraa, että voi olettaa, että Sarkon omistamien 60 miljardin euron kriisimaiden lainoista ei tulla selviämään. Siis ruumiinavauslaskelmissa olevat tappioarviot toteutuvat. Sarkon tilanne jatkuu samanlaisena. Tulosraporttien mukaan se on hyvin kannattava pankki, joka jakaa vuosittain isot bonukset johdolle ja osingot omistajille. Pikaisesti ne vilahtavat veroparatiiseihin. Sijoittajat tykkäävät siitä,. Todellisuudessa pankki on jo pitkään ollut konkurssikypsä eikä se olisi saanut maksaa bonuksia ja jakaa osinkoja. Se olisi jo aikoja sitten pitänyt ottaa viranomaisten hallintaan.

 

Pyramidihuijaus?

Mutta viranomaisten ohjauksessa pankki jatkaa samaa politiikkaa. Jotta kriisivaltiot saisivat velkansa hoidettua, niiden pitää koko ajan kasvattaa velkamääräänsä. Se edellyttää, että Sarko ottaa lisää lainaa EKP:stä ostaa sillä lisää kriisimaiden papereita. Ja päällepäin se näyttää koko ajan entistä kannattavammalta, kun euromaiden veronmaksajien rahat tulevat sen tileille ja livahtavat bonuksina ja osinkoina veroparatiiseihin. Todellisuudessa pankin tappiot kasvavat koko ajan ja tilanne muuttuu koko ajan toivottomammaksi. Eikä Sarko tietenkään ole ainoa.

 

Mitä tästä kaikesta opimme? Ehkä ymmärrämme Sarkoa tarkasteltuamme, miksi monissa euromaissa pankit vähentävät yksityissektorin lainanantoaan: Edelleen ymmärrämme, miksi pankit eivät lainaa rahaa toisilleen, vaan tallettavat mieluummin rahansa EKP:hen. Edelleen lienee helposti ymmärrettävissä, miksi asiassa mukana olevat pankit ja niiden johto ja omistajat haluavat jatkaa tätä niin kauan kuin mahdollista. Korttitalon luhistuminen
paitsi lopettaisi bonus- ja osinkovirrat, mutta myös tuhoaisi koko elämänmuodon. Menisi kartanot, huvijahdit ja lentokoneet. Samoin on helppo ymmärtää, miksi ne erilaisten huippukokousten alla yrittävät luoda markkinapaniikkia painostaakseen poliitikot kaatamaan lisää veronmaksajien rahaa huojuvan korttitalon pystyssä pitämiseen.

 

Sen sijaan vaikeampi on käsittää, miten tästä suosta kuvitellaan joskus päästävän kuiville, kun mahdollisuudet saada kriisimaiden velat hallintaan on useimmissa maissa täysin toivotonta? Edelleen on arvoitus, miten tämä toiminta tosiasiassa eroaa pyramidihuijauksesta, joista erään
puuhamiehet saivat Suomessa juuri pitkät vankeusrangaistukset? Ja vaikka asianomaiset haluavatkin jatkaa tätä ketjua, miksi meidän edustajinamme toimivat poliitikot haluavat myös jatkaa samaa huijausta? Kuitenkin on jo nyt nähty, että tällä toiminnalla ei ole tekemistä suomalaisten etujen turvaamisen, Euroopan yhdentymisen, hyvinvointiyhteiskunnan turvaamisen tai vastaavan kanssa. Kriisin peittelyn kustannukset tulevat kasvamaan valtavan suuriksi, eikä niillä ole kyetty estämään luottolaman tuloa ja politiikka aiheuttaa kaaoksen kriisimaiden yhteiskunnissa sekä ajaa hyvin menestyvätkin maat kriisiin. Eikä kriisin todellisena syynä olevien talousongelmien suhteen ole tehty minkäänlaisia kunnollisia korjaussuunnitelmia., on vain järjestelty velkojen uusimista.

 ...onko tukka hyvin, näkeekö takuuttajat...mitään järkeä?

Terminator

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7310
  • Demokratian ja ihmisoikeuksien puolesta! YTK:FI
Vs:Onneksi kaikki Ollit eivät ole rehnejä...

 Olli P: Euro kriisin liikeidea...Euroalueen kriisimaiden valtavilla summilla tapahtuvasta tukisotkusta yleisesti odotetaan valtavia tappiota Suomellekin. On yksi kysymys, joka tulee jatkuvasti vastaan: miksi tätä touhua jatketaan? Euroopan pelastamiseksi, talouskasvun turvaamiseksi, vai miksi? Yritän tässä kuvata tämän homman liikeidean viittauksin avainasemassa olevien päättäjien puheisiin sekä esimerkkilaskelmalla kuvitteellisesta pankista.

 

Viimeisimmän huippukokouksen kommenteista paljastavin on Ranskan keskuspankin pääjohtajan ja EKP:n neuvoston jäsenen Christian Noyerin julkinen lausunto. Siinä hän kertoo, että EKP järjestää pankeille halpaa rahaa, jotta ne voivat ostaa kriisimaiden velkakirjoja. Jäljitetään tätä kuvitteellisen ranskalaisen pankin kautta, olkoon sen nimi vaikka Sarko.

 

Esimerkkipankki Sarkon tilanne

 

Oletetaan että Sarkon tase on 100 miljardia, josta 60 miljardia on lainattu yksityiselle sektorille ja 40 miljardilla on ostettu kriisimaiden velkakirjoja. Oletetaan, että Sarkon vakavaraisuus on 8%. Vakavaraisuutta tarvitaan vain yksityissektorin lainoja varten, jolloin
vakavaraisuutta olisi (kaikkiaan) 4,8 miljardia (8%  60 miljardista). Kriisimaiden lainoja varten pankki ei tarvitse pääomia. Ne ovat ns. nollariskiluokan lainoja eli määritelmällisesti lasketaan riskittömiksi, oli ne vaikka lainoja Kreikalle, jonka velkasaneeraustarve on jo myönnetty. Oletetaan vielä, että kulujensa jälkeen pankki tekee voittoa 1 miljardi euroa vuodessa.

 

Kun pankki julkaisee tulosraporttinsa se näyttää ihan kunnolliselta. Tase 100 miljardia, vakavaraisuus 8% ja voitto 1 miljardi. Erinomaista ja pankki jakaa miljardin ulos bonuksina ja osinkoina. Sen pitäisi kyllä nostaa vakavaraisuuttaan, mutta se ei halua käyttää siihen voittoaan eikä vaatia osakkailta lisää pääomaa. Siis tiivistetysti:

 

Tase       100 miljardia

                   60 yksityinen

                   40 kriisivaltiot

Pääoma  4,8 miljardia (8% yksityisistä lainoista)

Voitto     1 miljardia (bonuksiin ja osinkoihin)


Tehdään sitten pankille ”ruumiinavaus” ja katsotaan, mikä on sen todellinen tilanne? Huomaamme, että pankin kriisimaiden velkakirjat ovatkin enää puolet arvostaan (tuo puolet oletettiin esimerkiksi Kreikan velkasaneerauksessa sijoittajien tappioksi). Sen kriisimaiden lainojen arvo onkin 20 miljardia eikä 40 miljardia. Tappiota 20 miljardia. Jos sen lainat laskettaisiin oikeaan arvoonsa, pankilla ei olisikaan pääomaa 4,8 miljardia vaan pankin pääoma olisikin 15,2 miljardia miinuksella (4,8 miljardia– 20 miljardia). Eli tiivistetysti (siis taseesta tappiot poistettuna):

 

Tase         80 miljardia  (vastaavaa)

                      60 yksityinen

                      20 kriisivaltiot

Pääoma  -15,2 miljardia (-25% yksityisistä lainoista)

voitto     -19 miljardia (jos tappiot tulokseen)

 

Nyt tilanne näyttääkin paljon synkemmältä ja pankki pitäisi välittömästi ottaa viranomaisten hallintaan. Esimerkiksi sen tallettajien rahat ovat vaarassa. Ja kuitenkin ulospäin kaikki on hyvin, tulosraporteissa pankki näyttää menestyvältä ja voitolliselta.

 

Sarkon toimet

 

Mitä Sarko sitten voisi tehdä jatkossa? Sarkon johto ja omistajat eivät halua kasvattaa pankin pääomia luopumalla bonuksista ja osingoista. Kun EU on ilmoittanut, että pankkien (yksityissektorin) lainojen pääomavaatimusta kasvatetaan, pankki päättää pienentää lainojaan yksityisille. Se korjaa näin vakavaraisuusprosentin kuntoon sitten myöhemmin kuin sitä
tarvitaan. Seuraavassa tuloksessa se ei vielä näy. Seurauksena on kyllä luottolaman leviäminen, mutta se on muiden murhe.

 

Samalla pankki tarttuu Noyerin tarjoukseen ja ottaa käytännössä ilmaista rahaa EKP:stä 20 miljardia. Sillä se ostaa kriisivaltioiden velkakirjoja 5%-yksikköä kovemmalla tuotolla kuin se itse maksaa lainastaan EKP:lle. Nuo lainat se antaa EKP:lle vakuudeksi. Sarkolla on
antaa vakuus EKP:lle, joten sen tilanne on hyvä. Näistä lainoista sille jää voittoa 1 miljardi vuodessa (5% 20 miljardista). Pankin tilanne näyttää tulosraportilla seuraavalta:

 

Tase       120 miljardia

                  60 yksityinen

                  60 kriisivaltiot

Pääoma  4,8 miljardia (8% yksityisistä lainoista)

Voitto      2 miljardia (bonuksiin ja osinkoihin)

 

Tulosraportin mukaan Sarkon tase on kasvanut 20 miljardia, kun se on ostanut kriisimaiden papereita lisää. Muuhunhan se ei voi EKP:stä lainaamiaan rahoja laittaakaan, koska sen seurauksena sen pitäisi kasvattaa pääomiaan, mitä Sarkon johto ja omistajat eivät halua.

 

No tehdään Sarkolle taas ruumiinavaus, kun se on ostanut kriisimaiden velkapapereita ja huomioidaan, että veloista puolet jää maksamatta. Nyt taseesta on hävinnyt 30 miljardia ja vakavaraisuus on 25,2 miljardia (4,8 miljardia - 30 miljardia) miinuksella.

 

Tase        90 miljardia  (vastaavaa)

                   60 yksityinen

                   30 kriisivaltiot

Pääoma  -25,2 miljardia (-42% yksityisistä lainoista)

Voitto      -28 miljardia (jos tappiot tulokseen)

 

Siis toimenpiteiden jälkeen pankin virallisen tulosraportin mukaan sen vakavaraisuus on pysynyt ennallaan, tase kasvanut 20 miljardia ja voitto tuplaantunut. Todellisuudessa sen pääoma on 25,2 miljardia pakkasella ja pankki pitäisi ottaa viranomaisten haltuun. Sen sijaan se jatkaa edelleen toimintaansa ja jakaa vuodessa 2 miljardia bonuksia ja osinkoja, joista suurin osa jatkaa matkaansa johonkin veroparatiisiin.

 

Tappioiden vääjäämättömyys

 

Seuraava kysymys tietenkin on, onko mahdollista välttää edellä ruumiinavauslaskelmissa esitetyt tappiot? Se on mahdollista, mikäli kyseiset maat kykenevätkin maksamaan velkansa ja niistä ei kirjaudu tappioita. Käytännössä tuollainen edellyttäisi noissa maissa julkisen sektorin rajua saneerausta menojen pienentämiseksi sekä verotulojen kasvattamista. Verotuloja
taas voitaisiin kasvattaa vain veroja nostamalla tai reippaalla talouskasvulla ja siitä seuraavalla verotulojen lisääntymisellä. Parhaimmillaan ankara säästökuuri tuhoaisi maan, mutta pelastaisi pankit, Todellisuudessa tuskin kumpaakaan.

 

Nyt Eurooppakin on ajautumassa ainakin taantumaan, joten  talouden kasvua ei tule. Valtiot
voisivat edes pysäyttää velkojensa kasvun valtavalla säästökuurilla ja verojen korotuksilla, jotka ajaisivat ne entistä syvempään lamaan. Tätä kuitenkin EU:n pelastuspaketeissa nimenomaan ajetaan. Niissä ei kiinnitetä huomiota talouskasvun edistämiseen.

 

Kaikesta tästä seuraa, että voi olettaa, että Sarkon omistamien 60 miljardin euron kriisimaiden lainoista ei tulla selviämään. Siis ruumiinavauslaskelmissa olevat tappioarviot toteutuvat. Sarkon tilanne jatkuu samanlaisena. Tulosraporttien mukaan se on hyvin kannattava pankki, joka jakaa vuosittain isot bonukset johdolle ja osingot omistajille. Pikaisesti ne vilahtavat veroparatiiseihin. Sijoittajat tykkäävät siitä,. Todellisuudessa pankki on jo pitkään ollut konkurssikypsä eikä se olisi saanut maksaa bonuksia ja jakaa osinkoja. Se olisi jo aikoja sitten pitänyt ottaa viranomaisten hallintaan.

 

Pyramidihuijaus?

Mutta viranomaisten ohjauksessa pankki jatkaa samaa politiikkaa. Jotta kriisivaltiot saisivat velkansa hoidettua, niiden pitää koko ajan kasvattaa velkamääräänsä. Se edellyttää, että Sarko ottaa lisää lainaa EKP:stä ostaa sillä lisää kriisimaiden papereita. Ja päällepäin se näyttää koko ajan entistä kannattavammalta, kun euromaiden veronmaksajien rahat tulevat sen tileille ja livahtavat bonuksina ja osinkoina veroparatiiseihin. Todellisuudessa pankin tappiot kasvavat koko ajan ja tilanne muuttuu koko ajan toivottomammaksi. Eikä Sarko tietenkään ole ainoa.

 

Mitä tästä kaikesta opimme? Ehkä ymmärrämme Sarkoa tarkasteltuamme, miksi monissa euromaissa pankit vähentävät yksityissektorin lainanantoaan: Edelleen ymmärrämme, miksi pankit eivät lainaa rahaa toisilleen, vaan tallettavat mieluummin rahansa EKP:hen. Edelleen lienee helposti ymmärrettävissä, miksi asiassa mukana olevat pankit ja niiden johto ja omistajat haluavat jatkaa tätä niin kauan kuin mahdollista. Korttitalon luhistuminen
paitsi lopettaisi bonus- ja osinkovirrat, mutta myös tuhoaisi koko elämänmuodon. Menisi kartanot, huvijahdit ja lentokoneet. Samoin on helppo ymmärtää, miksi ne erilaisten huippukokousten alla yrittävät luoda markkinapaniikkia painostaakseen poliitikot kaatamaan lisää veronmaksajien rahaa huojuvan korttitalon pystyssä pitämiseen.

 

Sen sijaan vaikeampi on käsittää, miten tästä suosta kuvitellaan joskus päästävän kuiville, kun mahdollisuudet saada kriisimaiden velat hallintaan on useimmissa maissa täysin toivotonta? Edelleen on arvoitus, miten tämä toiminta tosiasiassa eroaa pyramidihuijauksesta, joista erään
puuhamiehet saivat Suomessa juuri pitkät vankeusrangaistukset? Ja vaikka asianomaiset haluavatkin jatkaa tätä ketjua, miksi meidän edustajinamme toimivat poliitikot haluavat myös jatkaa samaa huijausta? Kuitenkin on jo nyt nähty, että tällä toiminnalla ei ole tekemistä suomalaisten etujen turvaamisen, Euroopan yhdentymisen, hyvinvointiyhteiskunnan turvaamisen tai vastaavan kanssa. Kriisin peittelyn kustannukset tulevat kasvamaan valtavan suuriksi, eikä niillä ole kyetty estämään luottolaman tuloa ja politiikka aiheuttaa kaaoksen kriisimaiden yhteiskunnissa sekä ajaa hyvin menestyvätkin maat kriisiin. Eikä kriisin todellisena syynä olevien talousongelmien suhteen ole tehty minkäänlaisia kunnollisia korjaussuunnitelmia., on vain järjestelty velkojen uusimista.

 ...onko tukka hyvin, näkeekö takuuttajat...mitään järkeä?

Tuossa talouskasvussa on se ongelma että jos jossain euro maassa on talaus ylijäämäinen(niin kuin on nyt ollut vahvoissa euromaissa), niin jostain pitää löytyä se alijäämä(niin kuin Kreikka, Irlanti, Portugali, Espanja, Italia ja ynm. heikot euromaat.

Euroopan unionin jäsenmailla jos olisi jokaisella ollut oma valuutta ja valuutat olisi kelluneet suhteessa toisiinsa, niin markkinatalouden mekanismit olisi korjanneet nämä yli ja alijäämät ajoissa. Samalla olisi toteutunut se sijoittaja vastuu automaattisesti kun valtiot eivät olisi menneet väliin sähläämään.
"Jos kannatat ihmisen oikeuteen valita vapaasti ja haluat kasvattaa yhteistä hyvinvointiamme, niin klikkaa www.ytk.fi"

"*****ilu on luonnon lahja ja sitä pitää käyttää  hyväksi!"

"Kun ay-politrukilta argumentit loppuu, alkaa kepu roistoksi huutelu."