Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Etukuormaimen sovitteet metsässä  (Luettu 11146 kertaa)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Etukuormaimen sovitteet metsässä
Kun tämä ketju karkas jo asiasta niin voisin minäkin kommentoida. Noi sovitteet ei haittaa muuten kun tosiaan se hydrauiikan letkutus ja ohjaus kaapelointi siellä hytin alla. Aisatvoi toki oa harvennuksilla paikallaan jos pitäytyy suorissa ajourissa. Tota kantojen kääntöö en ymmärrä. Ikinä en ole joutunut moista tekemään. Mutta raktorin kukuun niin jos haluaa oikeesti hyvin liikkuvan yhdistelmän niin riimut ja nesteet kaikkiin pyöriin ja kärryyn mekaaninen tai hydraulinen veto. Voi ylättää raktorin etenemiskyky.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Etukuormaimen sovitteet metsässä
Riimut olis hyvä etusissakin, se estäis sivuttain luistelua. Vetotehon kannalta hyöty on vähäisempi. Ja tosiaan jos ei mahdu ajamaan aisojen kanssa suht tasaisilla mailla, niin silloin uralta puuta pois. Mehtä ei yhtä tai kahta puuta jää kaipaamaan.

Pohjan suojauksen kannalta sovitteet on kätevät. 6300:een tein 640 kuikan sovitteita apuna käyttäen kevyen panssarin oikealle puolelle kun kerran oksa hajotti vaihdekepin sivusiirtovaijerin, etukuormaimen lohkot eivät ole ainakaan kuikassa ongelma, ovat niin ylhäällä. Vasemmalle puolellekin kannattaisi suojaa tehdä, siellä on matalapainepiirin lohkon venttiilien sähköliittimien kotelot vaarassa pahimmissa ryteiköissä ajellessa.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Etukuormaimen sovitteet metsässä
kärryyn mekaaninen tai hydraulinen veto. Voi ylättää raktorin etenemiskyky.

Silloin tällöin kyllä pelastaa pälkähästä. Jos kärryn veto on sellainen että siihen voi laittaa ketjut tai peräti telat niin on kyllä kova menemään.

Sitten kun sitä kykyä löytyy ja tosissan käyttää niin voi yllättää remonttilasku :-)

Kun ei tahdo nuo oikeatkaan mettiäiset kestää täysillä kuormilla tosissaan rymyämistä. Juuri kuulin että samalla työmaalla kahdesta erimerkkisestä ajokoneesta  telin rattaat muusina. Eikä mitään ikäloppuja koneita kuitenkaan.

Toinen ongelma on sitten se, että jos traktorin varustelee kunnolla, laittaa ammattiluokan pillkin ja kunnon mekaanisella vedolla olevan kärryn, niin samalla hinnalla saa siedettävänkuntoisen oikean ajokoneen. Ja molemmilla on nykytaksoilla ajettava h*****isti että pääsee edes omilleen.

Mutta aiheesen: minusta niistä sovitteista ei todellakaan ole mitään haittaa, enemmänkin hyötyä.

rautalampi11

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19
Vs: Etukuormaimen sovitteet metsässä
Kiitos vastauksista eli etukuormaajan sovitteista ei ole metsäajossa haittaa, jos vähän laittaa noita hydrauliletkuja ja vaijeria vähemmän roikkuvaan asentoon.  Itse en kyllä ajatellut lähteä etukuormaajan kanssa harvennusmetsän urille - ei tarvitse käyttää etukuormaajaa päivittäin eli voi eriyttää työt ajallisesti.

Noista etukuormaajista sen verran, että tuntuu olevan aika selvä ero tarjouksissa Mp-liftin ja Valtran välillä - useita tuhansia euroja, jos verrataan samoin varustein (Mp-lift 255 - Valtra 45).  Eli hankinta taitaa kääntyä tuonne Mp-liftin puolelle.

atoyot

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 17
Vs: Etukuormaimen sovitteet metsässä
Ostin MP-Lift 255 nyt keväällä, traktoriin 6350 -06. Iso miinus on kyllä tankkaus, eli sovitteet haittaa kyllä tankkaus paljon, ei oiken pääsee pistooli tankkiin kun sovitteet ovat juuri putken edessä...kyllä käy, mutta ei helposti...Muuten olen kuormaimesta erittäin tyytväinen.

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Etukuormaimen sovitteet metsässä
Kun tämä ketju karkas jo asiasta niin voisin minäkin kommentoida. Noi sovitteet ei haittaa muuten kun tosiaan se hydrauiikan letkutus ja ohjaus kaapelointi siellä hytin alla. Aisatvoi toki oa harvennuksilla paikallaan jos pitäytyy suorissa ajourissa. Tota kantojen kääntöö en ymmärrä.
Lähes täysin samaa mieltä. Sovitteista ei haittaa, elleivät pienennä maavaraa ja ne letkut yms. kunnolla kiinni runkoon tai hyttiin.

Kantojen kääntelyä ja pois kaivelua pidän käsittämättömänä puuhana. Jos kanto on liian pitkä, niin äkkiäkös sen sahalla lyhentää kunhan ensin kuorii sammaleet+maat pois ettei terä täysin tylsy. Pois kaivamalla saa aikaiseksi pehmeän ja upottavan paikan. Pieni taukoliikunta hytin ulkopuolella tekee joskus ihan hyvää...

kujala

  • Vieras
Vs: Etukuormaimen sovitteet metsässä
Minulla on sellainen kiusa sovitteista, että etuakselin keinuvaraa on jouduttu rajoittamaan aika paljon. Kääntökulmiin ei ole tarvinnut puuttua.
Aika pienellä kallistelulla jää ristiriipuntaan.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Etukuormaimen sovitteet metsässä
Etuakselin oskillointia joutuu rajoittamaan jo 28" etusilla, varsinkin jos koneessa on etulokasuojat. Häiritsee alussa paljon jos on tottunut suurempaan liikevaraan, mut säädöt pitää olla sellaiset ettei missään asennossa tule vahinkoa. Levittämällä pykälän raideleveyttä saa asiaan ehkä pientä helpotusta.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Etukuormaimen sovitteet metsässä
Etuakselin oskillointia joutuu rajoittamaan jo 28" etusilla, varsinkin jos koneessa on etulokasuojat. Häiritsee alussa paljon jos on tottunut suurempaan liikevaraan.

Nimenomaan häiritsee, Valtralla kun jää helposti ristiriipuntaan hiukankin epätasaisella alustalla. Vanhalla viiatilla meni samoista paikoista tietämättä, että toisella voisi edes kuvitella jäävänsä jumiin ::)
Tiukassa paikassa lukolla saa yhden vetävän pyörän lisää :-X
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

6350

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 347
Vs: Etukuormaimen sovitteet metsässä
Etuakselin oskillointia joutuu rajoittamaan jo 28" etusilla, varsinkin jos koneessa on etulokasuojat. Häiritsee alussa paljon jos on tottunut suurempaan liikevaraan.

Nimenomaan häiritsee, Valtralla kun jää helposti ristiriipuntaan hiukankin epätasaisella alustalla. Vanhalla viiatilla meni samoista paikoista tietämättä, että toisella voisi edes kuvitella jäävänsä jumiin ::)
Tiukassa paikassa lukolla saa yhden vetävän pyörän lisää :-X

Rajoittimet OLI kuikan sovitteissa pultti kiinnitteiset, poistettu juuri tuon ristiriipunnan ehkäisemiseksi. 14,9/28 etunen mahtuu liikkumaan ääriasentoihin ottamatta kiinni, etuketjuilla saattaas jo pellit naarmuuntua..
Hi-lock on ollu pelastus, kolmivetoset vallut on rasittavia lipsuttajia.

Matson^

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 61
Vs: Etukuormaimen sovitteet metsässä
MP-Liftin 245, 255 & 265 ovat ainakin aika leveitä, joten sovite kapearunkoisissa nelipyttyisissä on pitänyt tukea pitkästi eteen -> Etuakselin liikevaroja pitää rajoittaa tosi rankalla kädellä 14.9R28 renkailla ja lokasuojilla/ketjuilla.
+ Venttiililohko on ulompana kuin hytin nurkka, samasta sovitteiden leveydestä johtuen..

Jos jotain hyvää pitää sanoa niin kuormain on tosi tukeva ja alhaalla ollessaan lähellä keulaa.

rautalampi11

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19
Vs: Etukuormaimen sovitteet metsässä
Eturenkaiden koko, aisojen leveys ja 4-sylinterisen traktorin lyhyys tosiaankin vaikuttavat asiaan.  Mutta keskustelin tuossa Mp-Liftin edustajan kanssa ja hän sanoi että tuota etuakselin oskillointia rajoitetaan esim. Mezzo-sarjan Valtroissa nimenomaan kaatumisherkyyden pienentämiseksi.  Ja että hyvin harvoin tarvitsee rajoittaa etupyörien kääntökulmia.   

Mutta siis metsäajossa ainoaksi todelliseksi haitaksi noista sovitteista jää tuo etuakselin kallistuksen rajoitus, jolla voi kyllä olla tietyissä tilanteissa paljonkin merkitystä.